Gå til innhold

Russisk bil i Norge ?

Ranger emnet

Zoot

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen dette er mitt første innlegg på dette forumet så håper jeg at jeg ikke postet feil eller noe sånt. Jeg lurer på hvor lenge kan en bil med russiske skilt oppholde seg i Norge ? Siden jeg har både russisk og norsk statsborgerskap vurder jeg å kjøpe en bil i Russland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har som norsk statsborger ikke lov til å kjøre noe annet enn norsk-registrerte biler i Norge, punktum.

Dobbelt statsborgerskap hjelper deg ikke, siden du ikke har reist inn i Norge som russer, men oppholder deg her pga ditt norske statsborgerskap.

Ikke kom med løgn!!

Sjekk opp i ting før du svarer så bombastisk.

Så lenge han ikke lenger har noen adresse i Norge, kan han kjøre russisk registrert bil i Norge. Info kan fåes på http://www.toll.no eller ved å ringe tollvesenet direkte.

Jeg er selv norsk statsborger, men bosatt i Tyskland. Min tyskregistrerte bil kan jeg kjøre i Norge. Når det gjelder hvor tidsbegrenset dette gjelder, anbefaler jeg å ta kontakt med tollvesenet. De vet dette 100%.

'02 Ford Mondeo ST220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er registrert bosatt i både Norge og Russland tror jeg (har leilighet her og der). Etter et år betyr det at bilen må tilbake til Russland og så tilbake til Norge eller må den bli i Russland i en periode før den kan returnere til Norge ?

Er du registrert i det norske folkeregisteret med adresse i Norge, kan du ikke bruke utenlandsk registrert bil i Norge.

Utlendinger kan gjøre det de 365 første dagene de har adresse i Norge, men deretter er det stopp. Norske statsborgere får ikke i det hele tatt.

Risikoen om du blir stoppet i din utlandsk registrerte bil, er at du kan bli dømt til å betale importavgiftene og moms på bilen pluss et straffegebyr.

Bare å lese på http://www.toll.no.

'02 Ford Mondeo ST220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du registrert i det norske folkeregisteret med adresse i Norge, kan du ikke bruke utenlandsk registrert bil i Norge.

Utlendinger kan gjøre det de 365 første dagene de har adresse i Norge, men deretter er det stopp. Norske statsborgere får ikke i det hele tatt.

Risikoen om du blir stoppet i din utlandsk registrerte bil, er at du kan bli dømt til å betale importavgiftene og moms på bilen pluss et straffegebyr.

Bare å lese på http://www.toll.no.

Dette er korrekt. Dette med et års bruk på utenlandske skilter stemmer også, det fikk min tidligere danske sjef erfare på sin 366. dag i en danskregistrert Golf. Den ble nemlig sendt tilbake til Danmark dag 367.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...