Familiemann Skrevet Januar 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2009 Hva kreves for å få godkjent 92 940 GL med 350 og man kasse? Siter 2007 Mercedes W211 320cdi 4-matic stv 1994 Saab 900S 1997 Mecedes C180 stv 1979 Lincoln Contenital Bill Blass (Til salgs/bytte) 2005 Chevrolet Thaoe LT 4x4 Gass/bensin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Januar 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2009 Kunnskap, Tid, Penger, Motor og Gir, samt tilpassede ting som motorfester, mellomaksel, spakestell. Godkjenning går for det meste på motorens vekt, motorens originale effekt (hk og nm), samt avgasskrav. Du kan risikere at vegvesenet krever dekra/tuv måling av avgass, så jeg anbefaler deg å søke til din lokale trafikkstasjon. Legg ved volvo godkjente produktendringer: http://www.volvo-power.net/pictures/admins/dabutcher/volvo_245/teknisk/Soeknad_motorbytte_senkefjaerer/godkjente_endringer.pdf henvis til de aktuelle punkter. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Familiemann Skrevet Januar 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2009 Tid har jeg penger og (er da blitt 45 år) Bil har jeg, tpi motor har jeg. Men mangler kunskap. Derfor dette her. Siter 2007 Mercedes W211 320cdi 4-matic stv 1994 Saab 900S 1997 Mecedes C180 stv 1979 Lincoln Contenital Bill Blass (Til salgs/bytte) 2005 Chevrolet Thaoe LT 4x4 Gass/bensin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Familiemann Skrevet Januar 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2009 Ønsker å finne bolt on, altså "rett frem" montering sett. Ønsker og beholde så mye som mulig av orginal bil inkl girkassen (M47) Hva kreves av hjuloppheng og bremser i forhold til min orginal bil?? Siter 2007 Mercedes W211 320cdi 4-matic stv 1994 Saab 900S 1997 Mecedes C180 stv 1979 Lincoln Contenital Bill Blass (Til salgs/bytte) 2005 Chevrolet Thaoe LT 4x4 Gass/bensin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirik med volvo Skrevet Januar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2009 hei familiemann! du har samma tanken som meg, ser jeg:) jeg hadde tenkt å finne meg en bmw (kremt...) 540 som komplett donorbil. med manuell kasse og 4ltr moderne v8 med fornuftig bensinbruk. tar jeg da bremsene fra denne, iallefall kaliperne, og skiver fra f.eks xc 90, samt et tuvgodkjent veiholdningssett og en skikkelig diffbrems, tror jeg at dette bør gå igjennom. lønner seg selvfølgelig å jage opp den kontrolløren med mest erfaring fra sånt på det lokale biltilsyn, og ta en prat der du får forklart prosjektet og dere blir enige om at du leverer inn en søknad. 940 er godkjent for 238 hester sånn den står, husker ikke NM i farta, det er jo der problemet gjerne kommer. men viser du at du er seriøs og skal bygge et skikkelig bygg der alt er gjennomtenkt, bør det meste gå:) har tenkt å gjøre noe sånt i en 245 jeg har først, for å se hva som trengs. da lurte jeg også på four-c dempere fra nyere volvoer for å spisse hjulopphenget litt. bmw har også en 218 hk 3 ltr v8 som passer rett i med alt orginal, hvis man vil gjøre det enkelt! lykke til! mvh eirik, også familiefar. Siter biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88) biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
780V8 Skrevet Januar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2009 Er maks 310Nm i 700 og 900 serien, og er vel det som er vanskeligst å klare. En 350TPI har vel rundt 260-270HK og runt 400Nm, så den skal du vel slite litt med :) Men mye er gjort med en god søknad og en god dialog med trafikkstasjonen FØR du begynner å skru.. Lykke til. Men tror du kan glemme å bruke den M47 kassa bak en V8. Den tåler jo knapt en original B230... Siter [ ] -88 Volvo 780 Bertone V8 [X] -86 Volvo 245 GLT V8 [X] -76 Porsche 911 Targa [X] -69 Plymouth GTX cab [X] -73 Volvo 164E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Januar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2009 hei familiemann! du har samma tanken som meg, ser jeg:) jeg hadde tenkt å finne meg en bmw (kremt...) 540 som komplett donorbil. med manuell kasse og 4ltr moderne v8 med fornuftig bensinbruk. tar jeg da bremsene fra denne, iallefall kaliperne, og skiver fra f.eks xc 90, samt et tuvgodkjent veiholdningssett og en skikkelig diffbrems, tror jeg at dette bør gå igjennom. lønner seg selvfølgelig å jage opp den kontrolløren med mest erfaring fra sånt på det lokale biltilsyn, og ta en prat der du får forklart prosjektet og dere blir enige om at du leverer inn en søknad. 940 er godkjent for 238 hester sånn den står, husker ikke NM i farta, det er jo der problemet gjerne kommer. men viser du at du er seriøs og skal bygge et skikkelig bygg der alt er gjennomtenkt, bør det meste gå:) har tenkt å gjøre noe sånt i en 245 jeg har først, for å se hva som trengs. da lurte jeg også på four-c dempere fra nyere volvoer for å spisse hjulopphenget litt. bmw har også en 218 hk 3 ltr v8 som passer rett i med alt orginal, hvis man vil gjøre det enkelt! lykke til! mvh eirik, også familiefar. Hei, uoriginale bremser er ikke noe du uten videre får et smil av, hos vegvesenets kontrollstasjoner. Bremsebrakkerter og slikt vil de kreve tüv på. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Familiemann Skrevet Januar 4, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2009 Alternativet er jo da å plukke av TPI delene å skru på et forgasser insug og en dobbel istede for en firporter.. Det skulle vel gjøre noe med hk og nm tenker jeg? Siter 2007 Mercedes W211 320cdi 4-matic stv 1994 Saab 900S 1997 Mecedes C180 stv 1979 Lincoln Contenital Bill Blass (Til salgs/bytte) 2005 Chevrolet Thaoe LT 4x4 Gass/bensin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirik med volvo Skrevet Januar 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2009 du har vel ikke lov til å trimme motoren ned, mener jeg. det ble det vel slutt på for noen år siden, da folk dukket opp opp med mye rart som ble kvælt ned under panseret:) ang bremser og bremsebraketter fikk jeg beskjed om at det kunne gå om jeg lagde de hos en proff og kunne dokumentere stålkvalitet og kunnskapen til han som gjorde det! men det var uttalelsen til en jeg snakka med, her er det nok like mange svar som folk.... men jeg har begynt å sy på en søknad om temaet, så bare jeg får bestemt meg om hva jeg skal bruke av motor, drivverk osv så skal jeg begynne diskusjonen(e) med bt. regner jo med at det går et år eller noe sånt før vi er enige:) Siter biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88) biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
780V8 Skrevet Januar 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2009 Alternativet er jo da å plukke av TPI delene å skru på et forgasser insug og en dobbel istede for en firporter.. Det skulle vel gjøre noe med hk og nm tenker jeg? Ikke noe alternativ i en 940. Katalysatorkravet og avgasskravet setter effektivt en stopper for gammel gasser. Siter [ ] -88 Volvo 780 Bertone V8 [X] -86 Volvo 245 GLT V8 [X] -76 Porsche 911 Targa [X] -69 Plymouth GTX cab [X] -73 Volvo 164E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Januar 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2009 hva med å sette i stempler for å få en håpløst dårlig kompresjon også benke med dette og vise når man drar på BT? skulle tro man fikk kvitta seg med det meste av moment da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
940 turbo 1995 Skrevet Januar 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2009 hva med å sette i stempler for å få en håpløst dårlig kompresjon også benke med dette og vise når man drar på BT? skulle tro man fikk kvitta seg med det meste av moment da. Hvis du leser litt lengre oppe så er det ikkje lenger lov å strupe ned effekten for å godkjenne. Siter http://www.bilforumet.no/900-serien/187233-940-lt-sedan.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Familiemann Skrevet Januar 6, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2009 Men for å spore litt inpå her igjen... Hva og hvor får jeg tak på pappirer kunskap og de delene som motorfester, girkasse braketter/travers, mellomaksel, og annet nødvendige deler? For motor har jeg Bil har jeg så hva mere trenger jeg for å få en rimelig enkel bolt on jobb?? Snakket med en som mente jeg trengte radiator, fjører fra en diesel. Og bremser fra en turbo bil. Stemmer det da??? Siter 2007 Mercedes W211 320cdi 4-matic stv 1994 Saab 900S 1997 Mecedes C180 stv 1979 Lincoln Contenital Bill Blass (Til salgs/bytte) 2005 Chevrolet Thaoe LT 4x4 Gass/bensin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
940T Skrevet Januar 6, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2009 Husker jeg leste i bilsport om en som hadde godkjent 940 med V8. I sverige da, men burde være endel tips å hente der. Tror han het Mats Thollander. Var visst en syk (papir) jobb.. Siter ´94 945: B230FT SOLGT ´95 850 : B5252S- SOLGT ´86 240 : B230A- SOLGT ´83 240 : B230A- SOLGT :( gobilen ´85 360 : B200K- SOLGT (SPIKER) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirik med volvo Skrevet Januar 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2009 Husker jeg leste i bilsport om en som hadde godkjent 940 med V8. I sverige da, men burde være endel tips å hente der. Tror han het Mats Thollander. Var visst en syk (papir) jobb.. leste faktisk det bilsportet på dass idag, det var 20% jobb og 80% papirmølle. i sverige:) han brukte 2 år på få det godkjent, og et halvår til å få på skilt. ikke bare i norge ting går treigt.... den bilen mener jeg går med dobbeltturbo og en del sånt idag, så mye er nok mulig. Siter biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88) biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.