Gå til innhold

Erfaringer med nye Mazda 6

Ranger emnet


BlackKnight

Anbefalte innlegg

Det bagasjelukeproblemet hørtes jo veldig merkelig ut?! Blir interessant å høre hva de sier om dette hvis du får høre noe mer. Er det bare når bilen er åpen at bagasjeluken spretter opp eller er det et problem når bilen er låst også? For da er det jo et problem for Mazda i.f.t. sikkerhet av dine verdier bak i bilen. Hmmm... ikke bra.

Samme problem som deg med blåtanna. Har gått over til å bruke hands-free-ledningen som fulgte mobilen fordi at ingen hører noe pga støy. Blir spennende å høre mer om denne saken. Har du lagt inn noe på mazda-forumet også? Er veldig mange kompetente mazda-eiere der ihvertfall :)

Mazda 6DE 2,0 Advance +

Volvo S40 1,8 1997 (kjøpe?...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo virke som det er noe feil med selve låsemekanismen på bakdøra da?

 

Fått beskjed av mazda om å bruke Hovednøkkel/ Resservenøkkel. De mener at feilen ligger i nøkkelen og at den sender feil signal om at bagasjen skal lukes. Skal derfor pørve med hovednøkkel og se om det stemmer. Men som du sier virker det for meg ut som om det er bagasje luken det er noe galt med. Oppdatering kommer. Skal teste med hovednøkkel en uke og se.

Bytte av nøkkel løste ikke feilen.

Fikk høre at Mazda hadde tatt ut batteriet fra nøkkelen. Kan virke som om det har nulstill ett eller annet. Har ikke hatt problemet siden jeg fikk bilen tilbake fra verksted. Verken Mazda eller Mazda Motor Norge kunne fortelle konkret hva som løste problemet. Men antok at det kunne ha en sammenheng med at batteriet hadde hvert ut av nøkkelen.

Endret av BlackKnight

____________________________________________

2008 Mazda 6, Advanced Plus 2.0 Diesel Kombi

2003 Mazda 6, 1.8 stv

1985 Mazda 626, 2.0 sedan

http://www.youtube.com/watch?v=YY4hICSiRa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Vurderer å kjøpe en 08/09 Mazda 6 diesel stv, men etter å ha lest dette, ble jeg skeptisk....

 

Vi er en familie som vurderer å prøve oss på en 08/09 modell Mazda 6 stv diesel.

 

Noen som vet om Mazda på denne nyeste modellen er kvitt rustproblematikken?

 

Vi kjøpte en ny Mazda 6 i 2004. Denne begynte etterhvert å ruste på dører og i hjulbuer. Av andre ting som skjedde med bilen fra den var ny kan nevnes; servopumpa røyk, hjullagerne foran måtte byttes, bensinpumpa røyk og det kom masse ulyder fra dashbordet.

 

Vi velger (bortsett fra rusten) at dette var en "mandagsbil". Vi har per i dag en 2007 modell VW Golf som har gått i 3 år nå uten en eneste feil.

 

På bakgrunn av denne dårlige erfaringen er vi lettere skeptisk til nok en mazda 6. Derfor ønsker vi tilbakemelding fra noen som har erfaring med den nye 6'er modellen.

Endret av riigei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Jeg har en mazda 6 advanced plus 09 modell, og jeg kan fortelle at bilen er svært bra å kjøre. Har ikke opplevd problemer med bakluke, men jeg har opplevd at bakdørene låser seg når det er svært kaldt. Fikk beskjed av Kverneland Bil om at dette er fordi låsemekanismen i bakdørene ikke er "fri" slik som i frontdørene. Jeg nevnte at dette er et sikkerhetsproblem (særlig hvis man har med barn, og dørene låser seg). Videre opplever jeg at det kommer fukt på innsiden av rutene etter regnvær og bilvask når jeg tar ned vinduene. Kverneland har sjekket dette, men finner ingen feil (de er ikke spesielt kompetente, eller så forsøker de å dra ut tiden...). I tillegg er det noen små rustbobler på karosseriet ved bagasjeluka. Handsfree'n fungerer godt når jeg står stille, men ikke når jeg kjører - da blir det for mye støy og mottakeren hører ikke hva jeg sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 6 years later...

Har en Mazda 6 2.2MZD 125hk stasjonsvogn, 2010mod.

Stort sett fornøyd med bilen, men litt småplukk har det vært:

1.

Tett dieselpartikkelfilter. Etter mye småkjøring over ca. 1 år, begynte "DPF" lampa i dashbordet å lyse konstant. Hørte med mazda, og de sa jeg burde kjøre langturer og helst ligge over 2000 o/min. Gjorde det over lang tid, men DPF-lampa lyste fortsatt.

Løsning:

Ville nødig betale for verksted, eller bytte DPF, så jeg googlet litt. Fant en oppskrift på nett som viste hvordan man kunne starte et "regenereringsprogram". Husker ikke helt oppskriften nå, men kan sikkert finne den igjen om noen lurer. Tror det ligger på bla. youtube. I hvert fall så må en koble en ledning til en pol i sikringsboksen i motorrommet. Så starter en bilen, og trykker på gassen ett visst antall ganger. Da vil bilen starte programmet og gasse opp til ca.1800 o/min. Der vil den ligge og dure i 20-40min før den er ferdig. Det den gjør er å sprute mer diesel inn i motoren, og brenne partiklene i dieselpartikkelfilteret. Man kan kjenne bak potta at det er ganske så varmt. etter ca.30 min var den ferdig, og DPF lampa måtte resettes. Det var en ny prosedyre med gasspedalen som jeg ikke husker, men da med motoren avslått. Etter dette "programmet" er kjørt, bør en bytte motorolje, da den ble passe forurenset. Fungert flott siden :)

2.

Dårlige lager. Ett av hjullagrene foran røk på min bil etter kun 90 000km. Det syns jeg var litt tidlig. 

Løsning:

kjøpte nytt på mazda til en faktisk fornuftig penge. Kjøpte mekanisk avdragersett på biltema som fungerte ypperlig til jobben. Tok meg ca.5-6 timer å bytte. Husker jeg klarte å ødelegge ABS-sensoren, så vær obs på den. 

 

3. 

Bremser/håndbrekk henger seg. Håndbrekket var det første som begynte å henge seg. Det viste seg at problemet lå i calipteren. Det var heldigvis innenfor garantitiden, så mobile byttet den.

For noen mnd siden begynte også ene bremsen bak å henge seg. Fant da ut at glideboltene bak begynte å gå tregt. Kjøpte nye (ca.300,- per par), pussa opp igjen hullene i braketten og satte det sammen. Har foreløpig fungert fint.

4. 

Vann i bakre passasjerdør. Den ene bakdøra samlet vann. Kunne høre det skvalpe når man åpnet den.

løsning: under døra er det 3 stk plast-dren med en form for gummiflapp på. Disse var fulle av dritt. Tok en skrutrekke og rensket disse, og siden har døra vært skvulpeløs..

 

5. 

Bytte dieselfilter. Har kjøpt dieselfilter, men sliter med å få byttet det da det er så utrolig trangt. Sitter festet på torpedoveggen mot passasjersiden. Noen som har noe tips for å gjøre jobben enklere?

6. 

Registerkjede. Mobile påsto at siden det er kjede på disse bilene, trenger det aldri (?!) byttes. Stemmer det? hva så med vannpumpa?

7.

Noen som har erfaring med å tune disse 2.2mzd 125hk motorene? vet optichip chipper disse til 185hk for 3500,- Noen som har noen erfaringer med dette, og optichip forøvrig?

8. 

Sliter med at bluetoothen ikke kobler seg til min nye iphone 8. Den fungerte sammen med Iphone 6, men på den nye så er det rett og slett ikke mulig å få koblet til. Ikke funnet noen løsning på dette heller..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår