Gå til innhold

Veldig svart olje på VW Caddy 2006 modell

Ranger emnet


Senshi

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en VW Caddy, 2006 modell, med en fissen diesel motor som jobb bil.

Synes den lager en sinnsykt kaklelyd. Er dette normalt?

 

Oljen var skiftet i sommer. Står hvertfall det i serviceheftet. Men når jeg peilet oljen her i går, la jeg merke til at den var KOKSGRÅ/SVART... Er dette normalt på diesel biler?

 

Jeg trodde oljen skulle være mer honningfarget liksom...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når oljen er svart, er det et tegn på at den gjør jobben sin. Oljer blir svart etter veldig kort tid. Blir endel svartere på dieselmotorer enn bensin som JChE sier.

 

VW er jo kjent for høylytte dieselmotorer, så mest sannsynlig skal den høres slik ut.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en bensinmotor bør ikke olja bli svart med en gang, men dieselmotorer så er olja svart etter første start etter oljeskiftet.

Er den grå kan det tyde på vann i olja.

 

Stikk innom nærmeste bilverksted og be de høre på lyden.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom både esban og andre meg i forkjøpet ser jeg, men at oljen er sort er bra. Det er et tegn på at olja tar opp alle forurensningene som kommer via blow by forbi stempelringene, og du vil heller ha denne dritten flytende i olja enn sittende fast et sted i motoren. De faste forurensningene skilles raskt ut i oljefilteret og de øvrige forurensningene som vann, drivstoff og sure forbrenningsprodukter holdes altså flytende i olja.

 

Dagens olje er av høy kvalitet og er i tillegg til å smøre, god på å rense og å holde forurensninger flytende. Med lange skiftintervaller og tett eller feilaktig veivhusventilasjon kan man likevel oppleve at olja blir så forurenset at den ikke lenger smører som den skal. VW er jo berømt (beryktet) for sine lange skiftintervaller - lave servicekostnader og sjelden service er sexy - men om det gjelder for et nyttekjøretøy som Caddy vet jeg ikke.

 

En overopphetet olje blir varig degenrert og mister sine smørende egenskaper. Slik overoppheting kan skje i et turboaggregat etter at motoren er skrudd av og sirkulasjonen ikke lenger kjøler. Her er syntetiske oljer bedre enn mineralske oljer. De tåler betydelig høyere temperatur før de ødelegges.

 

Hvor langt har øsa di gått forresten?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår