Gå til innhold

Mangellapp xenon i kurve

Ranger emnet


FwdDRift

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har fådd mangellapp av biltilsynet pga av ''Xenonpærer montert i kurvelys''

 

Kan de gjøre dette?

Begrunnelsen var at der det er montert xenon skal det være lyktespylere og elektrisk justering. Dette er etter min mening noe som gjelder for hovedlysene, å jeg kan ikke se for meg at det står nedskrevet noe regel på at det ikke er lov å ha xenonkit i kurvelysene. Det kommer jo tross alt nye biler med xenon i kurve,uten lyktespylere.

 

Noen som har opplevd dette selv???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Man får jo svære bøttelykter (1000metere) med xenon.. Er da hverken automatisk justering eller spylerfunksjon på dem..

 

Nei, mangellappen må nok være pga lyktene ikke er godkjent for xenon.. Er det vanlige lykter du har montert xenon i, eller kjøpte du dem ny med xenon i?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernlys er det lov å ha xeneon i, skal skru det av likevel når du møter folk.

 

Ellers så skal spredere normalt være tent(man skrur det ikke over på nærlys når man møter bil) når man møter biler, og da må det være automatisk justering og lyktespyler.

Lyktene skal også være merket for xenon, det er nærmest ingen halogenlykter merka for....

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehm mente audi a5/s5 ikke r8 :p

 

MEN en annen sak: når jeg skal vise bilen nå. Kan jeg da bare ta ut pærene å vise den uten grøftlys? er jo ikke påbudt med grøftlys?

Er lampene der, skal dei selfølgeligt virka! Men du kan jo demontera lampene

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter da vel i reglene at allt montert utstyr skal være godkjent, og virke.

 

Så vet å ta ut pærene tenker jeg du vil ende opp med en ny mangellapp på grøftelys som ikke fungerer..

 

Vet ikke, men jeg tror..

 

Men har du først tatt ut xenon pærene er det jo ikke mye jobb å smette inn originalpærene igjen heller vel?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter da vel i reglene at allt montert utstyr skal være godkjent, og virke.

 

Så vet å ta ut pærene tenker jeg du vil ende opp med en ny mangellapp på grøftelys som ikke fungerer..

 

Vet ikke, men jeg tror..

 

Men har du først tatt ut xenon pærene er det jo ikke mye jobb å smette inn originalpærene igjen heller vel?!

 

hmmmm...tok etterkontroll på golfen min hos BT og hadde da fått mangel på første kontroll pga feilkoblet tåkelys. Gadd/rakk ikke koble om før etterkontrollen og bare tok ut sikringen så de ikke funka og det var ikke noe problem :) tok ikke ut pærene engang jeg :P men ville tro det er best og demontere i ditt tilfelle.

Lexus IS 200 -99

Golf 3 1.9tdi stv. med div mods -97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår