FwdDRift Skrevet Januar 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2009 Hei. Har fådd mangellapp av biltilsynet pga av ''Xenonpærer montert i kurvelys'' Kan de gjøre dette? Begrunnelsen var at der det er montert xenon skal det være lyktespylere og elektrisk justering. Dette er etter min mening noe som gjelder for hovedlysene, å jeg kan ikke se for meg at det står nedskrevet noe regel på at det ikke er lov å ha xenonkit i kurvelysene. Det kommer jo tross alt nye biler med xenon i kurve,uten lyktespylere. Noen som har opplevd dette selv??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Januar 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2009 Er lyktene godkjent for xenon da, kan være nok det. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FwdDRift Skrevet Januar 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2009 tja kankje mulig det. Men en slektning av meg var på kurs med biltilsynet da dette ble tema. Han spurte om de hadde noe regleverk å vise til da de sa at det ikke var lov. Da ble det stille i fjøset :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Januar 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2009 Så lenge det ikke er lykter som er godkjent for Xenon så er det ikke så mye å lure på. Men hvilke biler kommer nye med Xenon tåkelys????? Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Januar 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2009 Man får jo svære bøttelykter (1000metere) med xenon.. Er da hverken automatisk justering eller spylerfunksjon på dem.. Nei, mangellappen må nok være pga lyktene ikke er godkjent for xenon.. Er det vanlige lykter du har montert xenon i, eller kjøpte du dem ny med xenon i? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Januar 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2009 Fjernlys er det lov å ha xeneon i, skal skru det av likevel når du møter folk. Ellers så skal spredere normalt være tent(man skrur det ikke over på nærlys når man møter bil) når man møter biler, og da må det være automatisk justering og lyktespyler. Lyktene skal også være merket for xenon, det er nærmest ingen halogenlykter merka for.... Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FwdDRift Skrevet Januar 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2009 har montert xenonkit i grøftlysene :p spørs om jeg bare må gi meg på denne da? mener at nye mitsubishi outlander kan fåes med orginale xenonkurvelys og sportsbilene til audi som feks R8. men er vell godkjent for xenon da sikkert :\ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FwdDRift Skrevet Januar 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2009 ehm mente audi a5/s5 ikke r8 :p MEN en annen sak: når jeg skal vise bilen nå. Kan jeg da bare ta ut pærene å vise den uten grøftlys? er jo ikke påbudt med grøftlys? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Januar 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2009 ehm mente audi a5/s5 ikke r8 :p MEN en annen sak: når jeg skal vise bilen nå. Kan jeg da bare ta ut pærene å vise den uten grøftlys? er jo ikke påbudt med grøftlys? Er lampene der, skal dei selfølgeligt virka! Men du kan jo demontera lampene Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimbeer Skrevet Januar 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2009 ikke påbudt at grøftelys/kurvelys funker bare fordi de er der... Bare ulovlig om de er feil koblet eller tuklet med ala xenon eller at de funker sammen med feil lys feks... Siter Lexus IS 200 -99 Golf 3 1.9tdi stv. med div mods -97 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FwdDRift Skrevet Januar 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2009 ikke påbudt at grøftelys/kurvelys funker bare fordi de er der... Bare ulovlig om de er feil koblet eller tuklet med ala xenon eller at de funker sammen med feil lys feks... Hørtes bra ut:D da tar jeg ut pærene , viser bilen, å smekker de innigjen etterpå :p hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TimBB Skrevet Januar 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2009 Det skal funke fint:) Siter Tim Bjerkelund Volvo 245 87mod(førstegangsprosjekt) Volvo 244 88mod (B230F Lh 2.2) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig73CamaroZ28 Skrevet Januar 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2009 Det heter da vel i reglene at allt montert utstyr skal være godkjent, og virke. Så vet å ta ut pærene tenker jeg du vil ende opp med en ny mangellapp på grøftelys som ikke fungerer.. Vet ikke, men jeg tror.. Men har du først tatt ut xenon pærene er det jo ikke mye jobb å smette inn originalpærene igjen heller vel?! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drinkmix Skrevet Januar 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2009 At du mangler lys i kurve/tåkelys er det samme som å mangle ei pære annen plass. Xenon i kurve/tåke ikke lov pga nevnt ovenfor. Da disse kan være tent hele tiden. Fjernlys slukkes når du møter bil, så kan ikke sammenlignes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimbeer Skrevet Januar 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2009 Det heter da vel i reglene at allt montert utstyr skal være godkjent, og virke. Så vet å ta ut pærene tenker jeg du vil ende opp med en ny mangellapp på grøftelys som ikke fungerer.. Vet ikke, men jeg tror.. Men har du først tatt ut xenon pærene er det jo ikke mye jobb å smette inn originalpærene igjen heller vel?! hmmmm...tok etterkontroll på golfen min hos BT og hadde da fått mangel på første kontroll pga feilkoblet tåkelys. Gadd/rakk ikke koble om før etterkontrollen og bare tok ut sikringen så de ikke funka og det var ikke noe problem :) tok ikke ut pærene engang jeg :P men ville tro det er best og demontere i ditt tilfelle. Siter Lexus IS 200 -99 Golf 3 1.9tdi stv. med div mods -97 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg