Gå til innhold

Mangellapp xenon i kurve

Ranger emnet


FwdDRift

Anbefalte innlegg

hmmmm...tok etterkontroll på golfen min hos BT og hadde da fått mangel på første kontroll pga feilkoblet tåkelys. Gadd/rakk ikke koble om før etterkontrollen og bare tok ut sikringen så de ikke funka og det var ikke noe problem :) tok ikke ut pærene engang jeg :P men ville tro det er best og demontere i ditt tilfelle.

 

Ja det er godt mulig at det er andre regler på tåkelys enn andre nødvendige lys..

Jeg skrev at jeg ikke var sikker i dette tilfellet. Men jeg mener nå fortsatt at har han først fjernet xenonlysene, så er det ikke mange minutter ekstra arbeid å smette tilbake de originale pærene heller da..

 

Sålenge han ikke har ødelagt/modifisert lyktene for å få inn xenonkitet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

blir litt extra arbeid å sette inn orginal pærene ja :p

hadde ikke regna med at jeg måtte sette inn orginal pærene igjen, så d ble klippa å skjøta i hytt å gevær :p

tror jeg skal dra bortpåder å spørre om det holder å bare ta ut pærene før kontrollen.

forresten noen som vet sånn ca hva etterkontroll koster på et bilverksted? tørr ikke å dra på biltilsynet igjen:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir litt extra arbeid å sette inn orginal pærene ja :p

hadde ikke regna med at jeg måtte sette inn orginal pærene igjen, så d ble klippa å skjøta i hytt å gevær :p

tror jeg skal dra bortpåder å spørre om det holder å bare ta ut pærene før kontrollen.

forresten noen som vet sånn ca hva etterkontroll koster på et bilverksted? tørr ikke å dra på biltilsynet igjen:p

 

Ja, da blir det vel litt merarbeid kanskje.. :op:

 

Sist jeg var på etterkontroll betalte jeg ingenting for den, men om det er vanlig er jeg faktisk ikke sikker på?! Men så var det hos Trafikkstasjonen også da, ikke et verksted. Så da aner jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 ja hørtes greit ut :)

uff tørr ikke å dra tilbake til biltilsynet, begynner helt sikkert å pirke på noe annet, som feks ruter (tona).

Men et spørsmål til. Hva hadde skjedd om jeg gidde faan i denne mangellappen? :p er denne ''detaljen'' nok til avskilltingsbegjær?

 

Du vil bli purra på til du visern:)

ellers blir u avskilta:)

My mom always told me life was like a box of chocolates.... you never know what you get

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg hadde samme problemet, BT sa følgende til han;Montert utstyr SKAL fungere ellers skal det fysisk fjernes og blir han stoppet flere ganger men xenon i kurve/tåkelys eller kjørelys(som ikke er godkjent for dette) får han høyeste forenklet forelegg på stedet og kan risikere inndragning av førerkort på grunnlag av at det er trafikkfarlig.

 

Hadde været gøy å se et regelverk på dette, jeg tror ikke det er tilfelle at det eksisterer enda.

 

Hvor er juristen når man trenger han? :wonder:

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å skille mellom lys som er viktige for trafikksikkerheten og ikke. Tåkelys er ikke påbudt å således ufarlig om det ikke virker. Gir en 1er mangel på PKK. Hovedlys, blink og bremselys gir 2er feil, det samme gjelder også hvis du mangler begge baklys

 

Men med Xenon i tåkelys er vi over på lykter som ikke er tillatt brukt, samt feil bruk av lys. Dette kan straffes med forelegg.

 

Ganske logisk egentlig

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å skille mellom lys som er viktige for trafikksikkerheten og ikke. Tåkelys er ikke påbudt å således ufarlig om det ikke virker. Gir en 1er mangel på PKK. Hovedlys, blink og bremselys gir 2er feil, det samme gjelder også hvis du mangler begge baklys

 

Men med Xenon i tåkelys er vi over på lykter som ikke er tillatt brukt, samt feil bruk av lys. Dette kan straffes med forelegg.

 

Ganske logisk egentlig

 

Jeg trodde politiet bare kunne skrive mangellapp på feil farge på pæren, og inn til kontroll på BT?

Som regel gir de jo faen uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lyktene godkjent for xenon da, kan være nok det.

 

tror du at eldre lykter har blitt designa for å passa xenon eller? det er bare nye biler som har original xenonlykter og andre må bytte til xenonlykter hvis de vil men spørsmålet er at det går an å ha xenonpærer i vanlig h7 elle andre type lykter eller ikke og hva er krave for å ha dem og hva mydnigheten sier om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men forresten jeg vil montere xenonkit på en zafira A,hva dere syns om det? tenkte å bestille xenonlykter fra tyskland men det koster f.. meg ca. 3500 (ink. frakt) og jeg tenkte å kjøpe en sånna billig kit under 400 kr og gidder ikke å kjøpe lyktene for den prisen..de hadde brukt og men de var dårlig gitt!!!

hva skal jeg gjøre da? på 2000 modelen har jeg spyler og auto.regulering vel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår