Gå til innhold

Drifteregler

Ranger emnet


OlleellO

Anbefalte innlegg

Jeg som er ganske ny her lurer litt på hvordan en driftekonkuranse foreløper og blir avgjort? Er banen til fri disposisjon slik at det blir en slags jam session eller er det startnummer og fast rekkefølge som breisladd feks? Hvordan dømmes dette. Er det et dommerpanel som ser på stilen og gir karakter eller er det andre kriterier?

"I'm a double bagger. Not only does my husband put a bag over my face when we're making love, but he also puts a bag over his head in case mine falls off."

Joan Rivers

 

"I haven't reported my missing credit card to the police because whoever stole it is spending less than my wife."

Ilie Nastase

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den som visste det :D

 

Nei, vi har vel en idé, men venter på konkurransereglement fra arrangørene av D1. Så vidt jeg har forstått varierer det litt fra de forskjellige konkurransene, men som oftest er det veldig likt et vanlig racingløp. Trening først der man kan kjøre ganske fritt en stund, så kvalifisering én og én.

 

Det skiller mest fra et vanlig løp er at finalene foregår med to og to biler og at man kjører en utslagskonkurranse. Hvert par kjører da tre ganger. Én oppvarmingsrunde og to tellende der de bytter plass etter første runde.

 

Det gis poeng av et dommerpanel ut i fra en rekke kriterier som f.eks. hvor tidlig man stiller opp bilen, hvor lenge man holder sladden, hvor bra man treffer idealsporet, tempo etc. Det er også slik at dersom den bakerste bilen klarer å passere lederbilen mens de ligger i drift gis det ekstra poeng. Dersom han som blir forbikjørt ikke klarer å ta tilbake plassen sin i runde to ligger han dårlig an.

 

Dette er omtrent det jeg har klart å snappe opp foreløpig. Mer detaljer kommer på DCN.no når vi har fått papirene fra D1.

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by FSR

Ja, den som visste det :D

 

Nei, vi har vel en idé, men venter på konkurransereglement fra arrangørene av D1. Så vidt jeg har forstått varierer det litt fra de forskjellige konkurransene, men som oftest er det veldig likt et vanlig racingløp. Trening først der man kan kjøre ganske fritt en stund, så kvalifisering én og én.

 

Det skiller mest fra et vanlig løp er at finalene foregår med to og to biler og at man kjører en utslagskonkurranse. Hvert par kjører da tre ganger. Én oppvarmingsrunde og to tellende der de bytter plass etter første runde.

 

Det gis poeng av et dommerpanel ut i fra en rekke kriterier som f.eks. hvor tidlig man stiller opp bilen, hvor lenge man holder sladden, hvor bra man treffer idealsporet, tempo etc. Det er også slik at dersom den bakerste bilen klarer å passere lederbilen mens de ligger i drift gis det ekstra poeng. Dersom han som blir forbikjørt ikke klarer å ta tilbake plassen sin i runde to ligger han dårlig an.

 

Dette er omtrent det jeg har klart å snappe opp foreløpig. Mer detaljer kommer på DCN.no når vi har fått papirene fra D1.

 

Høres ut som er publikumsvennlig og proff måte å gjøre det på.

"I'm a double bagger. Not only does my husband put a bag over my face when we're making love, but he also puts a bag over his head in case mine falls off."

Joan Rivers

 

"I haven't reported my missing credit card to the police because whoever stole it is spending less than my wife."

Ilie Nastase

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir kansje litt drøyt å kjøre etter D1 reglene for proffe sjåfører?? de har sikkert et annet reglemang for amatører.. skal jeg være redd for at en tulling i type gammel kadet prøver å "drifte" forbe meg for å få ekstra poeng stiller ikke jeg med noen grom bilen i hvertfall hehe :D da kjøper jeg heller et vrak jeg også ;)

1996 R33 Skyline GTR LM T51R 900hk

1994 Supra Time Attack 3.4L GT4094R 800hk

2000 Supra TRD widebody GT45R

 

Team Quicksilver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de samme reglene som brukes i alle konkurransene, og det er som i all annen racing en risiko for at noen treffer deg og det er selvsagt surt dersom de har en bil til 10k og du har en til 500k. Derfor kan det godt hende at vi går bort fra den regelen til å begynne med. Vi får se når vi får reglementet fra Japan og USA...

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke så dumt å gå bort fra den regelen vil jeg tro.

Blir fort bilcross tendenser da, og da ville ikke jeg vært jævelen med plastikk supraen i midten =)

 

Men i pro klassa så går det nok å kjøre to og to, men tviler på at det er mange sjåfører i norge som er modne nok for det iløpet av neste år.

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om Drifting som motorsportsgren her, eller ved treff for gatebiler?

 

Ville nok ikke kjørt paralell med noen på et gatebiltreff akkurat. Og det sier jeg pga mine manglende ferdigheter... Sikkert ikke så mange som vil risikere og ødelegge andre sine biler, og heller ikke sin egen for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nismo

Er det snakk om Drifting som motorsportsgren her, eller ved treff for gatebiler?

 

Ville nok ikke kjørt paralell med noen på et gatebiltreff akkurat. Og det sier jeg pga mine manglende ferdigheter... Sikkert ikke så mange som vil risikere og ødelegge andre sine biler, og heller ikke sin egen for den saks skyld.

 

Det er selvsagt en stor forskjell på det, ja. På et gatebiltreff må det i så fall være helt frivillig!

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår