Gå til innhold

2001 Astra 1.6 Starter ikke

Ranger emnet


Wooooopy

Anbefalte innlegg

Hei, har akutte problemer med bilen, for å starte historien fra begynnelsen:

 

1) en vakker dag i desember merker jeg at varmeapparatet ikke gir voldsom varme fra seg - vi snakker rundt 20 grader eller det mange vil kalle lunkent ved normal driftstemperatur på motor

 

2) litt senere, begynner bilens temperatur å variere, fra 80-100 grader under drift avhengig av hastighet. Lav fart / tomgangskjøring = varmt, høy hastighet = 'normal' temperatur.

 

3) Begynner å bli bekymret og bestemmer meg for å sjekke kjølevæskenivået. Det er væske i tanken.

 

4) (dette er ca en uke etter pkt 3) Så i romjula etter å ha vært borte på ferie skal jeg på butikken og bilen starter ikke. Moten går rundt, men virker som om den ikke antenner eller noe lignende.

Det må 3-4 forsøk til før den starter. Det skal sies at temperaturen har sneket seg ned til 10-12 minus, men bilen har aldri vist startproblemer i kulde før. Skrekkslagen og uvitende om biler som jeg er så lar jeg bilen stå og går til butikken i frykt for at hele driten skal blåses til helvete.

 

5) Vært borte resten av romjula og nyttår, kom hjem i dag og tenkte jeg skulle undersøke litt mer. ingen kjølevæske synlig i tanken så jeg bestemmer meg for å kjøpe mer, samt ta med noe radiatortett for sikkerhetsskyld. Kommer hjem fra nærmeste statoil, fyller på kjølevæske, vrir om nøkkelen og blir fryktelig skuffet.. Samme symptomer som forrige gang den ikke startet, men nå starter den ikke etter flere forsøk heller. Den går rundt, og virker som om den gjør et forsøk på å antenne.

 

Ting som er vurdert:

- Dårlig/gammelt batteri, er et såkalt vedlikeholdsfritt så jeg får ikke sjekket syrenivå/vannivå. Er nok ikke byttet siden bilen var ny i 2001.

- Toppakning, kan forklare hvorfor kjølevæsken er borte, og antageligvis startproblemene.

- Kommer ikke på mer i farta

 

Ting som er sjekket / ikke sjekket:

- Oljen er svart, ikke grå. Var rimelig mørkt ute når jeg sjekket, så det var litt vanskelig å se om den så utvannet ut men jeg skal ta en bedre titt i morgen.

- Eksosrøyk, har hatt rimelig møkkete bakrute i desember, så jeg har ikke lagt merke til noe annerledes verken i mengde eller farge. Når jeg har skrapt rutene med motoren i gang har den sett ut som normal eksos fra en kaldstartet motor og det har ikke vært så mye røyk ved kjøring at jeg har sett det fra sidespeilene. (eller gjennom dritten i bakruta)

- Det er strøm på batteriet, det kan hende det ikke er nok til å dra startmotoren helt i gang, men det er vanskelig å få sjekket uten ekstra ustyr.

 

Dette er jo rimelig kritisk siden jeg bor på landet og er avhengig av bil for å komme meg på jobb og lignende (hvor er kollektivtilbudet staten skryter så fælt av når man trenger det?).

 

Jeg har nada peiling på bil annet enn hvordan jeg peiler motorolje og fyller på ymse væsker, ei heller særlig utstyr utover noen fastnøkler og multimeter.

 

Så et par spørsmål:

 

- Hvor sannsynlig er det at det er noe så simpelt som bare batteriet? Vil jeg finne ut dette ved å benytte startkabler? (har ikke batterilader tilgjengelig her).

 

- Dersom det er snakk om toppakning er det helt sikkert noe mer alvorlig kjenner jeg min egen bilflaks. Er det sannsynlig at en forhandler vil ta den i innbytte ved kjøp av annen bil?

 

Jeg har servicetime 22. januar, men det er jo et halvt århundre til hvis man regner alle de dagene i mellomtiden jeg i verste fall er uten bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy spenning viser batteriet hvis du måler over det med multimeteret da? Har du noen mulighet til å sette bilen i en garasje eller lignende slik at den får varmet seg litt? En eller annen form for lekasje må det være siden vannet forsvinner. Sjekk teppene dine foran. Hadde problemer med astraen til muttern at den lakk kjølevæske og så ikke at det var vått før jeg la meg ordentlig ned og sjekket. Du kan godt koble til en annen bil med startkabler og se om den sviver bedre da for batteriet tåler ikke så mange starter.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår