Gå til innhold

Batteritilkobling ved hjelpestart?

Ranger emnet


Opl94

Anbefalte innlegg

Hei

Lurte på noe angående hjelpestart med startkabler.

Man setter på + på hjelpebatteri og + på det batteriet som skal ha hjelpestart.

Men når man setter - kabelen så kan man sette - på - eller - og den andre - på et jordingspunkt på bilen som skal ha hjelpestart, hva er forskjellen på de 2 alternativene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at det skal gjøres sånn, er at det utvikles knallgass ved kraftig lading av et blybatteri, og derfor skal den siste tilkoblingen(som fullfører kretsen) settes til gods, for å unngå gnister rett over batteriet og knallgassen.

 

I praksis har det ikke mye å si, og jeg pleier aldri å gjøre det sånn selv.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også sånn at startmotoren henter minus i motorblokka og da får hjelpestrømmen kortere vei å gå dersom man kobler minuslederen på startkablene til motorblokka på den trengende bilen enn å koble på minuspolen på batteriet.. Dette utgjør vel kanskje ikke den helt store forskjellen i praksis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd en gang at det hjalp og sette minus fra hjelpebatteriet over i gods på den trengende bilen.. Men dette var da en passe stor dieselmotor. Hvorfor det hjalp, er meg en gåte, men var såvidt motoren gikk rundt når minusen gikk fra batteri til batteri.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ha vært en litt lurvete jording fra karosseri til blokk. Selv opplever jeg stort sett det motsatte, at jeg må sette alt på batteriet, da det noen ganger er vanskelig å finne godt jordingspunkt på blokka,ihvertfall nyere biler.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Du skal sette - på bilen som skal ha hjelpestart i blokka på motor i hovedsak for å unngå gnistdannelse ved batteriet ved til og frakobling, men også for å forsyne den største forbrukeren med strøm best.

 

I utgangspunket skal du ikke bruke en 24V bil til starthjelp på 12V bil, men skal det gjøres så kan du hente strøm fra det ene batteriet, du bør da sette begge batteriene til lading hver for seg etterpå da det tærer på batteriene å ha forskjellig oppladning, evt går det å dra i gang med 24v og, men det er ikke bra, og bør ikke prøves på nyere biler.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men også for å forsyne den største forbrukeren med strøm best, er det da best å jorde i blokka på den som skal ha hjelpestart når man tar hjelpestart med 24v og 24v? Og etterfylling av batterivann, er det vanlig vann man skal fylle på eller er det vann med syre som man får kjøpt noen plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etterfyllinga av batterivann, da fyller man destillert vann, gjerne kjøpt batterivann, og lader opp batteriet. Syra fordamper ikke, men vannet gjør, så om du fyller etter syre vil det bli "ubalanse" i batteriet.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår