Opl94 Skrevet Januar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2009 Hei Lurte på noe angående hjelpestart med startkabler. Man setter på + på hjelpebatteri og + på det batteriet som skal ha hjelpestart. Men når man setter - kabelen så kan man sette - på - eller - og den andre - på et jordingspunkt på bilen som skal ha hjelpestart, hva er forskjellen på de 2 alternativene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Januar 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2009 http://www.bilxtra.no/admin/common/getImg2.asp?Fileid=1065 Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Opl94 Skrevet Januar 4, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2009 Men har ikke fått noe svar enda på spørsmålet. Står ikke noe om det på http://www.bilxtra.no/admin/common/getImg2.asp?Fileid=1065 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Januar 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2009 grunnen til at det skal gjøres sånn, er at det utvikles knallgass ved kraftig lading av et blybatteri, og derfor skal den siste tilkoblingen(som fullfører kretsen) settes til gods, for å unngå gnister rett over batteriet og knallgassen. I praksis har det ikke mye å si, og jeg pleier aldri å gjøre det sånn selv. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheEdge Skrevet Januar 6, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2009 Det er vel også sånn at startmotoren henter minus i motorblokka og da får hjelpestrømmen kortere vei å gå dersom man kobler minuslederen på startkablene til motorblokka på den trengende bilen enn å koble på minuspolen på batteriet.. Dette utgjør vel kanskje ikke den helt store forskjellen i praksis.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Januar 6, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2009 Jeg har opplevd en gang at det hjalp og sette minus fra hjelpebatteriet over i gods på den trengende bilen.. Men dette var da en passe stor dieselmotor. Hvorfor det hjalp, er meg en gåte, men var såvidt motoren gikk rundt når minusen gikk fra batteri til batteri. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Januar 6, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2009 Kan ha vært en litt lurvete jording fra karosseri til blokk. Selv opplever jeg stort sett det motsatte, at jeg må sette alt på batteriet, da det noen ganger er vanskelig å finne godt jordingspunkt på blokka,ihvertfall nyere biler. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Opl94 Skrevet Januar 3, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2010 Kan man koble et 24 volts anlegg til et 12 volts for å få hjelpestart til det med 12v? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Januar 3, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2010 Ja, hvis du bare kobler startkablene over det ene batteriet. På 24v biler brukes to 12V batterier koblet i serie. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Januar 3, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2010 Du skal sette - på bilen som skal ha hjelpestart i blokka på motor i hovedsak for å unngå gnistdannelse ved batteriet ved til og frakobling, men også for å forsyne den største forbrukeren med strøm best. I utgangspunket skal du ikke bruke en 24V bil til starthjelp på 12V bil, men skal det gjøres så kan du hente strøm fra det ene batteriet, du bør da sette begge batteriene til lading hver for seg etterpå da det tærer på batteriene å ha forskjellig oppladning, evt går det å dra i gang med 24v og, men det er ikke bra, og bør ikke prøves på nyere biler. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Opl94 Skrevet Januar 3, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2010 men også for å forsyne den største forbrukeren med strøm best, er det da best å jorde i blokka på den som skal ha hjelpestart når man tar hjelpestart med 24v og 24v? Og etterfylling av batterivann, er det vanlig vann man skal fylle på eller er det vann med syre som man får kjøpt noen plass? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Januar 3, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2010 etterfyllinga av batterivann, da fyller man destillert vann, gjerne kjøpt batterivann, og lader opp batteriet. Syra fordamper ikke, men vannet gjør, så om du fyller etter syre vil det bli "ubalanse" i batteriet. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Opl94 Skrevet Januar 3, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2010 Hvor får man kjøpt batterivann da? Og hva med: men også for å forsyne den største forbrukeren med strøm best, er det da best å jorde i blokka på den som skal ha hjelpestart når man tar hjelpestart med 24v og 24v? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Januar 3, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2010 Det er akkurat det samme, man må bare passe på at begge bilene har samme driftspenning Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.