Gå til innhold

EU-kontroll og ikke-godkjent ombygning

Ranger emnet


slitenvolvo

Anbefalte innlegg

Har byttet motor i bilen min, men ikke giddet å godkjenne dette enda.

 

Hvordan er praksis om jeg f.eks møter opp hos f.eks NAF for å ta EU-kontrollen? Vil de overhodet bry seg om at motoren er byttet? Eller vil bilen automatisk ikke bli godkjent pga motorbyttet.

 

Alt er skikkelig gjort, og etter forskriftene, avgasser er langt under kravene for modellen, men jeg har bare ikke fått fingeren ut med søknader osv...

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer an på hvem som tar kontrollen. Men er de mer enn halvveis våkne, vil de selvfølgelig se at motoren er uoriginal, og bilen blir ikke godkjent.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke pugga kontrollseddelen, men de skal da sjekke om volum og effekt stemmer overens med det som står i vognkortet.De finner nok et punkt å sette feil på, tror ikke de sliter med det. De tar selvfølgelig ikke noen effektmåling da, men de tar ofte en prøvetur med bilen.

 

Hvor mye sprekere er den nye motoren da?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter på en måte i samme situasjon som deg(bare at jeg ikke har kommet så langt som EU enda), og jeg vurderer sterkt klistre på et Land Rover merke på Ford motoren jeg har satt inn, eller bare teipe over det. Hvilken kontrollør på biltilsynet vet hvordan motor som sitter i en LR fra 1975?

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke pugga kontrollseddelen, men de skal da sjekke om volum og effekt stemmer overens med det som står i vognkortet.

 

Ifølge kontrollseddelen så er det ingen ting som sier at man skal kontrollere annet på motor enn utslipp og lekkasjer.

 

Men jeg skulle gjerne hørt fra noen som har peiling (tar eu-kontroll selv) på hva som faktisk praktiseres.

 

Hvor mye sprekere er den nye motoren da?

 

Merkbart sprekere... Er en nyere turbomotor mot en gammel sløv forgassermotor, så selv om panseret på mystisk vis ikke skulle gå opp, så vil de merke at bilen er ombygd, siden jeg blant annet har turbotrykk-måler inne i bilen...

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor i svarte levere på NAF i det heletatt!? lever den til Ali bilmekk og rep. borti gata så får du bilen eugodkjent uten at de en gang ser forskjell på motoren!

 

Snakket nylig med en fjomp som ikke vissta at man kunne ta eukontroll på et hvilket som helst bilverksted! han viste bilen alltid på Biltilsynet han!:) ahhahahah!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor i svarte levere på NAF i det heletatt!? lever den til Ali bilmekk og rep. borti gata så får du bilen eugodkjent uten at de en gang ser forskjell på motoren!

 

Snakket nylig med en fjomp som ikke vissta at man kunne ta eukontroll på et hvilket som helst bilverksted! han viste bilen alltid på Biltilsynet han!:) ahhahahah!

 

lenge leve ali godkjenner bil din!

Vovlo For Life.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor i svarte levere på NAF i det heletatt!? lever den til Ali bilmekk og rep. borti gata så får du bilen eugodkjent uten at de en gang ser forskjell på motoren!

 

Har bare hatt gode erfaringer med NAF. Verre er det med diverse cowboyverksteder som bare er ute etter å skaffe jobb til seg selv... 2-er på slakk i mellomaksling o.l.

 

Men jeg nevnte egentlig NAF, så det var klart at jeg ikke skulle på Ali bilmekk og rep med en flaske konjakk i passasjersetet...

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra nå bare på kontrollen, har du flaks blir det ikke merket av. Har du uflaks (uflaks og uflaks, hvis verkstedet følger reglene) så må du til trafikkstasjonen.

 

Ikke at det er så enormt stor effektforskjell på b230a og b230fk (momentet derimot.. :P)

 

Bilen min er godkjent med b230fk (99kw står det i vognkortet), og jeg kan ikke se at det er byttet verken støtdempere eller stabstag. Så en vanlig time hos trafikkstasjonen og noen papirer holder vel i lange baner dersom verkstedet skulle finnepå å henge seg opp i motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår