Gå til innhold

Vurderer kjøp av Vectra som førstebil, bra valg?

Ranger emnet

Scoob911

Anbefalte innlegg

Skal snart kjøpe min første bil og vurderer Opel Vectra (1996 og ut, heter vel B(?)).

Skal bruke omtrent 60-70 000 og har ingen planer om å style bilen.

Hørt at jeg burde holde meg unna 1,6/16V motorene grunnet mye feil. Flere som kan bekrefte dette?

Er det noe annet jeg burde passe på eller vite med denne bilen?

Vil gjerne ha en CD-utgave eller noe så den har klimaanlegg, alarm og litt sånt. Helst med sånn "tre" i dæsjen også :P

Den kjøre-computeren som er i denne bilen, hva er det den gjør egentlig? Hvilken nyttige funksjoner får jeg med den?

Skal IKKE ha automat ;)

Og hvor høy kilometerstand kan jeg tillate meg å kjøpe? Har ikke lyst til å mekke noe selv og vil selfølgelig få minst mulig utgifter (skal ha bilen i ca 1,5 år).

Kom gjerne med mer info om disse bilene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Skal snart kjøpe min første bil og vurderer Opel Vectra (1996 og ut, heter vel B(?)).

Skal bruke omtrent 60-70 000 og har ingen planer om å style bilen.

Hørt at jeg burde holde meg unna 1,6/16V motorene grunnet mye feil. Flere som kan bekrefte dette?

Er det noe annet jeg burde passe på eller vite med denne bilen?

Vil gjerne ha en CD-utgave eller noe så den har klimaanlegg, alarm og litt sånt. Helst med sånn "tre" i dæsjen også :P

Den kjøre-computeren som er i denne bilen, hva er det den gjør egentlig? Hvilken nyttige funksjoner får jeg med den?

Skal IKKE ha automat ;)

Og hvor høy kilometerstand kan jeg tillate meg å kjøpe? Har ikke lyst til å mekke noe selv og vil selfølgelig få minst mulig utgifter (skal ha bilen i ca 1,5 år).

Kom gjerne med mer info om disse bilene :)

Hei

Vi har hatt Vectra stasjonsvogn '98, siden 2002, som

en av to biler. Den har vist seg å være heftet med svært mange problemer. Jeg har 1.6 16 V motor. Etter knappe 164 000 kilometer er motor nummer 4 nylig plassert i den, grunnet høyt oljeforbruk og/eller motorhavari

forbundet med dette.

Jeg kan ikke råde noen til å kjøpe Opel Vectra. I tillegg til de

kostbare og plagsomme motorproblemene har husker jeg i farten følgende:

- nærmere 20 000 i påkost på AC, som jeg nå har gitt opp å

reparere.

- Dyre skifter av eksosanlegg og bremsedeler. Delvis kan dette

skyldes salte veier, men kanskje også dårlig motstandsdyktighet

mot rust.

- skrangling i tak, fordi bøyler som er limt til taket (under

"stofftak") har en tendens til å løsne.

- stadige problemer med airbagsensorer som må fikses.

- svikt i piksler i instrumentering.

- stor hyppighet i defekte lyspærer

Det hjelper ikke om du får en Vectra til en tilsynelatende

god pris. Hovedproblemet er at den kan bli svært dyr å ha

i drift.

Vær forsiktig!

Ikke under noen omstendighet ville jeg ha kjøpt en slik bil

uten å få tatt en form for NAF-test ("Driftstest", "brukttest"

eller hva det nå kalles.)

Man kan få et mer realistisk bilde av bilens tilstand, forhåpentligvis, og kanskje få grunnlag for prisreduksjon.

-460Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider