vectra1999 Skrevet Januar 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2009 hei=) jeg har bare ett lite spørsmål om brokobling.. er ikke spesiellt flink på dette, men skal forklare så godt jeg kan=) hvis jeg har 2 stk 12" 4 ohms elementer på 150w rms og en forsterker (f. eks lightning audio s4.400.4)som yter 2x 200w brokoblet (@4ohm). vil brokoblingen av de 2 elementene bli lest som 2 ohm da? isåfall: er dette noe særlig bra for forsterkeren? er det andre måter å koble dette på som evnt er bedre? sorry hvis jeg er helt på jordet nå:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tord Ivel Skrevet Januar 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2009 visst du paralellkobler 2 4ohm elementer blir de totalt 2ohm. om forsterkeren tåler dette varierer fra forsterker til forsterker. hvorfor ikke bare koble et element på hver utgang? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra1999 Skrevet Januar 5, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2009 vil det gi mye effekt tap da? er snakk om 2 rf p1 dette.. jeg brokoblet dem på rf 450.4 forsterkeren jeg hadde en gang, da jeg koblet disse 2 elementene på hver sin utgang, ble lyden elendig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lroedal Skrevet Januar 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2009 Den beste måten å utnytte den forsterkeren på, er å brokople til 2 utganger, og kople en sub på hver utgang. Vil du ha det bedre, er du nødt å skaffe den en egnet monoblokk i stedet. Siter lroedal.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra1999 Skrevet Januar 5, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2009 så hvis jeg brokobler den forsterkeren på 2 utganger med en sub på hver utgang, vil forsterkeren lese det som 2 ohm per utgang, hvis elementet har 4 ohm? eller er jeg helt på jordet?:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lroedal Skrevet Januar 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2009 Nei, forsterkeren ser det som 4ohm, hvis ikke ville den gått i protect. Men med en slik forsterker får du mer effekt i 4ohm brokoplet, enn du ville fått om du hadde koplet sammen subene for å få 2ohm. :) Siter lroedal.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra1999 Skrevet Januar 6, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2009 åja:) tusen takk for alle svar=D da har jeg fått vite det jeg skulle^^ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Januar 6, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2009 så hvis jeg brokobler den forsterkeren på 2 utganger med en sub på hver utgang, vil forsterkeren lese det som 2 ohm per utgang, hvis elementet har 4 ohm? eller er jeg helt på jordet?:) Stemmer dette. Ved brukobling bruker du 2 forsterkerkanaler og disse blir tilkoblet 1 last. Dei 2 forsterkerkanalene må dele på lasten. Er den på 4ohm, blir det 2ohm pr forsterkerkanal. Er forsterkeren stabil i 2ohm, kan du ikkje ha ein lågare last enn 4ohm brukobla Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra1999 Skrevet Januar 6, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2009 Stemmer dette. Ved brukobling bruker du 2 forsterkerkanaler og disse blir tilkoblet 1 last. Dei 2 forsterkerkanalene må dele på lasten. Er den på 4ohm, blir det 2ohm pr forsterkerkanal. Er forsterkeren stabil i 2ohm, kan du ikkje ha ein lågare last enn 4ohm brukobla tilsammen med begge utgangene? eller 4ohm per utgang? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Januar 6, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2009 Den beste måten å utnytte den forsterkeren på, er å brokople til 2 utganger, og kople en sub på hver utgang. Vil du ha det bedre, er du nødt å skaffe den en egnet monoblokk i stedet. En REGEL ang brokobling: en brokoblet amp vil ALLTID se halvparten av impedansen som kobles til. Om impedansen på elementen 4 ohm så vil ampen "se" 2 ohm, er elementen 8 ohm vil ampen se 4ohm, eller om elementen er 1ohm vil ampen "se" 0,5 ohm -uanset merke/model eller pris på de brokoblede forsterker... Ved brokobling vil du få mindre kontrol over menbranen, men mer effekt som i praksis betyr mer bråk og mindre kvalitet og større strøm forbruk. Det vil spille penere om du har en element på hver kanal -selv om det er RF ;).... og om ampen er spesifisert til å tåle 2ohm ved brokobling så vil det fungere med en total impedans på elementen på 4ohm -hvis du parallel kobler elemente/spolene er du nede på 2 ohm og ampen vil "se" 1 ohm.... enten forsterkeren reduserer effekten betraktelig eller går i protection... :) du kan også se hvor mye effekt hver kanal yter og om den effekten er oppgit i 2 ohm... er ikke oppgitt i 2 ohm, så takler ikke den ampen en brokoblet element på 4 ohm uten videre... en element på hver brokoblede par er nok greiste alternativ, men regner med at den vil begrense effekten når den begynner å bli noe varm etterhvert, lighting audio er ikke akk kjent for å være veldig strøm sterke Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lroedal Skrevet Januar 6, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2009 Sa aldri at det var ideelt, sa bare at det var det beste alternativet. Med min firekanaler får jeg 2x230w rms brokoplet, mens jeg har 4x75w rms til vanlig. Så om jeg skulle drevet to suber med en spole på 4ohm hver, ville det vært det beste alternativt å brokople. Slik at jeg slapp å ha mye gain for å få litt effekt, samtidig som du slipper å ødelegge subene pga. liten effekt... :) Men det beste hadde jo vært å hatt en monoblokk og koplet de sammen til 2 ohm da... Siter lroedal.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra1999 Skrevet Januar 7, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2009 nå fikk jeg straks mer forståelse:) kunne du gitt meg ett bra mono amp eksempel til disse 2 subene iroedal?:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Januar 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2009 Her har du iallefall eit eksempel på ein monoforsterker: http://www.autobilstereo.no/product_info.php?cPath=21_22_23&products_id=1307 Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra1999 Skrevet Januar 8, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2009 mhm ser jo grei ut. seriekoble subene på denna da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra1999 Skrevet Januar 8, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2009 eller må jo bli parallell koble mener jegXD 8 ohm ville blitt ganske tungt for forsterkeren:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg