Gå til innhold

Nettopp kjøpt A4! Ønsker info om lyd :)

Ranger emnet

partysnatcher

Anbefalte innlegg

Kjøpte en 2.0 A4 2002 for en uke siden, er så digg bil. :D Men nok om det.

Anlegget låter litt flatt, og mangler en del "på bunn". Jeg skal ikke ha BOMP BOMP BOMP, men jeg vil høre detaljene i musikken tydelig.

CD-spilleren har blitt byttet ut med noe fæle Pioneer-greier, og jeg går ut fra det er originalhøyttalerne som står i.

Jeg kan en del om lyd, men lite om bilanlegg dessverre ;( Har kjørt MC i 8 år, og der hadde jeg ikke plass til anlegg :D

Spørsmålene mine er da:

1) Det er høyst sannsynlig standard forsterker i A4en. Hvor i bilen ligger denne? Går ut fra at CD-spilleren ikke gjør noe forsterking? (ja, jeg er noob.)

2) Hvordan åpner jeg for å kikke på CD-spiller, høyttalere osv? Det er jo ganske skrueløst. Skal jeg vippe opp et lokk med et flatt skrujern noe sted?

3) Er det noen som har noen anbefalinger til oppgradering? Hvilke av standard-komponentene er det jeg vil "tjene mest" på å bytte ut?

Takk for evt svar fra bilanlegg-eksperter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et det Høytalere i alle dører og i diskanter?

For å ta ut CDspilleren må du bruke pinnene som sannsynlighvis fulgte med spilleren. Det er 2 metall pinner/dingser som du skal sette inn en på vær side av spilleren, deretter skal spilleren være løs og du kan dra den ut. ( se om de ligger i hanskerommet blant hefte)

Forsterkeren er vel i selveste CDspilleren, men denne holder ikke lenge hvis du skal ha sub etc.. Da må du har en sterkere spiller som yter mer watt. (kommer selvfølgelig hvilken spiller du har fra før av)

Høytalerene står jo i dørene, så du må av med dørtrekket, HVIS ikke det går ann å ta av evt gitter utenpå høytalerene. Tar du av dørtrekket kommer høytalerene og skruene frem, and then plug and play.

Er det BOSE du har eller er det vanlig Concert?

(Er det bose så står det på dørtrekket, hvis ikke så er det nok concert)

Jeg selv syntes orginalhøytalerene spille greit så lenge du har en sub som kan gi fra seg litt bass.

Jeg hadde ikke høytalere i bakdører så jeg fikk montert 2x 250w Pioneer, men ikke diskanter. Jeg har også koblet til en forsterker og en 12" JBL sub på 1000w. Jeg har orginalt frontsett og resultat er at det spiller vanvittig bra. Det holder i masse hvis for meg samt du ikke vil spille for hele byen;)

Håper jeg var til hjelp, hvis ikke er det bare å spørre.:)

- Volvo V40 T3 Summum 2013

- Volvo V60 Summum 2012 Solgt

- VW Polo 1996 Solgt

- BMW 320i Coupé E92 2009 Solgt

X VW Touran 2.0TDI 2006 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et det Høytalere i alle dører og i diskanter?

For å ta ut CDspilleren må du bruke pinnene som sannsynlighvis fulgte med spilleren. Det er 2 metall pinner/dingser som du skal sette inn en på vær side av spilleren, deretter skal spilleren være løs og du kan dra den ut. ( se om de ligger i hanskerommet blant hefte)

Forsterkeren er vel i selveste CDspilleren, men denne holder ikke lenge hvis du skal ha sub etc.. Da må du har en sterkere spiller som yter mer watt. (kommer selvfølgelig hvilken spiller du har fra før av)

Høytalerene står jo i dørene, så du må av med dørtrekket, HVIS ikke det går ann å ta av evt gitter utenpå høytalerene. Tar du av dørtrekket kommer høytalerene og skruene frem, and then plug and play.

Er det BOSE du har eller er det vanlig Concert?

(Er det bose så står det på dørtrekket, hvis ikke så er det nok concert)

Jeg selv syntes orginalhøytalerene spille greit så lenge du har en sub som kan gi fra seg litt bass.

Jeg hadde ikke høytalere i bakdører så jeg fikk montert 2x 250w Pioneer, men ikke diskanter. Jeg har også koblet til en forsterker og en 12" JBL sub på 1000w. Jeg har orginalt frontsett og resultat er at det spiller vanvittig bra. Det holder i masse hvis for meg samt du ikke vil spille for hele byen;)

Håper jeg var til hjelp, hvis ikke er det bare å spørre.:)

Bra hjelp! Ja, jeg skal kikke litt i verkstedshåndboken jeg kjøpte, på hvordan jeg kan ta av trekket i døren (hvor jeg skal "begynne", for å si det sånn).

Jeg har original-elementene, med diskant separat og element i alle dørene, men Audi Concert er tatt vekk, det står i stedet en litt glorete Pioneer CD-spiller der, som nok forsterker som du sier.

Er lite interessert i decibel + å spille opp til dans, mer interessert i å få detaljene i musikken frem! Akkurat nå er det sånn at lydvolumet må være veldig høyt for å få noe annet enn "radiolyd". Og det blir litt stress.

Forresten fet farge på Audien i avataren, ser ut til å være samme fargetone som jeg har (mørkere sølvgrå). ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra hjelp! Ja, jeg skal kikke litt i verkstedshåndboken jeg kjøpte, på hvordan jeg kan ta av trekket i døren (hvor jeg skal "begynne", for å si det sånn).

Jeg har original-elementene, med diskant separat og element i alle dørene, men Audi Concert er tatt vekk, det står i stedet en litt glorete Pioneer CD-spiller der, som nok forsterker som du sier.

Er lite interessert i decibel + å spille opp til dans, mer interessert i å få detaljene i musikken frem! Akkurat nå er det sånn at lydvolumet må være veldig høyt for å få noe annet enn "radiolyd". Og det blir litt stress.

Forresten fet farge på Audien i avataren, ser ut til å være samme fargetone som jeg har (mørkere sølvgrå). ;)

Oppsummering:

Akkuratt ja, hmm da har du totalt 4elementer å 4diskanter, disse er da Concert å ikke Bose. Du vil ha frem detaljene i musikken, men ikke ha noe kjempe annlegg.

Resultat:

Diskantene og elementene spiller vel igrunn ganske bra MEN du mangler en sub så trekker bass i stede for at diskantene og elementene spiller for fullt. Vis du nå til å begynne med kjøper deg en sub 10" eller 12" med litt rms og watt + en forsterker som klarer å drive suben så tror jeg at du skal få passe grei lyd ass!

Jeg spiller jo med orginal element x2 og orginal diskant x2 i frontsettet, mens jeg har 2x 250w Pioneer elementer i bakdørene og ingen diskanter + en 12" JBL Sub. Dette spiller kanon bra, men selvfølgelig spiller jeg for høyt så skurrer frontsettet litt. Men det skal ganske mye volum til for at de skurrer.

På radio igjen så kan jeg skru opp en kvart del mer enn det jeg kan når jeg spiller vanlig brent cd.

Jeg vet ikke helt hva du vil, men det er verdt et forsøk. Sub må du nesten ha uannsett:) (det er et must)

Når det gjelder dørtrekket så ville jeg tatt et flattjern og begynnt der med låsemekanismen. Men det er et par skruer tror jeg så du må løsne først. Disse sitter med dørhåndtaket innvendig, med dørleende der tror jeg.. Resten er bare klips.

Gi beskjed vis noe var uklart.:)

Takk for det, fargen heter Canvasbeige. Trykker du på linken i signaturen min så kommer det bilder hvor du ser fargen bedre.

- VW Polo 1996 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke sub, viss en gjør de riktige tingene, og/eller ikke vil at suben skal ta opp bagasjeplass :)

Dersom du ikke vil ha det ville jeg anbefalt å bytta ut frontsettet med et kvalitetssett eksempelvis fra Focal eller noe i det sjiktet. Forsterkeren i spilleren er ikke verdt en dritt..selv om de kanskje skriver 4*50 watt på eska skal du ta det for det det er..

Vil du ha en god pakke uten sub, anbefaler jeg:

- ny spiller(hørtes ikke ut som du var særlig glad for pioneerspilleren som stod der:P)

- nytt frontsett

- 2- eller 4-kanals(om du fortsatt vil ha liv i komponentsettet i bakdørene) forsterker eks 4*80w i 4Ohm

Forsterkeren kan du fint gjemme under setet eller skru fast i seteryggen i bagasjerommet e.l, slik at den ikke tar opp plass.

Og ja, jeg har vært borti litt bilstereo, så jeg vet at det funker ;) Med et skikkelig frontsett, kombinert med en forsterker som har nok krefter til å drive det skikkelig, får du den lyden og det trykket du vil ha - i alle fall fremme, og det er jo der du sitter :)

Det er ikke uvanlig å bruke det orginale kompsettet i bakdørene, eller kjøpe et billigere enn fremme, om du vil spare noen kroner. Jeg ville ikke lagt igjen pengene der, og kjørt med orginalt fremme..

Viss du begynner her, så kan du prøve, og vurdere behovet for sub, i tilfelle kan du lett utvide, da trenger du en dedikert subforsterker, og en sub, slik som JeanDaniél sier. Men mange sparker ut suben etter en stund, når de er gått lei av å ha den bak der, dessuten så har veldig mange opplevd at bilen blir litt "skranglete" etter en stund, i hvert fall viss de har brukt den for det den er verdt.

2004 Audi A4 1,9tdi quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig trenger han ikke sub, men det gjør enormt mye om man feks vil beholde orginalsettet;)

Ville heller beholdt orginalsett, kjøpt sub i stede for å kjøpe dyrere å bedre frontsett.

http://www.bilradiospesialisten.no

Regn ut hva det vil koste deg.

Bare høytalere å diskanter, eller sub.. Eller begge deler:)

Just my 5cents;)

edit: Focal er no dritt.. Har vært borti det en gang, kommer aldri til å røre det igjen.

- VW Polo 1996 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joa, er enig i at sub gjør mye, men det er også flere ulemper med det, i tillegg til at jeg personlig mener at det er feil ende å begynne i, men for all del, forskjellige meninger er selvfølgelig lov :)

edit: Focal er no dritt.. Har vært borti det en gang, kommer aldri til å røre det igjen.

Har ikke hatt focal selv, men en kompis har focal komp.sett både framme og bak, og jeg ble veldig imponert over lyden. Vi prater sinnsykt mye bedre lydkvalitet enn hva et orginalt sett kan levere, og bra trøkk :) har heller ikke hatt noe trøbbel med de, hatt de i flere år nå. men det er vel flere prisklasser der også.. Hva var det du hadde dårlig erfaring med? og hva var erfaringene?

2004 Audi A4 1,9tdi quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joa, er enig i at sub gjør mye, men det er også flere ulemper med det, i tillegg til at jeg personlig mener at det er feil ende å begynne i, men for all del, forskjellige meninger er selvfølgelig lov :)

Har ikke hatt focal selv, men en kompis har focal komp.sett både framme og bak, og jeg ble veldig imponert over lyden. Vi prater sinnsykt mye bedre lydkvalitet enn hva et orginalt sett kan levere, og bra trøkk :) har heller ikke hatt noe trøbbel med de, hatt de i flere år nå. men det er vel flere prisklasser der også.. Hva var det du hadde dårlig erfaring med? og hva var erfaringene?

Ja vis du ser sånn på det ja:) Focal kan være bedre enn et vanlig orginal anlegg ja, men så er det prisklassen som spiller inn igjen da.:) Ville heller hatt BOSE eller B&M for å si det slikt.

En kamerat hadde en VR6 med full Focal sound set. Det spilte revva rett og slett. Dårlige diskanter og elendig bass løsning..

Men det blir jo min mening. Dette var heller kanskje ikke et av de dyreste setta, men det er en annen sak:)

- VW Polo 1996 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider