Gå til innhold

Faan til kjeltringer

Ranger emnet

RS2

Anbefalte innlegg

Dette er de faan ikke verdt :(

Fra VG

Får full diett i 14 ferieuker

Carl I. Hagen og Jens Stoltenberg kan glede seg over full diett i store deler av ferien - enten de koser seg i Spania, på Hvaler eller er hjemme.

Jens Stoltenberg og andre stortingspolitikere kan nyte sommerferien og likevel heve diett i 14 ferieuker. Foto: Scanpix

- LANG NOK FERIE

SV-representant Audun Lysbakken synes ferien er lang nok, og mener diettordningen er for god.

Klokken 14 fredag ettermiddag var bare 15 av 165 stortingsrepresentanter registrert inne på Stortinget.

Audun Lysbakken (24) var en av dem. Han synes det er underlig å få full diett gjennom mange ferieuker.

- Jeg synes diettordningen er altfor gunstig hele året, det er all grunn til å stille spørsmål om det vi får nå på sommeren, sier Lysbakken til VG.

Etter ett år på Stortinget synes han ikke jobben totalt sett er særlig slitsom.

- Det er alt hva man gjør det til selv. Jeg føler en plikt til å møte folk og gjøre noe fornuftig i ferien. Hvis folk flest skulle krevd like mange feriedager, ville det stoppet opp, sier den unge SV-eren.

Og det er ikke lite: Alle stortingsrepresentanter har nemlig 14 friuker om sommeren, i tillegg til to uker julefri og to uker påskefri.

Samtlige av dagene, bortsett fra i juli, hever de full diett - enten de jobber eller ikke.

Gjennom et helt år utgjør stortingsdietten en ekstra utbetaling på 50 000 kroner i året - for dem som bor mer en 40 kilometer fra Stortinget. Og det er det store flertallet.

Dietten er 154 kroner dagen for representantene som bor mer enn 40 km fra Stortinget, og 75 kroner for resten.

Dette kommer på toppen av stortingslønnen, som for tiden er 520 000 kroner.

- Nei, dette har jeg ikke greie på, og kan ikke si noe om. Jeg støttet systemet som en kommisjon laget for en stund siden. Etter det har jeg ikke interessert meg for problemstillingen, svarer en uvanlig defensiv Carl I. Hagen på VGs spørsmål.

- Trenger tid

Er ikke dette en veldig raus ordning?

- Om lønnen regnes ut på den ene eller annen måten synes jeg ikke er så interessant. Det interessante er totalsummen.

- Men er det ikke mer i tråd med Frps grunnholdning at politikere ikke bør ha frynsegoder som er vesentlig annerledes fra folk flest?

- Jeg har alltid ment at vi bør ha et system som er sammenlignbart med andre, og at dette bør komme i form av godtgjørelse.

Men hvis jeg skal mene noe om diettordningen, må jeg ha tid til å sette meg inn i saken. Jeg trenger to dager, sier Hagen.

Selv er Frp-formannen og kona Eli nettopp kommet hjem fra ferieboligen i Spania.

Stortingsrepresentantenes siste arbeidsdag var 21. juni. De er nå inne i sin niende friuke denne sommeren, men de er langt fra ferdige:

Når uken er over, har de fem uker igjen til Stortinget åpner 1. oktober.

Hele uken

Og Stortinget bryr seg ikke om hva representantene gjør i de mange friukene. Enten de leser dokumenter, snakker med velgere, pusler i hagen eller nyter en drink på stranden - utbetales dietten uavkortet.

Stortingsrepresentantenes diett er heller ikke begrenset til de ordinære arbeidsdagene. Til vanlig er det møter i Stortinget tirsdag, onsdag og torsdag, men diettutbetalingen kommer for syv dager i uken.

Dersom stortingspolitikerne drar på tur med Stortinget eller sin komite´, kommer full diett etter Statens satser i tillegg.

Arbeidsåret er heller ikke like langt som for andre. Siden Stortinget åpnet stortingssesjonen 1. oktober i fjor har det vært 104 møtedager på Stortinget. Gruppemøter og komite´møter avholdes i all hovedsak på de samme dagene.

Politikerne forsvarer de lange feriene med lange arbeidsdager. For toppolitikerne som må i mange partimøter, TV-debatter og annet, går både kvelder og helger med.

Men i løpet av det siste året har det bare vært 21 kveldsmøter i Stortinget. Bare i budsjettinnspurten varer møtene spesielt lenge utover kvelden. Innen Stortinget åpner igjen om snaue seks uker, har representantene fått diett for 334 dager. Det er mer enn tre diettdager for hver møtedag.

- Det står i Grunnloven at Stortinget skal åpne i oktober. Hvis det skal endres, må Grunnloven endres, sier assisterende direktør Oddvar Overå i Stortinget.

Han mener at eventuelle endringer i ferielengde eller diettsatser må komme på initiativ fra politikerne selv.

- Det er vanskelig for oss å si hvilke behov hver enkelt politiker har. Noen har nok behov for denne ferien, mens for andre kan den vel bli lang, sier Overå.

Og lang ferie er ikke det eneste frynsegodet representantene har. Året rundt reiser de gratis med tog, fly og buss. Reisene er skattefrie. For utenbys representanter har Stortinget 140 møblerte leiligheter i Oslo, hvor de bor gratis. Telefon dekkes med en egenandel på 500 kroner i kvartalet. Mobil dekkes med opptil 8000 kroner i året. Gratis drosje etter møter som varer etter kl. 22. Subsidiert kantine, prisene dekker bare råvarene. Gjelder også besøkende på Stortinget.

Frynsegodene kommer i tillegg til lønnen. Den er for tiden 520 000 kroner i året.

One life. Live it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spesiellt når de ikke har utdannelse som tilsier disse høye lønningene og skitne tilleggsintektene....

Som en av de gamle amerikanske presidentene sa(noe a'la det iallefall):

Det burde være en revolusjon hvert 20. år for å bli kvitt de dårlige politikerene!! ( nå kan nok "bad politicians" bety onde politikere også da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er ikke lite: Alle stortingsrepresentanter har nemlig 14 friuker om sommeren, i tillegg til to uker julefri og to uker påskefri.

*hum* ergo 18 uker fri da heehehe *vil oxo ha det*

Må vel være en liten skrivefeil...håper jeg

Memb. of No Brain Racing Team

'93 Nissan 200sx s13

Styremedlem http://www.200sx-ogn.org

Admin på http://www.club-honda.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider