Gå til innhold

Sprekk i frontruta wtf..?

Ranger emnet

k9v

Anbefalte innlegg

Jeg var nettopp ute å kjøre en liten tur med en Peugot 206 (99-00 mod.). Etter 5-6 minutters kjøring parkerte jeg, mens jeg sitter inni bilen hører jeg en rar lyd fra ruta, legger merke til at det har dannet seg en svær sprekk fra midten på ruta og ca. 20cm mot høyre. Hva faen? Mens jeg kikker på sprekken dannes en ny sprekk mot venstre, nesten like lang! Altså, hva skjer? Noen som har opplevd lignende?

Bilen hadde før kjøreturen stått i en kald garasje, og mens jeg kjørte hadde jeg varme på frontruta. Men alvorlig talt, kan umulig være noen årsak på en såpass ny bil? Bilen har gått ca. 60k og er kun et par, tre år gammel. Er dette en garantisak?

04 BMW 320Cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nissan s13

Har selv hatt flere Peugeot Partnere som firmabil, var et godt forbruk av frontruter og lykteglass der!

Er en liten svakhet på peugeot det der, glasset er følsomt for store temperatursvingninger.

Akkurat ja.

Dro jo noen sladder på snøen før ruta sprakk, men det kan umulig være årsaken, er nok temperaturen...

Har du/noen andre peiling på hvor mye ei ny frontrute koster? Om det ikke ordner seg på garantien...

04 BMW 320Cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by k9v

Akkurat ja.

Dro jo noen sladder på snøen før ruta sprakk, men det kan umulig være årsaken, er nok temperaturen...

Har du/noen andre peiling på hvor mye ei ny frontrute koster? Om det ikke ordner seg på garantien...

ruta kan ha fått seg noen små steiner en eller annen gang å bare ventet på en temperatur svingning..

i sommer så hadde jeg fått en liten sprekk.. så tok jeg å vaskte bilen.. å da ble det en enorm sprekk :D

ingen garanti sak..

må ta det på egenandelen..

2000,- så har du ny ruta

-89 mod Opel Senator 3.0liter(Drivstoff sluker)

X-97 mod Caddy

X-97 mod Polo 6N 16v

X-98 mod KIA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok hatt en liten steinsprut i ruta di, sjekk der sprekken starta.... kan være en mikroskopisk steinsorut, s er ikke sikkert du klarer å se den....

Tempratursvindniger er døden for frontruter med steinsprut, spesielet om de kombineres med harde påkjenninger for karosseriet, for karosseriet vrir seg temmelig mye på en bil, og da også frontruta.

Klarer du å ta det her på garantien er du dyktig, men man kan jo alltids prøve seg....

Frontrute koster fra 2000 til 25000, avhengig av bil og utstyr.

tar du det på forsikring er som regel egenandelen 2000.-

reperasjon av steinsprut er gratis opm man hardel/full.kasko....

kan være lurt i disse dager..... ;)

*komme seg på jobb og selge frontruter*

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by k9v

Jeg var nettopp ute å kjøre en liten tur med en Peugot 206 (99-00 mod.). Etter 5-6 minutters kjøring parkerte jeg, mens jeg sitter inni bilen hører jeg en rar lyd fra ruta, legger merke til at det har dannet seg en svær sprekk fra midten på ruta og ca. 20cm mot høyre. Hva faen? Mens jeg kikker på sprekken dannes en ny sprekk mot venstre, nesten like lang! Altså, hva skjer? Noen som har opplevd lignende?

Bilen hadde før kjøreturen stått i en kald garasje, og mens jeg kjørte hadde jeg varme på frontruta. Men alvorlig talt, kan umulig være noen årsak på en såpass ny bil? Bilen har gått ca. 60k og er kun et par, tre år gammel. Er dette en garantisak?

Dette skjedde med meg ifjor, men det var nok mest fordi ruta var gammel. Jeg hadde uansett nøyaktig samma tilfelle, bare at det var en 10-20 cm lang stripe som gikk mot venstre. Den var sånn i lang tid, sikkert over et halvt år. En dag jeg skulle hjem til Stavern, fra hybelen, så kunne jeg se stripa dra seg til høyre, og helt til andre enden av ruta mens jeg kjørte. Lå jeg i ca 60, så skjedde ingenting, men hvis jeg lå i 80, så ga ruta etter.

Jeg måtte uansett bare betale egenandel. Resten ble dekt av forsikringsselskapet, etter en vurdering av verkstedet, om at steinsprut var den antatte årsaken til at ruta blei skada heeelt i starten.

- '11 Lexus CT 200h
- '99 Lexus IS220 Sport[sOLGT]
- '99 Lexus IS200 Sport[sOLGT]
- '84 Toyota Corolla [Kondemnert]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by k9v

Akkurat ja.

Vanlig egenandel er vel 2000,-

Forsikringa skal vel strengt tatt bare brukes når det er snakk om steinsprut. Er ikke helt sikker. Anbefaler forøvrig mysen bilglass. De gjør god jobb med steinspruter, og er ikke så fryktelig nøye på datoer, skadeårsaker og sånt.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by G60Turbo

Du har nok hatt en liten steinsprut i ruta di, sjekk der sprekken starta.... kan være en mikroskopisk steinsorut, s er ikke sikkert du klarer å se den....

Tempratursvindniger er døden for frontruter med steinsprut, spesielet om de kombineres med harde påkjenninger for karosseriet, for karosseriet vrir seg temmelig mye på en bil, og da også frontruta.

Klarer du å ta det her på garantien er du dyktig, men man kan jo alltids prøve seg....

Frontrute koster fra 2000 til 25000, avhengig av bil og utstyr.

tar du det på forsikring er som regel egenandelen 2000.-

reperasjon av steinsprut er gratis opm man hardel/full.kasko....

kan være lurt i disse dager..... ;)

*komme seg på jobb og selge frontruter*

Jobber du med sånt? Hvor mange steinspruter kan man ha før de krever at jeg bytter ruta i stedet? Tror det er lappet 6 stykker i min nå . Skal skifte til våren.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Beamer Screamer

Trodde sprekk i ruta hadde mer med vridninger i karroseriet å gjøre enn temperatur...

Hadde en liten stenskade på min egen bil i sommer. Etter et par heftige runder på Nüburgrings Nordschleife hadde det blitt noen fine sprekker av det. Hadde ingen varme på ruta da.

jeg hadde en liten sprekk i front ruten min.. var ute å vaskte bilen på en varm sommer dag (par å tjue grader ca..).. spylte på med "kaldt" vann å resultatet ble ny frontrute ;)

så temp har nok ein del å sei

-89 mod Opel Senator 3.0liter(Drivstoff sluker)

X-97 mod Caddy

X-97 mod Polo 6N 16v

X-98 mod KIA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yoneck

Jobber du med sånt? Hvor mange steinspruter kan man ha før de krever at jeg bytter ruta i stedet? Tror det er lappet 6 stykker i min nå . Skal skifte til våren.

Jobber med det ja.

Antall er ikke så viktig, mer størrelsen, men har du 6 stykker er det en del og like greit å skifte....

Om man ikke kjenner glass-verkstedet kan man "lage" en steinsprut... ;) sett en spiss skrutrekker der hvor det ser ut til at sprekken startet, og slå litt på trekkern så det blir ett lite hakk...

Men har ikke hørt om noen verksteder som bryr seg om hvordan det er skjedd så lenge det ikke ser heeeelt rart ut, skaden, at man f.eks ser tydelige merker etter hammer o.l.

De lever jo av å bytte flest mulig ruter, og å kverulere med kunden er ikke noen butikk da, de tjener jo det samme om de tar betalt av kunden eller forsikringsselskapet....

Tempratur er sprekkdanner no. 1

Vridning er no. 2

Kombinasjon av disse er dødelig for ruta ;)

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 years later...

Fikk også en sånn mystisk sprekk. Den var bitteliten først, men vokste seg gigantisk etter hvert, da antageligvis pga temperaturen eller spenning. (Dette var jo tross alt i vår, da det var kaldt, og rutevarmeren stod på hver gang jeg startet bilen). HELDIGVIS hadde jeg delkasko, og dette var gratis for meg å bytte. :D

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider