Gå til innhold

Europeske VS Amerikanske lastebilar.

Ranger emnet


Kva er best av europeske og amerikanske lastebilar?  

27 stemmer

  1. 1. Kva er best av europeske og amerikanske lastebilar?

    • Amerikanske lastebilar.
      6
    • Europeske lastebilar.
      21


Anbefalte innlegg

Fins det tester som er tilgjengelige på nettet om kva som er best av europeske og amerikanske lastebilar, også lastebilar som er produsert i europa som er berekna på å bli eksportert til USA.

 

Det kan godt stå på norsk, svensk, dansk eller engelsk.

 

Det er bare å diskutere vidare ned i tråden om kva som er best og kvifor det er det.

 

Snutebilane til Volvo og Sisu blir rekna som europeske lastebilar.

Endret av Actros 8x8

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Europeske lastebilar har hytteavfjøring og større vindu enn amerikanske lastebilar.

På dei amerikanske bilane er det eit stort pansar som ødelegger oversikten over det som skjer framfor bilen. Ei løysning på det problemet er å innstallera eit ryggekamera framme i grillen.

Det er vell også bedre komfort i europeske lastebilar enn i amerikanske lastebilar.

Nå veit eg ikkje korleis det er med snutebilane til Sisu og Volvo.

Endret av Actros 8x8

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg foretrekker Kenworth eller Peterbuilt titusen ganger framfor noe europeisk, men det er ford jeg liker klassisk utseende på lastebiler. Råaste europeiske lastebilen er sisu, siden jeg elsker cat og dem har caterpillar-motor;)

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Europeske lastebilar har hytteavfjøring og større vindu enn amerikanske lastebilar.

På dei amerikanske bilane er det eit stort pansar som ødelegger oversikten over det som skjer framfor bilen. Ei løysning på det problemet er å innstallera eit ryggekamera framme i grillen.

Det er vell også bedre komfort i europeske lastebilar enn i amerikanske lastebilar.

Nå veit eg ikkje korleis det er med snutebilane til Sisu og Volvo.

 

Vel amerikanske lastebiler kommer jo også med fjæring på hyttene, du kan til og med få dei med luftfjæring på hytta, og om du ikke liker snuten, kan du jo kjøpe en COE (Cab Over Engine)da sitter du jo "oppå" motoren slik som på en vanlig europeisk Bulldog.

Såklart, en snutebil er jo noe smalere på hytta enn en vanlig bulldog da, så selve førerplassen blir jo noe mindre enn det vi er vant til her

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver til sitt bruk vil jeg si da.

Europeiske lastebiler egner seg best til Europeiske forhold mener jeg, mens Amerikanske fungerer helt fint på de strake veiene i Amerika..

 

Her hjemme blir det ikke lønnsomt å kjøre med en svær snutebil pga man taper masse lastemeter pga snuten.

 

Pluss at usynkronisert giring kanskje ikke egner seg helt langs våre fjelloverganger og krongleveier. Svingradius er et annet tema, og klima i bilen vinterstider, plass til å kunne bo komfortabelt i bilen osv..

 

Tenke seg til, de første Amerikanske bilene hadde ikke engang bremser på framhjulene.. Skummelt.

 

De nyere har jo selvsagt bortimot allt av utstyr da, men de er fortsatt ikke bygget for Norske forhold.

 

Jeg kunne godt tenkt meg å fått kjørt en ekte Kenworth eller lignende en gang, bare for å ha prøvd det. Men i jobbsammenheng og til daglig tror jeg heller jeg hadde gått for Scania, Volvo eller til nød en Mercedes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har kjørt flere typer amerikanske lastebiler og har hatt mye elektriske problemer.

 

Det meste av problemene har vært pga. manglende tetninger på kontakstykker. Dette fører da med saltingen vi har til irr og dårlig kontakt. Det er veldig få verksteder i Norge som har diagnoseutstyr til disse bilene og det blir da vanskelig å feilsøke/reparere.

 

Alle amerikanske lastebiler har også 12 volt elektrisk system, det holder også dårlig i den kulda vi har.

 

Kjøremessig er de stive som fy og har dårlig sikt.

 

Nei, det er en grunn til at Volvo og Scania selger best i norge :pray

Endret av burner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis hadde ein Scania, Volvo eller Mercedes vore å hatt med seg på Ice Road? Hadde dei klart seg betre enn tilsvarande Mack, Peterbilt eller Kentworth? Men det er vel ein grunn til at europeiske bilar ikkje er med i Ice Road Truckers. Eller er det sånn at dei ikkje gidder å få bilen på ein båt og dra over Atlanteren med den.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med lang snutebil der er jo blant annet bedre fordeling av vekta utover isen.. Ellers mindre elektronikk som kan slå krøll på seg langt ute i ødemarka, eller om man går igjennom isen for den del så man blir låst inne.. Elektronikk er vel og bra når det fungerer, men jeg har kjørt nesten ny Mercedes Actros som har blitt brukt hardt på dårlig underlag og fått totalt hjernerystelse.. Der var det mye rare feil og snåle informasjoner som kunne dukke opp på displayet gitt! Plutselig kunne den nekte å gire, eller bare kutte all belysning utv eller innv osv.. Men her snakker jeg virkelig hard bruk, en ett år gammel bil ser ut som den har passert 10. Ingen foringer igjen i noen stabstag, eller hele stabstag som mangler osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle amerikanske lastebiler har også 12 volt elektrisk system, det holder også dårlig i den kulda vi har.

 

Hmm da er det jo merkeligt at dei klarer kulda der borte da, er jo mange stater der som har kaldere vintre enn det vi har har her, samt vinter i deler av Canada og Alaska vil jeg tro har temmelig røff temp uansett produsent på kjøretøy

 

 

Korleis hadde ein Scania, Volvo eller Mercedes vore å hatt med seg på Ice Road? Hadde dei klart seg betre enn tilsvarande Mack, Peterbilt eller Kentworth? Men det er vel ein grunn til at europeiske bilar ikkje er med i Ice Road Truckers. Eller er det sånn at dei ikkje gidder å få bilen på ein båt og dra over Atlanteren med den.

 

 

Vel i forrige sesong var der jo en som hadde Volvo, men hovedgrunnen er nok at der ikke er noen av firmaene eller enmannsforetagene som er med i den serien som har Europeiske biler

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis var Actrosen utstyrt, tenker på tippbil, krane, krokløft osv.

Kva meiner du med dårleg underlag? Var det hardt og tørt underlag?

 

Actrosen var en 4 aksla tippbil utstyrt med stor dumperkasse og den gikk på tunnelkjøring på anlegg. Underlaget var hardt og steinete, bilene gikk for fullt døgnet rundt men kun korte stopp innom verkstedet for å ta det aller nødvendigste. Og lassene kunne veie godt over 60tonn når bilen ble fyllt til karmen med bunnrensk og slam..

 

Men det var mange sjåfører på hver bil, lite hensyn til selve bilens tilstand, og idiotikjøring på flat pedal med tom bil som ødela mest i understellet. For disse bilene hadde harde bladfjærer for å ta tunge lass, og tom bil var som å kjøre uten fjæring overhodet. Da slo man istykker bilene når man kjørte for fort..

 

Med fullt lass derimot kunne man kjøre ganske brukbart, for da fjæret bilen behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår