Gå til innhold

Glassfiber fra biltema

Ranger emnet

pettergutt

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt polyester på begge 2 har ikkeno å si!

men den som ser ut som et virrvarr som du kalte det er mye sterker generelt

bare husk en ting! vær J Æ V L I G nøye på å blande riktig mengde polyestr med herder!

Kjøp deg sprøyte eller dråpeteller på apoteket for 2ml er jævli vanskelig å måle seg frem til på 1dl.

Og husk å ha det varmt når du støper! da herder det jævli mye fortere og blir mye sterkere!

bommer du på blandinga vil den aldri tørke og du får bare en seig klut !

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt polyester på begge 2 har ikkeno å si!

men den som ser ut som et virrvarr som du kalte det er mye sterker generelt

bare husk en ting! vær J Æ V L I G nøye på å blande riktig mengde polyestr med herder!

Kjøp deg sprøyte eller dråpeteller på apoteket for 2ml er jævli vanskelig å måle seg frem til på 1dl.

Og husk å ha det varmt når du støper! da herder det jævli mye fortere og blir mye sterkere!

Kjenner meg igjen der. Tok vel sånn ca. 2 døgn før det tørka. Var vel kanskje 15-16 grader på hobbyrommet mitt, der jeg stod og skulle støpe noen nye fester på mc-hekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt motsatt.. vevd er for at det skal se penere ut eller rettere overflate?! men den andre høyballen skal visst være sterkere.. vet væffal at jeg hadde problemer med å kappe det jeg når jeg støpte min.. ble så jævli herda,!)

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt motsatt.. vevd er for at det skal se penere ut eller rettere overflate?! men den andre høyballen skal visst være sterkere.. vet væffal at jeg hadde problemer med å kappe det jeg når jeg støpte min.. ble så jævli herda,!)

Vevd karbonfiber tåler mer enn det som går rett.

Ville jo anta at det samme gjelder for glassfiber å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vevd dvs roving.. Begge kan brukes med polyster...

Ville ikke handla på biltema... Dyrt og dårlig... Kjøpe heller hos noen som driver med glassfiber... Er ikke så nøye med blanding av herder.. bare ikke for lite og ikke så altfor mye.. Er d for lite herder den ikke skikkelig.. Er d for mye kan d brenne seg... men jeg bruker alt fra 1,5 % til 5 %

Bruker roving når laminatet skal bygge mye.. Men er d noen små bilderler så ville jeg brukt 450 matte

Jobber som Plast Mekaniker på heltid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som daffe sier her ikke så nøye med blandinga. Trenger ikke noen dråpeteller. Jeg har støpt mye glassfiber og polyester gjennom mange år, og aldri har jeg noen gang vært nøye med å blande så og så mye herder, og har ikke hatt noen problem med å ta det på gefülen. Jeg har i ett tilfelle hatt i litt mye og da ble ting litt varmt, men det gjorde absolutt ingenting.

Har du problemer med at det ikke herder, eller ikke herder skikkelig ved det du sier er for lite eller for mye så kan det heller være at du ikke blander skikkelig nok ut, eller så kan det hende du rett og slett bruker dårlig vare. Men om du har herder i polyester og blander dette ut godt så herder det - enten fort eller sent kommer an på mengden - eneste er at når det herder fort så betyr det også mye varmere prosess, men å bruke dråpeteller er i det meste laget for meg altså...

Som sagt, eventyr, dersom du ikke gjør noe alvorlig feil.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Det er som daffe sier her ikke så nøye med blandinga. Trenger ikke noen dråpeteller. Jeg har støpt mye glassfiber og polyester gjennom mange år, og aldri har jeg noen gang vært nøye med å blande så og så mye herder, og har ikke hatt noen problem med å ta det på gefülen. Jeg har i ett tilfelle hatt i litt mye og da ble ting litt varmt, men det gjorde absolutt ingenting.

Har du problemer med at det ikke herder, eller ikke herder skikkelig ved det du sier er for lite eller for mye så kan det heller være at du ikke blander skikkelig nok ut, eller så kan det hende du rett og slett bruker dårlig vare. Men om du har herder i polyester og blander dette ut godt så herder det - enten fort eller sent kommer an på mengden - eneste er at når det herder fort så betyr det også mye varmere prosess, men å bruke dråpeteller er i det meste laget for meg altså...

Som sagt, eventyr, dersom du ikke gjør noe alvorlig feil.

Auuuuuuu da.......!!!

Man bør holde seg innen 1,5 til 2% med herder. Kjører man så mye som 5% så vil ikke man oppnå de egenskapen som polyesteren skal ha. Blir laminatet ditt brunt under herding og det lukter svidd, så er det ikke bra.... De kovalente bindingene i mellom styrenmonomerene og herdermonomerene blir ufulstendig.

Skal man drive med sånn jalla blendinger kan man like godt kjøpe polyesteren på Biltema. Er jo ingen vits i å kjøpe skikkelige produkter vist man ikke blander de riktig!!

Å måle opp riktig er ikke så vanskelig. Dra på et apotek og kjøp en sprøyte som rommer 20-30ml.

Mål opp en liter polyester (1,2kg) og tilsett 24ml herder.(2%)

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noen mester selv, men når jeg skulle lappe sammen taket på garasjen hjemme så var jeg innom en som har holdt på med støp i mange mange år, og i følge han så er det ikke så farlig med blandinga. Jeg gjorde så at jeg blanda slik jeg ville, med en del mer herder enn 2 prosent. Hva skjedde? taket ble iallefall ikke mykt, men kjempesterkt. Så jeg er ikke overbevist i det hele tatt. Kanskje er det forskjel på produktene?

Jeg har da selv støpt med glassfiber i flere år, ikke hver dag selvsagt, men har reparert utallige stylingdeler, takrender, til og med støpt i et hjul i en ødelagt kontorstol, og alt så vitt jeg kjenner til holder mer enn godt nok den dag i dag.

Jeg kjenner ikke til de kjemiske prosesser under herdinga, men jeg VET at du ikke driter deg ut med for mye herder. Lite eller mye herder - den størkner seinere eller fortere alt etter som, men er varmere ved mye herder, ok, men ifølge min erfaring og proffen som jeg snakka med om nettopp dette da det var viktig at taket blei 100% tett og stivt, bekrefter at det er litt for bastant å komme med et stort auda! :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider