Gå til innhold

Volvo 940 LT - Chip?

Ranger emnet


Volvo-Tommy

Anbefalte innlegg

Heisann.

Volvoglad 17 åring som skal ha seg bil til sommern her :)

 

så er bilen jeg tenker på en 940 Lavtrykksturbo, helst 95-98 mod.

så det er jo 135 hk i de, dermed har jeg tenkt til å chippe bilen, VX kam om det ikke sitter i fra før og skifte grenrør og eksos, men usikker på hvilken rekkefølge dette kommer:P Chip og eksos/grenrør først.

 

Så er spørsmålet, hvor mye hester sånn ca. vil jeg få av å chippe tenning og hjerne?

hvilken pris vil det ligge rundt på ?

 

//Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

 

et ustandard grenrør koster en del.

billigste performancegrenrør du får, er det som koster ca 3500kr hos klracing.

 

Ellers, vil turbo og dyser gi seg ca samtidig, det er altså ~~220hk de yter til, MAX.

 

Original b230ft/fk kam (T kam) er en fin tilhengerkam, men ikke noe for gateracing. Da vil du kunne like deg med feks IPD Turbokam, eller en K kam + justerbart kamdrev (så justerer du 4 el 6 grader). Evnt har også Enem og KG kammer.

 

V kam skal visst også funke, samt A kam funker også på turbo.

Selv om du ikke vil få noe særlig mer effekt på slike kammer, vil kurvene bli mye bedre og du vil i praksis kunne bruke motoren mye bedre til sportslig kjøring.

 

Jeg ville begynt slik:

1. Chip + ladetrykksjustering + ny wastegate (fk wg er ikke just)

2. 3" dp, 3" eksos

3. Ny IC + litt mer boost

4. Ny kam

5. Ny turbo, Nye dyser, igjen ny chip :-P

6. Nytt turbomanifoil

 

Du må seff før du trimmer, bytte olje, oljefilter, tennplugger, fordelerlokk og alt annet, så bilen din er i en fin "stage 0" stand.

 

Vil anslå du får effekt ca som dette:

1. Chip + ladetrykksjustering + ny wastegate (fk wg er ikke just)

-> 190-200hk

2. 3" dp, 3" eksos

-> 200-210hk (for ett pull, etter dette blir alt varmt og uggent)

3. Ny IC

-> 220hk (mer enn ett pull)

4. Ny kam

-> 220hk, gjerne mer nm

5. Ny turbo, Nye dyser, igjen ny chip :-P

-> 250-300hk (spørs hva du kjøper)

6. Nytt turbomanifoil

-> samme effekten som 5, men gjerne finere kurve

 

Det er ikke alle mods som gir deg mer hk, men noen mods gir deg hk mer enn ett pull.

 

Dvs. en 13C turbo pumper bare varmluft over 1 bar, så du kan gjerne få 1 pull med høy hk/nm, så vil neste pull gjerne gi 180hk, hehe.. Da pumper den bare varmluft.

 

Over 220hk (peak), må du nok ha 15g/16t, 19t elns.

15g/16t duger til 250hk+- litt, 19t til nærmere 300hk.

 

Så er spørsmålet:

Hva gjør du med

* momentstag

* diff

* girkasse (har du m90?)

* clutch

* svinghjul (har du enkeltmasse?)

+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

 

et ustandard grenrør koster en del.

billigste performancegrenrør du får, er det som koster ca 3500kr hos klracing.

 

Ellers, vil turbo og dyser gi seg ca samtidig, det er altså ~~220hk de yter til, MAX.

 

Original b230ft/fk kam (T kam) er en fin tilhengerkam, men ikke noe for gateracing. Da vil du kunne like deg med feks IPD Turbokam, eller en K kam + justerbart kamdrev (så justerer du 4 el 6 grader). Evnt har også Enem og KG kammer.

 

V kam skal visst også funke, samt A kam funker også på turbo.

Selv om du ikke vil få noe særlig mer effekt på slike kammer, vil kurvene bli mye bedre og du vil i praksis kunne bruke motoren mye bedre til sportslig kjøring.

 

Jeg ville begynt slik:

1. Chip + ladetrykksjustering + ny wastegate (fk wg er ikke just)

2. 3" dp, 3" eksos

3. Ny IC + litt mer boost

4. Ny kam

5. Ny turbo, Nye dyser, igjen ny chip :-P

6. Nytt turbomanifoil

 

Du må seff før du trimmer, bytte olje, oljefilter, tennplugger, fordelerlokk og alt annet, så bilen din er i en fin "stage 0" stand.

 

Vil anslå du får effekt ca som dette:

1. Chip + ladetrykksjustering + ny wastegate (fk wg er ikke just)

-> 190-200hk

2. 3" dp, 3" eksos

-> 200-210hk (for ett pull, etter dette blir alt varmt og uggent)

3. Ny IC

-> 220hk (mer enn ett pull)

4. Ny kam

-> 220hk, gjerne mer nm

5. Ny turbo, Nye dyser, igjen ny chip :-P

-> 250-300hk (spørs hva du kjøper)

6. Nytt turbomanifoil

-> samme effekten som 5, men gjerne finere kurve

 

Det er ikke alle mods som gir deg mer hk, men noen mods gir deg hk mer enn ett pull.

 

Dvs. en 13C turbo pumper bare varmluft over 1 bar, så du kan gjerne få 1 pull med høy hk/nm, så vil neste pull gjerne gi 180hk, hehe.. Da pumper den bare varmluft.

 

Over 220hk (peak), må du nok ha 15g/16t, 19t elns.

15g/16t duger til 250hk+- litt, 19t til nærmere 300hk.

 

Så er spørsmålet:

Hva gjør du med

* momentstag

* diff

* girkasse (har du m90?)

* clutch

* svinghjul (har du enkeltmasse?)

+++

Alle lavtykkerne med manuell kasse har M90 og dobbelmasse svinghjul orginalt. Kan med stor fordel byttes til enkeltmasse svinghjul og oppgradert trykkplate(763) Blir faktisk litt kvikkere siden enkeltmasse svinghjulet veier omtrent halvparten av dobbelmasse svinghjulet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir faktisk litt kvikkere siden enkeltmasse svinghjulet veier omtrent halvparten av dobbelmasse svinghjulet.

 

kvikkere? når du ruser den i fri/med clutchen inne ja.. kan du forklare hvilke fordeler et lett svinghjul bringer i pådrag på flat mark i f.eks. 3 gir?

 

*er ikke ute etter å kvervulere, men har aldri funnet noen som kan gi meg et fornuftig svar på hva som skal være så fantastiskt med et lettere svinghjul, i praksis.

 

dog, dobbeltmasse hjulet vil jo gi seg etterhvert etter som all torquen skal overføres til "den andre massen",og leddet der tåler ikke evig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvikkere? når du ruser den i fri/med clutchen inne ja.. kan du forklare hvilke fordeler et lett svinghjul bringer i pådrag på flat mark i f.eks. 3 gir?

 

*er ikke ute etter å kvervulere, men har aldri funnet noen som kan gi meg et fornuftig svar på hva som skal være så fantastiskt med et lettere svinghjul, i praksis.

 

dog, dobbeltmasse hjulet vil jo gi seg etterhvert etter som all torquen skal overføres til "den andre massen",og leddet der tåler ikke evig

Motoren reagerer litt kjappere når du går fra f.eks motorbrems på 3.gir til fullt pådrag. Vil påstå at det var godt merkbart i min bil. Annet enn det har eg ikkje merket noe særlig men bilen virker mye kvikkere siden den reagerer kjappere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

940 1995 Turbo: Hvor mye effekt vil du tro en FK med chippet tenning og bensin ecu og"3 innsug og utblås,1,2 i trøkkk og turbonetics turbo,aluminium intercooler og trim kam?

 

Rundt 300hk. burde ikke være helt borti natta!

1,2 i trykk sier ikke så mye når man ikke har flowdiagram,trim på turbo?

 

En E-46 komp. trim/steg 5 A/R 0.62 netics gir f.eks. ca. 350hk. ved 1,5bar på navene hvertfall! :) Sef. på en motor som vil ha luft og klarer og kvitte seg med eksosen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

940 1995 Turbo: Hvor mye effekt vil du tro en FK med chippet tenning og bensin ecu og"3 innsug og utblås,1,2 i trøkkk og turbonetics turbo,aluminium intercooler og trim kam?

Burde få bra effekt så lenge det er store nok dyser. Med orginale dyser tror eg ikkje det blir stort mer enn 250, men med større dyser burde den klare over 300. Standard 530 topp med trimkam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår