Gå til innhold

Oljepumpe 16v?

Ranger emnet


VolvoR-Sport

Anbefalte innlegg

Jeg slet med det problemet på min B230FK med 16V topp og hydrauliske løftere. Det er ingen problemer sålenge man kjører kun på gata og holder seg på ett rimelig turtall, men om du kjører hardt og mye på bane så vil oljelampa lyse når oljen blir varm. Hjelper ingenting å shimse opp pumpa, da den leverer for lite flow så hjelper det ikke å shimse. Finnes to typer oljepumper til B230 og den kraftigste står orginalt i alle FK, sto en sånn en i FT motoren min ifra 87 også. Hjelper heller ikke særlig å bytte til mekaniske løftere da det må modifiseres (strypes) litt i oljekanalene til de orginale løfterne. Mekaniske løftere krever annen profil på kammene også.

Alt dette har jeg prøvd og snakker av erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med det problemet på min B230FK med 16V topp og hydrauliske løftere. Det er ingen problemer sålenge man kjører kun på gata og holder seg på ett rimelig turtall, men om du kjører hardt og mye på bane så vil oljelampa lyse når oljen blir varm. Hjelper ingenting å shimse opp pumpa, da den leverer for lite flow så hjelper det ikke å shimse. Finnes to typer oljepumper til B230 og den kraftigste står orginalt i alle FK, sto en sånn en i FT motoren min ifra 87 også. Hjelper heller ikke særlig å bytte til mekaniske løftere da det må modifiseres (strypes) litt i oljekanalene til de orginale løfterne. Mekaniske løftere krever annen profil på kammene også.

Alt dette har jeg prøvd og snakker av erfaring.

 

 

Okei, men hvilken pumpe ville du anbefalt til både gate og banekjøring hvis jeg kjører med hydrauliske løftere?

-Volvo 245 16v Turbo Prosjekt-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke noe stress og fikse det da,, skal man bygge 16V så bygger man vell som regel ganske heftig da, balanse aksler tas jo lett bort og plugger olje hulla, underspyling er ikke en nødvendighet, men er ikke noe stress og fikse det heller da, tur og retur borrer man jo bare opp og gjenger turen til turbo, flere her på forumet som har gjort sånt, bare og bruke søke funksjonen det så finner mann masse info,

ford granada 2,8i. *solgt*,ford escort*solgt*

volvo 240 90mod *solgt* volvo 740turbo*solgt*

volvo 240tic lekebilen:)volvo91mod*skrot*

Pajero90 kort 2,5tdi bruksbil

tigger alu/syrefast/svartstål pm om det er no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørrsump er tingen ja. Jeg skal værtfall bygge med underspyling, er mye mindre slitasje på motorene som har det. Har demontert mange FK som har gått 300 000km og det har ikke vært en eneste strip på stempel eller cylinder.

Men motorene uten har jeg opplevd mye striper og skjørt bank.

Volvo 242 x00hk x80nm

Volvo 242 Gr-A 350hk

Volvo 242 Banebil 350hk

Volvo 245 Turbo bruksbil x00hk

http://www.volvo-racing.i2.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke noe stress og fikse det da,, skal man bygge 16V så bygger man vell som regel ganske heftig da, balanse aksler tas jo lett bort og plugger olje hulla, underspyling er ikke en nødvendighet, men er ikke noe stress og fikse det heller da, tur og retur borrer man jo bare opp og gjenger turen til turbo, flere her på forumet som har gjort sånt, bare og bruke søke funksjonen det så finner mann masse info,

 

Hvorfor bruke B234 blokka når jeg alikevel skal ha mekaniske løftere... Det anbefales jo likevel å bygge om til mekaniske ved høyere effektuttak/turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det enn skal kjøre olja inn i blokka igjen med tørsump på B230 blokka forresten? Borre seg inn i oljekanelen som underspylinga går på?

 

Det blir feil siden det er etter filteret. Vet ikke hvordan det gjøres men det går å snu røret som går ifra pumpa å borre hull i bunnpanna så det kommer ut på siden. Må selvfølgelig sveise rundt for å få det tett da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår