240-power Skrevet Januar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2009 Kg-trimming selger høykapasitet oljepumper til 1395,- Siter - 1981 Volvo 240 Turbo intercooler - - Motorhispania Furia - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GMV Skrevet Januar 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 Jeg slet med det problemet på min B230FK med 16V topp og hydrauliske løftere. Det er ingen problemer sålenge man kjører kun på gata og holder seg på ett rimelig turtall, men om du kjører hardt og mye på bane så vil oljelampa lyse når oljen blir varm. Hjelper ingenting å shimse opp pumpa, da den leverer for lite flow så hjelper det ikke å shimse. Finnes to typer oljepumper til B230 og den kraftigste står orginalt i alle FK, sto en sånn en i FT motoren min ifra 87 også. Hjelper heller ikke særlig å bytte til mekaniske løftere da det må modifiseres (strypes) litt i oljekanalene til de orginale løfterne. Mekaniske løftere krever annen profil på kammene også. Alt dette har jeg prøvd og snakker av erfaring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoR-Sport Skrevet Januar 12, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 Jeg slet med det problemet på min B230FK med 16V topp og hydrauliske løftere. Det er ingen problemer sålenge man kjører kun på gata og holder seg på ett rimelig turtall, men om du kjører hardt og mye på bane så vil oljelampa lyse når oljen blir varm. Hjelper ingenting å shimse opp pumpa, da den leverer for lite flow så hjelper det ikke å shimse. Finnes to typer oljepumper til B230 og den kraftigste står orginalt i alle FK, sto en sånn en i FT motoren min ifra 87 også. Hjelper heller ikke særlig å bytte til mekaniske løftere da det må modifiseres (strypes) litt i oljekanalene til de orginale løfterne. Mekaniske løftere krever annen profil på kammene også. Alt dette har jeg prøvd og snakker av erfaring. Okei, men hvilken pumpe ville du anbefalt til både gate og banekjøring hvis jeg kjører med hydrauliske løftere? Siter -Volvo 245 16v Turbo Prosjekt- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R-242tic Skrevet Januar 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 GMV : Hvilken olje brukte du da? Prøvde ikke med en tykkere olje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GMV Skrevet Januar 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 Okei, men hvilken pumpe ville du anbefalt til både gate og banekjøring hvis jeg kjører med hydrauliske løftere? Om du ikke har underspyling, så kjør med Turbo/FK pumpa. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GMV Skrevet Januar 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 GMV : Hvilken olje brukte du da? Prøvde ikke med en tykkere olje? Kjørte med 5-50, 10-30, og 10-40. Ingen forskjell.... Prøvde tom. å bytte pumpe uten resultat. Har ett lite triks i ermet som skal prøves i den nye motoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo_power_ Skrevet Januar 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 hvorfor ikke bare bruke ei b234 blokk, der er jo pumpa bedere, Siter ford granada 2,8i. *solgt*,ford escort*solgt* volvo 240 90mod *solgt* volvo 740turbo*solgt* volvo 240tic lekebilen:)volvo91mod*skrot* Pajero90 kort 2,5tdi bruksbil tigger alu/syrefast/svartstål pm om det er no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GMV Skrevet Januar 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 hvorfor ikke bare bruke ei b234 blokk, der er jo pumpa bedere, Fordi den blokka passer ikke rett i 240, og har masse unødige (les. balanseaksler) "ting" utenpå. Også har den ikke underspyling.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo_power_ Skrevet Januar 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 er ikke noe stress og fikse det da,, skal man bygge 16V så bygger man vell som regel ganske heftig da, balanse aksler tas jo lett bort og plugger olje hulla, underspyling er ikke en nødvendighet, men er ikke noe stress og fikse det heller da, tur og retur borrer man jo bare opp og gjenger turen til turbo, flere her på forumet som har gjort sånt, bare og bruke søke funksjonen det så finner mann masse info, Siter ford granada 2,8i. *solgt*,ford escort*solgt* volvo 240 90mod *solgt* volvo 740turbo*solgt* volvo 240tic lekebilen:)volvo91mod*skrot* Pajero90 kort 2,5tdi bruksbil tigger alu/syrefast/svartstål pm om det er no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espen_mg Skrevet Januar 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 tørrsump løser vel problemet. Siter http://www.volvo-racing.i2.no Volvo 242 Turbo Volvo 242 Turbo banebil 1984 Volvo 244 Arbeidsbil/Reservebil 1987 BMW 320d touring E46 2001(Familiebilen) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
242-T6 Skrevet Januar 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 tørrsump er tingen ja. Jeg skal værtfall bygge med underspyling, er mye mindre slitasje på motorene som har det. Har demontert mange FK som har gått 300 000km og det har ikke vært en eneste strip på stempel eller cylinder. Men motorene uten har jeg opplevd mye striper og skjørt bank. Siter Volvo 242 x00hk x80nm Volvo 242 Gr-A 350hk Volvo 242 Banebil 350hk Volvo 245 Turbo bruksbil x00hk http://www.volvo-racing.i2.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GMV Skrevet Januar 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 er ikke noe stress og fikse det da,, skal man bygge 16V så bygger man vell som regel ganske heftig da, balanse aksler tas jo lett bort og plugger olje hulla, underspyling er ikke en nødvendighet, men er ikke noe stress og fikse det heller da, tur og retur borrer man jo bare opp og gjenger turen til turbo, flere her på forumet som har gjort sånt, bare og bruke søke funksjonen det så finner mann masse info, Hvorfor bruke B234 blokka når jeg alikevel skal ha mekaniske løftere... Det anbefales jo likevel å bygge om til mekaniske ved høyere effektuttak/turtall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GMV Skrevet Januar 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 tørrsump løser vel problemet. Det får eventuelt bli neste trinn på stigen, det koster jo skjorta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Exerqtor Skrevet Januar 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 Hvor er det enn skal kjøre olja inn i blokka igjen med tørsump på B230 blokka forresten? Borre seg inn i oljekanelen som underspylinga går på? Siter 1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk 1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt 1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt 1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn 1990 Volvo 245 - Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GMV Skrevet Januar 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2009 Hvor er det enn skal kjøre olja inn i blokka igjen med tørsump på B230 blokka forresten? Borre seg inn i oljekanelen som underspylinga går på? Det blir feil siden det er etter filteret. Vet ikke hvordan det gjøres men det går å snu røret som går ifra pumpa å borre hull i bunnpanna så det kommer ut på siden. Må selvfølgelig sveise rundt for å få det tett da.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.