Gå til innhold

Brukket nøkkel til bensinlokk

Ranger emnet

Keyakoo

Anbefalte innlegg

Hei folkens, har et lite problem her...

Skulle fylle opp tanken på min 86mod Fiat Uno i dag, og nok en gang hadde tanklokket frosset fast. Etter litt låsolje og hårføner hjelper dette vanligvis, men jeg var litt for utålmodig, og dermed knakk nøkkelen i låset. Klarte å pelle ut den andre halvdelen av nøkkelen, men sitter nå med en ødelagt nøkkel, ingen reservenøkkel, under kvart tank bensin, og et fastlåst og frosset bensinlokk...

Hva gjør jeg nå? Kan en jernvareforretning fikse nøkkelen? Vil jeg kunne få til å åpne tanken ved å stikke inn nøkkelstumpen helt til bunnen, og bruke den andre delen til å vri rundt med? Kan Fiat skaffe ny nøkkel, vil ikke denne være dyr i så fall? Og til sist, er det mulig å bryte ut lokket på et vis, og hvordan skal jeg få til dette? Er ikke mulig å få tak med en tang for eksempel, det går i ett med karosseriet (og er dermed utsatt for vann og kulde, ergo fryst fast)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du KAN være heldig å få opp lokket ved å dytte den ene delen helt ned, og stikke den andre etter ja.. De som driver med kopi av nøkler etc, kan fikse knekte nøkler, ja. Ingen problem det igrunn..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det beste er hvis du først klarer å få åpna lokket(etter å ha tint opp bilen), så få ut resten av nøkkelen og ta med begge halvdelene til en jerrnvarehandel.Da kan de enkelt file en ny til deg. Så drill er ikke lurt. Det er bedre å ødelegge tanklokket enn å ødelegge nøkkelen,med mindre du har en reservenøkkel.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, har klart å lure ut den brukne delen fra låsen, men kan en jernvare klare å lage en kopi av en brukket nøkkel da? Har de emner som passer?

Er forresten egen nøkkel til bensinlokket, så tenninga og dørene er ingen problemer med... Men kommer ikke så langt med under kvart tank da...

Skal høre med en jernvare først, kan de ikke fikse nøkkelen, kjøper jeg et kraftig skrujern og en tang...

Men er det ikke fare for at det ender deler, eller spon i tanken hvis jeg bryter opp, eller driller da..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke borr enda. Hvis du har fått ut hele nøkkelen er det nok ikke noe problem å få en ny nøkkel. Klarte å miste en nøkkel når jeg var på jobb, som var til et skap. Hørte med nøkkelfiler, og de skulle ha ca 80 kroner for å lage en ny. :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt rundt om kring nå, er visst ikke så lett som jeg trodde... Nøkkelen skulle de kanskje klare å file, men det var værre å få tak i noe å file den på... Jernvareforretninger, låsesmeder, til og med opphøggeriet sa det var vanskelig. De foreslo å kjøpe et kraftig skrujern de... Fiat var ikke mye behjelpelig heller, og i så fall ville det være kostbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... da bør du bruke skrujern og bryte opp det gamle, og kjøpe et nytt tanklokk på mekonomen f.eks. Skal ikke komme noe dritt i tanken så lenge du ikke går amokk med drill... skrujern funker bra.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du ikke en dings inni bagasjerommet som du kan "nødåpne" lokket med ?

Som sagt, 86-modell Uno... Alt sitter i den lille knotten jeg stikker nøkkelen i...

Tinte opp lokket med hårføner, banket litt på nøkkelen slik at bruddstedet ble flatt igjen, stakk inn den avknekte biten til bunnen, og åpnet lokket med nøkkelstumpen jeg hadde igjen. Null stress ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider