Gå til innhold

Bruktpriser i fritt fall som følge av EU-direktiv

Ranger emnet


Emil70

Anbefalte innlegg

Bruktbilpriser i fritt fall som følge av EU-direktiv !!!

 

 

Jeg håper mange har anledning til å lese dette da det er av stor betydning at flest mulig

har kjennskap til dette slik at vi nå ENDELIG kan få presset bruktprisene kraftig nedover i dette landet.

 

For første gang har Ola Nordmann en reell mulighet til- i omfattende grad - å påvirke prisnivået på brukte biler i dette landet, og dermed sørge for at prisene etter hvert kan falle betydelig. Vi ser allerede en klar tendens til prisnedgang allerede men trenger er bevisstgjøring rundt visse forhold som jeg skal gå inn på her for at vi skal få full virkning av EU sitt vedtak.

 

Våren 2007 bestemte EU at engangsavgiften ved bruktimport av biler skulle tilpasses det faktiske prisnivået på tilsvarende bil i det norske markedet. De siste årene har det blitt altfor stor avstand mellom pris på biler i det norske markedet og den pris man oppnår ved import. Det har etter hvert ikke blitt et tapsprosjekt å importere. Av denne grunn fattet EU et vedtak i 2007 som påla Norge å utjevne forskjellene.

 

Delvis Som følge av innskjerpingen EU gjortde i 2007 har vi det siste halvannet året sett at bruktpriser på noe dyrere biler, 200 HK +, og sportsbiler har begynt å falle.

 

For oss bilinteresserte er det derfor særdeles viktig å sørge for at folk flest blir gjort oppmerksom på at bruktbiler nå faller markant i pris. En slik kjennskap blant folk bil virke selvforsterkende.

 

Det som imidlertid virker som en ”bremsekloss” er at Eurotaxglass ikke ajourfører prisene i sine lister godt nok. Eurotaxglass’ prislister brukes nå mer og mer som grunnlag ved bilimport på den måten at Tollvesenet setter engangsavgiften bla med bakgrunn i hva slags listepris bilmodellen har i det norske markedet.

 

Det er i dag stort gap, spesielt for noe dyrere biler, mellom det disse listene oppgir som listepris og det man faktisk får for en slik bil i det norske markedet. Listene er i for stor grad fokusert på ekstrautstyr og skrur da prisen opp – villedende – mye dersom bilen har en del ekstra.

 

Det er derfor viktig å utøve press på de som utarbeider slik informasjon slik at prisene til en hver tid er korrekte. Det kan virke som om Tollvesenet ikke har særlig interesse av å holde disse listene à jour da dette ville ført til et endra større fall i bruktprisene.

 

En løpende justering av bruktprisene i disse listene, som danner grunnlag for brukimporten, vil naturlig nok ha den konsekvens at folk vet at prisene på brukte biler går ned. Når denne oppfatningen får festet seg hos mange nok mennesker vil vi etter hvert se en enda større prisnedgang. Markedet fungerer nå engang slik at dersom man kan hente en bil fra utlandet til identisk samme pris som her hjemme, vil bilimporten øke, da utvalget er større – og bedre- i utlandet. Dette vil igjen presse prisene på ”norske biler” ytterligere. Vi får en spiraleffekt på bruktprisene.

 

Så til alle dere som interessert i lavere priser , PRESS PRIS !!!. Til selgere; gi litt til en god sak, og senk prisene, det vil dere ha igjen for på sikt. UANSETT, dersom folk flest har inntrykk av at prisene skal ned , vil de også gå ned uansett hva selgeren måtte mene om det.

 

Hvis vi nå med støtte fra dette EU-direktivet klarer å få presset bruktprisene langt ned, noe vi er godt i gang med, hjelper det lite om Kristin Halvorsen tar 2 mill for en ny Porsche når man får en som er 6 mnd’r gammel for en HALV MILLION.

 

Importsystemet vårt er allerede i ferd med å kollapse som følge av denne EU-regelen. Det viktige for oss nå er å sørge for at Rødboka til Eurotaxglass holdes 100% à jour og tar opp i seg de faktiske endringene i pris. Jeg har selv importert en del biler på hobbybasis og ser dessverre at det er mye misvisende i denne boka. Dette bryter egentlig med intensjonen i EU-vedtaket og jeg synes det er merkelig at EU ikke foretar seg noe her. Slik situasjonen er i dag med kunstige høye listepriser bremses bilimporten og prisene blir holdt kunstig høyt.

 

Så til slutt, en liten klimatanke, fra en sportsbilinteressert. JA, vi støtter et strengt klimaregime, men å kreve 2 millioner for en bil som de fleste eiere av slike biler kun benytter av og til blir uforståelig. Om disse bilene hadde kostet halvparten hadde det fortsatt gått så få av de at de ikke hadde utgjort noe som helst i klimaregnskapet. Det bør selvsagt differensieres kraftig på CO2 utslipp ja, men det er ingen klimamessig fornuftig forklaring på at sporstbiler i dette landet snart ikke er mulig å kjøpe pga alt for høye priser.

 

Min påstand er at når føringene fra EU om tilpasning av engangsavgift på bruktbiler får begynt å virke vil dette føre til et prisras på norske bruktbiler alene av den grunn at folk flest vil ha den oppfatning at bruktprisene skal nedover. Dette vil føre til en stadig nedjustering av listepriser for bruktbiler og ”sparke bena” under hele det NORSKE avgiftssystemet.

 

Kristin Halvorsens grådighet på bilavgifter, vil kunne få æren for at statens inntekter fra bilavgifter kollapset.

 

Så , PRESS PRISER FOLKENS. DET ER DET ENESTE VI KAN GJØRE NÅ FOR AT VI SKAL FÅ ET AKSEPTABELT AVGIFTSNIVÅ.

 

Nybilprisene vil på sikt selvsagt måtte følge etter nedover da det ikke vil bli solgt en eneste ny bil når man får en to uker gammel fra utlandet til halve prisen.

 

Takk EU !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår