Gå til innhold

Tekniske begrep om felger og dekk!

Ranger emnet


Helios

Anbefalte innlegg

bare lurte på om man skulle laget en skikkelig tråd for info om dekk og felger.. altså hva de forskjellige talla betyr og sånne ting. fordi det ser noen ganger ut som det kan trenges..hehe

 

f eks virker det ikke som alle vet hva 215 / 40 15 betyr.. virker særlig det er det andre tallet (profilen altså) folk har problemer med.. skremmende mange som ser ut til å tro at det tallet er mm.

 

også ganske morro å lese at en felg har 15 i impress.. da hadde det vært mye bedre om man skrev ET ;P siden man ikke helt vet hvordan det skrives.

 

OK.. blei mye svada der.. bare lurte på om det er flere enn meg som irriterer seg litt over at mange tydeligvis ikke helt vet hva dem snakker om.

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo gjøre det så det blir noe man kan søke opp om man lurer:)

 

Begynner med dekkdimensjonen da,

 

 

f.eks. 195/55/15 der er 195 bredden på dekkbanen(der dekket er neddi bakken) i mm.

 

55 er profilen av dekket(avstanden fra felgkanten til dekkbanen(altså fra siden)) i % av bredden dette er også da i mm.

 

15 er diametern på "hullet" i dekket og måles i tommer.

 

Så tar vi felgdimmensjoner:)

 

 

f.eks. 16x10 ET35

Der er 16 diametern på felgen i tommer.(ett 16" dekk passer kunn på 16" felg)

 

10 er bredden på felge i tommer.

(dissen målene er der dekket ligger,ikke yttermål på felgen)

 

ET35 er innpresset som er avstanden fra felgens senterlinje til navets anleggsflate,

lettere forklart er det avstanden fra midten av felgen til den flaten på baksiden av der hvor boltene på felgen er(navet)

Dette måles i mm.

Det er positivt og negativt innpress, positivt er når navets anleggsflate er nærmere yttersiden på felgen enn midten og negativt er når den er nærmere innersiden enn midten.

Innpress/ET/offsett(tror ikke det er flere navn) er samme ting

 

boltsirkel:

Står forklart noen poster lengre ned;)

 

så har vi navhull/senterhull/senterborring

f.eks 67

Det er diameter på hullet i mm

 

Si ifra om det er noe jeg har glemt

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et er avsanden mellom utsiden av navet og senter på felgen. Med å forandre på ET forandrer mean sporvidden på bilen. Dekkprofil er høyden på dekket i % i forhold til bredden aav dekket. 215\40 dekk er 215mm bredt og høyden på dekket er 40% av 215mm(86mm høyt)

 

Så ikke at det hadde blitt forklart så bra før jeg postet innlegget.

BMW 325i 1986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer bra det maxgets har skrevet ja,bortsett fra dem om boltsirkel.

 

har du boltsirkel på f.eks. 100mm,så ligger alle (4 eller 5 eller hva du nå måtte ha) boltene på den sirkelen..

har du 4 bolter er det 90grader mellom hver bolt,har du 5 bolter er det 72grader mellom hver bolt. (regner med de fleste vet at en sirkel er 360grader (så lenge man ikke regner i radianer eller.no)

 

:)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss.. hadde tenkt jeg skulle skrive greia sjøl jeg.. men ser jo at jeg ikke trenger.. takk..hehe.. jeg ville bare vite om flere enn meg syns det hadde vært fint.. noe det tydeligvis var :)

 

da burde folk flest vite at det ikke heter impress.. og at profil ikke er mm?? hehe.. såfremt noen i det hele tatt leser denne da..

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TG1

(regner med de fleste vet at en sirkel er 360grader (så lenge man ikke regner i radianer eller.no)

 

:)

 

Landmålere bruker gon. Der er en sirkel 400 grader. For å villede deg/dere litt mer :) Rettvinkel 100 grader osv. ja. You get the picture :D

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi kan jo klart legge ut vektindekser og hastighetsindeks.. vet ikke hvor interesant det er.. jeg jobber med å lage ei side som tar for seg dette helt korrekt.. altså alt om dekk og felg.. inkludert den noe sære standarden brukt av BMW og citroen f eks..

 

 

men det jeg stusser litt på.. er at noen steder står det 80 profil som høyeste.. andre steder 85.. og noen steder 82... dette altså for dekk som det ikke står noen profil på dekksiden.. hva er korrekt? noen som vet? er det 80? 82? eller 85? som er "høyest" profil i bruk?

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

er det senterlinja på dekket som bestemmer sporvidda eller yttre kant?

Noe jeg ikke har lært i understellstimene......

Tar en gjenomgang på felg greiene

Innpress: avstand fra senterlinja av felgen til monteringsflata på navet, også kallt ET

Bredde: måles i tommer vanligvis, millimeter på TRX-felger, muligens på felger til de nye "run flat" dekka også. Måles mellom kantene der dekket er montert på felgen.

Diameter: måles i tommer vanligvis, millimeter på TRX-felger, muligens på felger til de nye "run flat" dekka også. Er indre diameter på dekk som skal passe på felgen.

Senterhull: Er størrelsen på hullet i senter på felgen, må være like setor eller større enn navsenteret(?) på bilen for at felgen skal passe.

Rulleomkretser i dekk får du finne i stro-boka, resten burde dere kunne.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår