Gå til innhold

Kan man få bra lyd ved å brokoble en 4ch forsterker til 2ch stereo?

Ranger emnet


Lekman

Anbefalte innlegg

Prøvde selv mest for å teste. Har en 5ch forsterker med 3 innganger (front, rear, sub). Tenkte at hvis jeg splittet signalet og kjørte venstre kanal i ch 1 og 2 og høyre i ch 3 og 4 og brokoblet ville jeg få 140w istedenfor 70w. Det fungerte bra, men satt igjen med en følelse av at det var noe som ikke stemte. Etter å ha koblet tilbake igjen må jeg si at lyden må ha vært litt forvrengt. Sikker fordi de to kanalene som arbeider med samme lydsignal ikke er 100% i fase, eller at de mottar og sender ut signalene litt forkjellig slik at lyden blir forvrengt. Ved mono-brokobling vil dette ikke være noe problem da det er 2 ulike signaler likevel.

 

Er jeg inne på noe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønt ikke den nei...

Du har en stereo ledning fra spilleren, left og right...

Når du da monterer et y-ledd, så skal du fortsatt ha left signalet til left på ch1 og ch2, og right signalet til right på ch1 og ch2 ;)

 

Når det kobles riktig, så vil du få mye bedre effekt, og da også bedre kontroll over elementene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da har jeg en gåte til deg som er svaret på hvorfor det låt så snodig:

Om kanal 1 og kanal 2 er henholdsvis venstre og høyre fronthøyttaler, og forsterkeren brokobles så venstre og høyre fronthøyttaler blir matet med samme signal, og det samme gjøres med kanal 3 og 4 som er henholdsvis venstre og høyre bakhøyttaler, hvilken vei må du ha hodet for å få "vanlig" stereo? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ch1 og 2 er vanligvis venstre og høyre fronthøytaler, men jeg brokoblet ch1 og ch2 med venstre lydsignal i begge og sendte det til venstre fronthøytaler, ch3 og ch4 fikk begge høyre lydsignal og ble brokoblet og sendt til høyre fronthøytaler. :)

 

Men svaret på gåten din må være midt i bilen med hodet vridd 90 grader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ch1 og 2 er vanligvis venstre og høyre fronthøytaler, men jeg brokoblet ch1 og ch2 med venstre lydsignal i begge og sendte det til venstre fronthøytaler, ch3 og ch4 fikk begge høyre lydsignal og ble brokoblet og sendt til høyre fronthøytaler. :)

 

Det skal være etter boka og det var det cossi beskrev og.

 

Inngangs signalet er grei men husk at det er ikke BARE + og - som er de riktige utgangene du skal bruke... det skal være merket tidlige hvilken utganger brukes ved brokobling ellers en måtte å finne det ut på er å ohme utgangene og finne de 2 punktene fra ch1 og ch 2 som er jord -da skal du måle 0=null ohm mellom begge disse 2 utgangene og det er ikke disse som skal brukes til brokobling uansett hvilken polaritet de er merket med... du skal bruke de "aktive" utgangene som vanligvis er + til høytalleren. Jeg har skrevet dette mange ganger før: i en brokobling blir den ene inngangs signalet fase snudd med 180grader (derfor er det vigtik at den samme signalen går inn på begge inngangene til ch1 og ch2) -ergo denne utgang for NEGATIV fortegn i forhold til signalen og det er denne utgangen som blir "minus" til høyttaleren I EN BROKOBLET løsning.

 

Grunnen til at du får en "rar lyd" er at du får sansynligvis feil faser i forhold til hverandre- kan tenke meg at du har koblet "riktig feil" i en av de brokoblede kanalene som i praksis resulterer at du har bare en kanal -feks ch1- i riktig fase men kanalene ch3/ch4 er feil i forhold til utgangene stemmer fortegnet men ikke riktig i forhold til brokoblingen... :drunk: hehe... håper du forstå hva jeg mente... men ohm hvilken høyttaler utg. som ikke skal brukes... :)

 

Men svaret på gåten din må være midt i bilen med hodet vridd 90 grader

 

trodde det var 180 grader + litt til og opp in the buttom...:)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for noen gode svar:)

 

Forsterkeren er en Gas Alpha 5100. 5 kanaler

 

Høytalerene er JBL GTO 8627

 

Ifølge manual har jeg koblet riktg. Ch1 og Ch2 Bridgemode så skal + på høytaler til + på ch1 og - til - på ch2. Men jeg kan godt måle for sikkerhets skyld. Etter jeg koblet tilbake kuttet først høyre høytaler ut, så venstre. Fikset det ved å koble ut strømmen helt fra forsterkeren, Så lurer på om det er noen automatswitch eller noe inni forsterkeren. Det er ingen manuell swith for brokobling

 

Eller kanskje forsterkeren snur det ene signalet uansett, slik at ch2 - egentlig er +? Da blir det jo rigktig både uten og med brokobling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når forsterkeren IKKE HAR en egen brokobling switch så er det en konstant fase vrider på den ene kanalen ;) dvs at "live" utgangen har en negativ fortegnelse og da er det "extrem viktig" at man bruker en mono signal inn på kanal 1 og 2 -respektiv kanal 3 og 4 ;) slik du hadde gjørt og cossy nevnet ;)

 

Ang det du beskriver høres jo ut som om ampen ikke er beregnet til lave laster. Forsterkeren skal være espesifisert til å yte feks "4x100watt i 2ohm" om det bare står: "4x100w i 4ohm" er mest sansynlig at den ikke har nok strøm til 2 ohms last ved vanlig bruk -husk at i bro så vil hver kanal i brokoblingen føle en last på 2 ohm... :scooter:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår