burner Skrevet Januar 8, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2009 Volvos nyeste 16-litersmotor har 700 hestekrefter og 3150 Nm dreiemoment og er den nye referansen for lastebilindustrien. Dette er første gang en kommersielt produsert lastebil er lansert med en så sterk motor. Den er konstruert for de alle tyngste og mest krevende transportoppdragene. Volvo D16G er også tilgjengelig med 600 og 540 hk. 40 ekstra hestekrefter, 40 prosent lavere utslipp Den nye motoren er en videreutvikling av Volvos tidligere D16-motor som leverte 660 hk. I tillegg til 40 ekstra hestekrefter og noe høyere dreiemoment gir den nye motoren renere eksos. Utslippet av nitrogenoksider er 40 % lavere enn i den forrige motoren Den nye 16-litersmotoren er sertifisert for de nye europeiske utslippskravene i Euro 5, som trer i kraft 1. oktober 2009. Optimert forbrenning gir høyere effektivitet På tross av større effekt er drivstofforbruket det samme som for den forrige motorgenerasjonen. Ved hjelp av flere tiltak, blant annet stempler med ny utforming, har Volvos ingeniører optimert forbrenningsprosessen og innfridd krav til høyere ytelse kombinert med effektiv bruk av drivstoff, lave utslipp og lang levetid. Både maksimal effekt og maksimalt dreiemoment oppnås i et større turtallsområde enn før, og dette gir ypperlige kjøreegenskaper. Motoren har også en ny oljetermostat som har gunstig virkning på drivstofforbruket. Stillere tomgang Støynivået ved tomgang er blitt redusert med 2dB(A). Forhåndsinnsprøytning, der en liten mengde drivstoff blir sprøytet inn i sylinderen, gir roligere forbrenningssekvens og langt lavere støynivå. Effektiv eksosrensing En annen viktig endring i de to sterkeste motorvariantene er et nytt og større system for etterbehandling av eksos. Siden systemet kan behandle en større strøm av eksosgasser, blir mottrykket redusert, og effekttapet er minimert. Et system med større kapasitet fører også til bedre rensekapasitet. Systemet SCR (Selective Catalytic Reduction – selektiv katalytisk reaksjon) blir brukt som før, og det tar seg av skadelige utslipp på effektiv måte. EPG eller VEB+ Som standard er Volvo D16G utstyrt med en ny, elektronisk kontrollert eksosbrems (EPG) som gir en effekt på 230 kW. Elektronisk kontroll gjør det mulig å redusere antallet bevegelige deler, noe som gir enklere drift, større pålitelighet og lavere vekt. Det finnes også et alternativ med Volvo Engine Brake, VEB+, med bremseeffekt på 425 kW. Fakta: Volvo D16G Euro 5 • 16-liters sekssylindret dieselmotor med turbo og intercooler. • Effekt: 700 hk, 600 hk eller 540 hk. • Dreiemoment: 3150 Nm, 2800 Nm eller 2650 Nm. • Tilleggsbremser: EPG med 230 kW ved 2200 o/min eller VEB+ med 425 kW ved 2200 o/min. • Eksosbehandling: SCR (Selective Catalytic Reduction). • Oljeskiftintervall: 100 000 km eller én gang per år • Kraftuttak (tilvalg): 1000 Nm ved stillstand, 650 Nm i bevegelse. • Leveres med åpen eller lukket veivhusventilasjon Se mer på: http://www.strongesttruck.com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros 8x8 Skrevet Januar 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2009 Den er tøffe den. Eg hadde også tenkt å starte tråd om den, men eg gadd ikkje det. Agco har begynt å ta i bruk SCR i traktorar. Lurar på om det kjem til gå nokre FH 16 700 i USA. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorVolvo S40. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mbkomfort Skrevet Januar 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2009 http://ohe.cat.com/cda/files/540164/7/LEHT4811-03%20HR%20P2.pdf Siter 230TE/-84 & 280SE/-80 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet Januar 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2009 Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drinkmix Skrevet Januar 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2009 smågutt i forhold til lowloadern:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Januar 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2009 smågutt i forhold til lowloadern:P Men den har kraftigere motor. 270 hk in fact. selv om begge har D16. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drinkmix Skrevet Januar 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2009 sant nok... FH16 er vel kar for sin kilt Må jo være noe borti statene som har kraftige maskiner feks International eller western star. Men de har vel igjen strenge utslippskrav. Er vel ingen av de som kjører volvo motorer? Går vel sikkert mest i cummins. Som feks er montert i ultra pacific sine, er vel på 800hp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros 8x8 Skrevet Januar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2009 sant nok...FH16 er vel kar for sin kilt Må jo være noe borti statene som har kraftige maskiner feks International eller western star. Men de har vel igjen strenge utslippskrav. Er vel ingen av de som kjører volvo motorer? Går vel sikkert mest i cummins. Som feks er montert i ultra pacific sine, er vel på 800hp. Det er nok utslippskrav i USA også, for at ein serieprodusert Challenger skal ha Add-Blue. Det blir også brukt Detroit blokk i Usa. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorVolvo S40. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Januar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2009 greit at den er sterk! men når skal volvo egentlig forandre utseende.. ?! dette minner meg om 240/740 som i alle år skulle være like og firkanta! De ser jo ikke ut på veien! Beste jeg så var en Fh12 som kjørte i oslo en gang i tiden med STor skrift i reklameplata forran, SPARER TIL SCANIA Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eipikeit Skrevet Januar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2009 Det er ikke ordentlig lastebil før det er en Scania V8'er ;) Tøskern reagerte på dette 1 Siter [o]1999 Subaru Impreza 1,6 kombi [x]1994 Ford Scorpio 2,0 [x]1981 Ford Taunus 1,6L [x]1987 Toyota Corolla 1,6 [x]1991 Mitsubitshi Lancer 1,5 [x]1987 VW Passat 1,8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet Januar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2009 jeg syns europeiske lastebiler ikke er like tøffe som de amerikanske, hva er grommere enn en kenworth med rakrør eller for den saks skyld en peterbuilt, INGENTING. Søk bare på youtube, der metervis med svartskådde vælver ut.. Men er tøffe de europeiske også!!:) Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Meatsheild Skrevet Januar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2009 http://www.militarytrucks.man-mn.com/en/Products/Extreme_Mobility_Truck_System/Extreme_Mobility_Truck_System.jsp Europere kan da lage tøffe lastebiler, men pene er de ikke. Litt grommeere å kjøre den i terrenget enn en liten Range Rover eller MB Gelanderwagen. Og ja, jeg har kjørt de i terrenget. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Januar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2009 kenworth r pent på utsiden .. men verdenst MEST ubehagelige dritt å kjøre!!!!!!!!!!!!!!!!!! Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Januar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2009 ja værtfall når enkelte av disse europeiske er sterkere, bruker mindre diesel, billigere vedlikehold og har Ishift. ett tøft utsende er ikke værdt en dritt på ett nyttekjøretøy som en lastebil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet Januar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2009 kenworth r pent på utsiden .. men verdenst MEST ubehagelige dritt å kjøre!!!!!!!!!!!!!!!!!! stemmer, var det jeg trudde. Har bare kjørt ny scania r-serie 460hk og volvo fh16. Aldri kjørt amerikansk lastebil, men er nok litt av en opplevelse:) Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.