Gå til innhold

Når skal man sjekke olje?

Ranger emnet


eunaas

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

start motoren din.. la den jobbe i ca 10min for å få olja onkli gjennom systemet deretter drar du ut pinna for å tørke, og dytt den ned igjen, SÅ sjekker du hva tilstanden er!

er den på minimum linja kan du trygt legge til underkant av en liter (vairerer litt på bil til bil 0.5L-1.0L)

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

start motoren din.. la den jobbe i ca 10min for å få olja onkli gjennom systemet deretter drar du ut pinna for å tørke, og dytt den ned igjen, SÅ sjekker du hva tilstanden er!

er den på minimum linja kan du trygt legge til underkant av en liter (vairerer litt på bil til bil 0.5L-1.0L)

 

FEIL FEIL FEEEEEIL!!!!!!

 

Hvis du starter motorern er ikke all olje i bånnpanna. ergo du får får måling på peilepinnen.

 

Bilen skkal stå på plant underlag. og du skal IKKE ha kjørt motoren. hvis du har kjørt. venter du 3-4 min før du peiler.

 

å SPØRSMÅL TIL sperra... hvorfor snakker alle om at sånn sånn som jeg sier dette er den riktige måten å gjøre det på?

det er ingen som praktiserer måten din!

Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing

Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P

kjører nissan primera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil olje nivået variere på om motoren er varm eller kald? Vil ikke oljenivået være høyere når motoren er kald og oljen har rent ned i bunn?

 

 

Peil på kald eller varm motor, kommer på det samme.

På varm motor har olje rent ned før du har fått opp panseret og funnet en liten papirbit for å tørke av peilipinnen.

 

Anbefaler at nivået er mellom min og max merket.

Men alt mellom min og max er også OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FEIL FEIL FEEEEEIL!!!!!!

 

Hvis du starter motorern er ikke all olje i bånnpanna. ergo du får får måling på peilepinnen.

 

Bilen skkal stå på plant underlag. og du skal IKKE ha kjørt motoren. hvis du har kjørt. venter du 3-4 min før du peiler.

 

å SPØRSMÅL TIL sperra... hvorfor snakker alle om at sånn sånn som jeg sier dette er den riktige måten å gjøre det på?

det er ingen som praktiserer måten din!

 

Da får du mene det. jeg peiler olja når det er olje i hele systemet. hvorfor?

 

Fordi at når du peiler på kald motor og all olja er i bånn. kan det virke på pinna at du har nok olje. og når du starter motoren og denne olja sprer seg da til olje kjølere/kanaler/toppen etc, så kan du plutselig mangle par liter!

 

Jeg sørger for at jeg har Max olje når olja er tynn og fordelt i hele motoren!

 

Det er slik det blir gjort på løps biler væffal så du er sikker på at pumpa faktisk klarer å suge olja i svinger!!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olja skal peiles på kjølende motor har jeg lært, dvs en stund etter at motoren er stoppet hvis den har vært helt varm. Dette for å gi olja tid til å renne ned, samt at kald olje ofte er tykkere og det dermed kan vises feil på peilepinnen. Og ja, plant underlag!

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La motoren kjøre seg litt varm, så stopper du motoren og venter 5 minutter før du peiler. Da vil olja ha blitt tynnere og den har samla seg i bunnpanna.

 

?

Om du var ute å kjørte i går, starter du motoren dagen etter om du skal sjekke oljenivået, og tror at det samler seg mer olje i bunnpanna enn når du parkerte dagen før?

Bare et spørsmål. :wonder:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei? Leser du over innlegget mitt en gang til så ser du hva jeg mener.

 

Hvis du skal peile olje etter du har vært å kjørt stopper du motoren for at oljen skal renne ned i bunnpanna, derfor er det lurt å vente 5 minutter.. Hvis du peiler på kald motor, dvs at du ikke har kjørt den dagen er det vel egentlig ett fett. Poenget er bare at olja burde få tid til å renne ned i bunnpanna før du peiler. Har sett flere folk som står å peiler olje mens bilen står å går.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke for mye olje når olja er i sirkulasjon!!!

Jeg som sagt fyller olje med olja spredt på hele motoren nettop for at pumpa skal kunne være i kontakt med olja i svinger! verste som finnes er når olja blir borte for sugern og du går tørr!

det er mye værre enn å ha 0.5l for mye!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår