Gå til innhold

Bilen kutter ved girskifte etter pådrag.

Ranger emnet

Hassa

Anbefalte innlegg

Hei.

Som topic sier, så kutter bilen min hvis jeg akselerer og bytter fra ett gir til ett annet under pådrag.

Si at jeg gir ganske mye gass på 2 gir og skal skifte over til 3 gir, for så å prøve å gi gass, da skjer det ikke noe før 2 sekunder etter på. Da går bilen som normalt igjen hvis jeg gir bånngass.

Det skjer også hvis jeg drar på og slipper gassen, uten å ta inn clutchen.

Jeg hakke peiling på hva det er for noe, men jeg mistenker kanskje pluggene, da jeg ikke har byttet de under mitt eierskap av bilen, også kan det nesten virke som det hadde vært bensin kutt eller noe, men jeg kjører med boost controller så jeg merker ikke noe til om bilen går i nødmodus nå.

I tillegg så oppfører bilen seg som normalt akkurat når jeg gir bånn gass, men når jeg slipper gassen så kommer problemet.

Trodde først det var dumpen, men jeg satt over resirk ventilen og problemet er der fortsatt.

Bilen går ujevnt på tomgang også, vanligvis så holder den seg på 800rpm, men nå hopper den opp og ned mellom 800 og 1000rpm.

Takk til de som har noen forslag til hva feilen kan være!

Mvh

- 97mod. Vw Passat 1.8 20V Turbo

BSR Steg 3.

* 87mod. Bmw E30 325 Tic

* 87mod. Honda Prelude 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar.

Har tenkt litt på vakum slangene og, men da må de være tette ihvertfall, for jeg gikk over de igår, både ved å spraye på med startgass også gikk jeg over de for å se om jeg kunne se noen sprekker. Men jeg skal dra av og se på de imorra,så får jeg sett ordentlig på de.

Kan legge til at bilen begynte å kutte etter at jeg hadde satt på batteriet mitt igjen, pga. opplading.

Chipen kan vel ikke ta skade av det regner jeg med, bilen går jo som normalt ellers.

- 97mod. Vw Passat 1.8 20V Turbo

BSR Steg 3.

* 87mod. Bmw E30 325 Tic

* 87mod. Honda Prelude 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, det kan jo være en elektronisk feil... men mange ser seg blinde på en ting (som at feilen kom etter du satte i batteri) mens feilen faktisk er pga noe annet du gjorde samtidig med batteri påkoblingen... det er viktig å feilsøke systematisk iallefall å tenke gjennom hva du har gjordt, som du kanskje ikke har tenkt på...

Men at elektronikken tar slik skade av å ta av og på et batteri det tror jeg neppe.

Når det gjelder ujevn tomgang så regner jeg med at luftmengemåleren er i orden, men det som er ekstremt viktig er at det er helt tett mellom måleren og innsuget, så det ikke kommer falsk luft til - dette kan veldig gjerne gjøre tomgangen unormalt livlig... Har problemer med det selv på pøggen... Men har ikke hatt tid til å sett på det enda, men det tror jeg dreier seg om falsk luft som computeren ikke får tatt med i regnestykket - ellers så er det bare en svakhet jeg må leve med... Fransk elektronikk sier jeg igjen er noe merkelige greier av og til - og i visse tilfeller er det noe CRAP! :)

Lykke til da..

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider