Gå til innhold

Best ytelse ut av 12" vega?

Ranger emnet

ZpiFF

Anbefalte innlegg

Har en 12" CW basser montert i en ganske liten kasse med en 5" port(?), og denne fulgte med bilen da jeg kjøpte den.

Føler at jeg kan få ganske mye ut av dette elementet og lurte derfor på hvordan man får mest trøkk ut av et slikt basselement.

Skal jeg bygge den inn i en helt lukket kasse, en bassreflekskasse eller rør? Noen som har noen tips om størrelse og lignende?

Har denne forsterkeren:

http://www.electronixwarehouse.com/car/sgl-prod/amps/legacy/am-leg-2/la690.htm

-1998 Nissan 200sx s14a

-1995 Opel Vectra A 2.0i

*1982 Opel Ascona C 1.6s -Ihjelkjørt

*1984 Opel Ascona C 1.6s -Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I forhold til forsterker da seff ;) eller mer generelt. Sånn hva er best av kasse opplegg. Forsterker tar jeg senere.

Går det an å kjøpe egen forsterker med 1 linje eller lignende beregnet på sub? Og hvis ja, hvordan kobler jeg dette sammen med en forsterker som driver diskanter og mellomtoner?

Husk at dette er råneanlegg ;)

-1998 Nissan 200sx s14a

-1995 Opel Vectra A 2.0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ZpiFF

Har en 12" CW basser montert i en ganske liten kasse med en 5" port(?), og denne fulgte med bilen da jeg kjøpte den.

Føler at jeg kan få ganske mye ut av dette elementet og lurte derfor på hvordan man får mest trøkk ut av et slikt basselement.

Skal jeg bygge den inn i en helt lukket kasse, en bassreflekskasse eller rør? Noen som har noen tips om størrelse og lignende?

Har denne forsterkeren:

http://www.electronixwarehouse.com/car/sgl-prod/amps/legacy/am-leg-2/la690.htm

Eks. som er regnet ut i Caad Simulering

Kabinet volum: 84L

Kasse mål innvendig: B 60Cm. H 40Cm. D 35Cm.

Port: Ø 11Cm. L 25Cm.

Port resonans fp. Hz 33

-3 dB Hz 28

Dette tenker jeg er maks behov i bil.

Alt:

Kabinet volum: 64L

Kasse mål innvendig: B 40Cm. H 40Cm. D 40Cm.

Port: Ø 11. L 28Cm.

Port resonans fp. Hz 36,5

-3 dB Hz 31,5

Enkler plaserings messig i bil

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par tips:

1.Blitema selger selvbygger kasser i 19mm mdf, den til 12" er på 64l og vil dermed passe greit til dette elementet. Bare pass på å få en riktig tunet port.

2.Hvis du ikke skal kjøpe deg forsterker ennå, så har jeg en kondensator liggende. Denne kan du få billig, og vil hjelpe forsterkeren din merkbart. Den vil du uansett få bruk for senere også.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ALJ_GSi

ja vegan liker godt med power. det er jo ikke no vanskelig å koble dette. bare koble opp en monoblock på subben og en 2 eller 4 kanaler på diskantene og mellom tonene.

er det høyest mulig lyd du vil ha (db), høyest mulig bass eller høyest mulig trykk (spl)??

Hvis jeg gjør det på denne måten trenger jeg da to strømforsyninger (en til hver forsterker)? (Seffers gjør jeg jo det men hvordan skal jeg gjøre det i praksis)

Og hvordan gjør jeg det med signalkabel fra spiller? Har jo bare plass til en fra spiller og da til en av forsterkerene..

Noen som kan anbefale en god/jall/billig monoblock til elementet?

Nissan s13: Hvor mye skal du ha for kondensatoren?

Takk for god hjelp :)

-1998 Nissan 200sx s14a

-1995 Opel Vectra A 2.0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan du få for 300.- den er ny fra biltema. Men litt tynner så blir den helt hvit og logofri, funker uansett like godt som andre merker. Koster 700.- ny.

Monoblock er ikke så lett å finne billig/jalla.

Vil anbefale eltek sin, blant de billigste og skal være meget god.

http://www.dynabel.no

For å fordele strømmen bruker du en powerblokk, en tilførsel inn og to ut igjen.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med strøm og signal er ikke no problem. du bare setter en delings blokk på den ledningen som ligger der i dag og legger en ledning til hver forsterker. så kjøper du en rca spilitter og splitter signal ledningen i to nye ledninger så tar du bare en til hver an forsterkerne.

Jeg har en Lanzar opti 2.100 forsterker du kan bruke på juletilbud på 1990. den ville funka bra vegan.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nissan s13

Et par tips:

1.Blitema selger selvbygger kasser i 19mm mdf, den til 12" er på 64l og vil dermed passe greit til dette elementet. Bare pass på å få en riktig tunet port.

2.Hvis du ikke skal kjøpe deg forsterker ennå, så har jeg en kondensator liggende. Denne kan du få billig, og vil hjelpe forsterkeren din merkbart. Den vil du uansett få bruk for senere også.

Port er enkelt: Ø 11Cm. L 28Cm.

Da blir avrullingen 33Hz og en fin topp mellom 35Hz og 50Hz.

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ALJ_GSi

er det høyest mulig lyd du vil ha (db), høyest mulig bass eller høyest mulig trykk (spl)??

Ikke for å være vanskelig, men det du her snakker om er en og samme ting, uttrykket på ulik måte. ;)

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider