Gå til innhold

Best ytelse ut av 12" vega?

Ranger emnet


ZpiFF

Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei vel:rolleyes:

 

Da vil jeg gjerne at du forklarer meg hva som skjer når bassmengde (nivå) øker. Er ikke mulig å øke bassnivået uten at lydtrykket (spl) blir høyere. Og lydtrykk måles i desibel, om du ikke har funnet en ny metode. ;)

 

 

 

:D

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil råde deg til å legge opp 2 signal kabler, en til sub og en til frontsett. Rca splittere deler signalet på forsterkerne, dermed får du lavere innsignal. Også greit fordi man ofte får mere styrings muligheter fra cd-spiller etc. f.eks delingsfrekvens til subben. Med 3 kan du også fade litt mere til frontsett eller bakhøytalere om ønskelig hvis du senere bygger ut til monoblokk (sub) og 4-kanaler (front-bak).

89 Bmw E30 320i shadowline - solgt

92 Bmw E36 318i - solgt

87 Bmw E30 325i Hartge (ombygd) - støver ned i garasjen

92 Mazda 323 Gt-r - bruksbil

 

Ris Rules

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg så ikke att han skrev noe om

en utgang bare.

Men skal man ha bilen en stund syns jeg det

er like greit å legge opp 3 når man først er ute med

sete og oppe med teppe. En ny spiller

skifter raskt eier.. ;)

89 Bmw E30 320i shadowline - solgt

92 Bmw E36 318i - solgt

87 Bmw E30 325i Hartge (ombygd) - støver ned i garasjen

92 Mazda 323 Gt-r - bruksbil

 

Ris Rules

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

Nei vel:rolleyes:

 

Da vil jeg gjerne at du forklarer meg hva som skjer når bassmengde (nivå) øker. Er ikke mulig å øke bassnivået uten at lydtrykket (spl) blir høyere. Og lydtrykk måles i desibel, om du ikke har funnet en ny metode. ;)

 

 

 

:D

 

trodde du skjønte hva jeg mente men nei, har du mye bass trykk i bilen vil ikke det si det samme att det spiller høyt.

mye bass er ikke det samme som jævlig høyt det har vi prøvd så alt for mange ganger i forskjelige biler..

 

i db drag så handler nesten alt om styre lyd og rette resonans frekvenser i kupe og kasse

TEAM BILRADIOHUSET

thumb_sett%20fra%20siden.jpg www.splnorway.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nissan s13

Den kan du få for 300.- den er ny fra biltema. Men litt tynner så blir den helt hvit og logofri, funker uansett like godt som andre merker. Koster 700.- ny.

 

Monoblock er ikke så lett å finne billig/jalla.

Vil anbefale eltek sin, blant de billigste og skal være meget god.

http://www.dynabel.no

 

For å fordele strømmen bruker du en powerblokk, en tilførsel inn og to ut igjen.

 

Rettelse... Biltema kondensatorer funker IKKE like bra som alle andre kondensatorer. De har for høy indre motstand.

 

Men den Dynabel monoblokka, er god. Nå har Eltek fikset problemet med dem, så den skal være trygg nå.

Også har den en passende løsning for deg. Du kobler det ene paret med signalkabler inn på den forsterkeren, og så går du fra utgangen på den, til den andre forsterkeren. Da får den forsterkeren bare de frekvensene som ikke monoblokka tar. Det blir helt topp.

 

Jeg kan godt selge deg en slik forsterker, til lavere pris enn Eltek. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1: En billig høytaler, spiller ALLTID billig, uten noe krefter til å drive morroa. Altså, bruk MYE krefter, jo mer, jo bedre.

Dette gjør at en billig høytaler/sub spiller vanvittig mye bedre, pga forsterkerens sinnsyke kontroll. Hadde jeg hatt spenn til det, hadde en Soundstream Tarantulla vært noe for å drive en 12" MDS/CV med. DET hadde vært kult det...(kulere med ett Davinci element også, men...)

 

Sørg først for kreftene, så for bedre elementer. Husk bare at bedre elementer setter nye krav igjen til at de trenger mer kraft!

 

Nr2: Ingenting tar livet av høytalere/sub kjappere enn elendige forsterkere. Forvrenging starter tidlig, lenge før vi hører "skurring" osv, Dette unngår du enklest med store forsterkere. En forsterker med nok muskler vil faktisk få en sub til 700 kr til å høres "bra" ut.. (til den tar kvelden..)

 

 

Konklusjon, kjøp ny forsterker. En stor og god forsterker med det elementet gjør susen. DU kjører ikke en NAD C320 forsterker på DC-12 høytalerne dine, gjør du? Bruker jo helst en NAD 218, gjerne 2 stk om mulig, og pengene strekker til. Cerwin 12" trenger ikke store kassen, spør på Hifi Klubben om mål. De har kasseforslag, og en meste kommer fra Cerwin fabrikken . Vil jo tro Cerwin har en formening..:D

Assholes in the rearview mirror are closer than they appear.

- -91 VW Corrado G60 "dyret"

X -89 VW Corrado G60

X -97 Polo 6N 16V

X -91 Corrado G60 "dyret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kay arne

 

trodde du skjønte hva jeg mente men nei, har du mye bass trykk i bilen vil ikke det si det samme att det spiller høyt.

mye bass er ikke det samme som jævlig høyt det har vi prøvd så alt for mange ganger i forskjelige biler..

 

i db drag så handler nesten alt om styre lyd og rette resonans frekvenser i kupe og kasse

 

 

Mulig at du har missforstått meg, eller at jeg missforstod deg, men snakker vi om samme ting er det noen logiske/fysiske brister i det du sier.

 

Har derimot misstanke om at du snakker om den subjektive opplevelsen, og da kan du forsåvidt ha rett til en viss grad.

 

I forhold til de fysiske og målbare forhold rundt et element, så er mine utsagn helt korrekt.

 

Moro å diskutere litt;)

 

Har du fått tenkt noe på RE bassene forresten?

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporer litt av fra topic her men :) Ett konkret eksempel som kanskje forklarer litt ang det å spille høyt kontra mye trøkk... Jeg har bla. hatt en Golf 1 med en Stroker 15 og en annen med Stroker 18. Den med Stroker 15 spillte vanvittig høyt og trykket bra, MEN den med Stroker 18 trykket mye mer, der fikk en direkte vondt i ørene på det værste selv om det faktisk ikke hørtes på langt nær så høyt ut som i bilen med Stroker 15. Er det ca dette du også mener Kay Arne?

99 Passat 1.8T Bilde

84 Golf GLI cab bilde

Tidligere biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Peltz

Nr 1: En billig høytaler, spiller ALLTID billig, uten noe krefter til å drive morroa. Altså, bruk MYE krefter, jo mer, jo bedre.

Dette gjør at en billig høytaler/sub spiller vanvittig mye bedre, pga forsterkerens sinnsyke kontroll. Hadde jeg hatt spenn til det, hadde en Soundstream Tarantulla vært noe for å drive en 12" MDS/CV med. DET hadde vært kult det...(kulere med ett Davinci element også, men...)

 

Sørg først for kreftene, så for bedre elementer. Husk bare at bedre elementer setter nye krav igjen til at de trenger mer kraft!

 

Nr2: Ingenting tar livet av høytalere/sub kjappere enn elendige forsterkere. Forvrenging starter tidlig, lenge før vi hører "skurring" osv, Dette unngår du enklest med store forsterkere. En forsterker med nok muskler vil faktisk få en sub til 700 kr til å høres "bra" ut.. (til den tar kvelden..)

 

 

Konklusjon, kjøp ny forsterker. En stor og god forsterker med det elementet gjør susen. DU kjører ikke en NAD C320 forsterker på DC-12 høytalerne dine, gjør du? Bruker jo helst en NAD 218, gjerne 2 stk om mulig, og pengene strekker til. Cerwin 12" trenger ikke store kassen, spør på Hifi Klubben om mål. De har kasseforslag, og en meste kommer fra Cerwin fabrikken . Vil jo tro Cerwin har en formening..:D

 

Yes! er helt enig med deg, bruk så kraftig forsterker som mulig.

Eier selv mange CV 124 i forskjellige kassetyper, brukte CV på Power Acoustic OV-1600 og det spilte helt greit forsåvidt. Men den vrengte seg altfor tidlig og låt slapp og trykket var ikke tilstede.

Så da måtte jeg kjøpe en værsting monoblokker(en Tru Sledgehammer), nå våkna CV 124 for fullt!! Dette spilte som f...

 

Rådet mitt er å kjøpe så kraftig forsterker/monoblokker du kan.

Så vil du bli happy i litt mer enn 1mnd;)

TRU Technology SH1

Zapco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Baldrick

Sporer litt av fra topic her men :) Ett konkret eksempel som kanskje forklarer litt ang det å spille høyt kontra mye trøkk... Jeg har bla. hatt en Golf 1 med en Stroker 15 og en annen med Stroker 18. Den med Stroker 15 spillte vanvittig høyt og trykket bra, MEN den med Stroker 18 trykket mye mer, der fikk en direkte vondt i ørene på det værste selv om det faktisk ikke hørtes på langt nær så høyt ut som i bilen med Stroker 15. Er det ca dette du også mener Kay Arne?

 

Dette kan skyldes flere årsaker. Og mest sannsynlig spilte du høyere med 18", men grunnet høyere forvregning når du brukte 15", så kan det subjektivt ha virket høyere. Det er en mulighet. Det er en kjent sak.

 

Men som sagt, det kan skyldes flere ting, så det vil jeg ikke kommentere ytterligere, da jeg ikke kjenner til resten av oppsettene.

 

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

Nei vel:rolleyes:

 

Da vil jeg gjerne at du forklarer meg hva som skjer når bassmengde (nivå) øker. Er ikke mulig å øke bassnivået uten at lydtrykket (spl) blir høyere. Og lydtrykk måles i desibel, om du ikke har funnet en ny metode. ;)

 

 

 

:D

 

 

 

 

Ved å øke spl, så økes ja trøkket i bassen, men du får IKKE mer bass.

 

Du kan få mer bass uten å øke spl (lydtrykk). Lag kasse med høyttaler og tun den til lavere frekvenser, og du får MER bass. Uten øking av spl. Men dette vil oppfattes som mer lydtrykk.

Og ved å øke lydtrykk kan det oppfattes som mer bass.

 

 

Det er ingen problem. og få en 12" vega til å spille -3 Db 45Hz 98Db Lydtrykk.

 

Samme ellement kan fint også spille -3 Db 25Hz 91Db lydtrykk.

Og det siste gir helt klart MYE mer bass.

 

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

 

 

Mulig at du har missforstått meg, eller at jeg missforstod deg, men snakker vi om samme ting er det noen logiske/fysiske brister i det du sier.

 

Har derimot misstanke om at du snakker om den subjektive opplevelsen, og da kan du forsåvidt ha rett til en viss grad.

 

I forhold til de fysiske og målbare forhold rundt et element, så er mine utsagn helt korrekt.

 

Moro å diskutere litt;)

 

Har du fått tenkt noe på RE bassene forresten?

 

mvh

 

ja det kan tenkes men i en bil fungerer jo det hele litt anderledes, ikke sant?

jeg har tenk på RE bassen men jeg vil gjerne se den nye først og da må vi vel vente til etter las vegas..

også må jeg se dem nye reglene først, dem kommer vel i førsten av januar tenker jeg.

12000watt på en 18" DVC skal vel greie seg vis alt går etter planen.

 

altid gøy og diskutere:D

TEAM BILRADIOHUSET

thumb_sett%20fra%20siden.jpg www.splnorway.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår