Gå til innhold

Best ytelse ut av 12" vega?

Ranger emnet

ZpiFF

Anbefalte innlegg

Originally posted by tOFFY

Ved å øke spl, så økes ja trøkket i bassen, men du får IKKE mer bass.

Du kan få mer bass uten å øke spl (lydtrykk). Lag kasse med høyttaler og tun den til lavere frekvenser, og du får MER bass. Uten øking av spl. Men dette vil oppfattes som mer lydtrykk.

Og ved å øke lydtrykk kan det oppfattes som mer bass.

Det er ingen problem. og få en 12" vega til å spille -3 Db 45Hz 98Db Lydtrykk.

Samme ellement kan fint også spille -3 Db 25Hz 91Db lydtrykk.

Og det siste gir helt klart MYE mer bass.

T....

Hver så snill å ikke henvend deg til meg som om jeg skulle være dum:D

Du er litt på tur med innlegget ditt, du ser tydligvis ikke sammenhengen i det du skriver. (selv om du kommer med ting som er relativt korrekt)

Dette er ikke for å være kjepphøy eller ubehagelig, men det er endel av dere som blander subjektiv oppfattelse, med hva som virkelig skjer, og hva som skapes akustisk av elementet. Det er også en generell mangel på kunnskap til å se de sammenhenger som er innen akustikk.

Da blir det vanskelig å diskutere vitenskaplig.

Det er som sagt ikke ment å snakke nedsettende om noen av dere som mennesker, sikkert kjempe trivelige alle sammen, men tror det er lurest å legge denne diskusjonen på is for min del, da dette vi her diskuterer er mer komplekst enn det det blir gitt uttrykk for.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Mr. SQ

Hver så snill å ikke henvend deg til meg som om jeg skulle være dum:D

Du er litt på tur med innlegget ditt, du ser tydligvis ikke sammenhengen i det du skriver. (selv om du kommer med ting som er relativt korrekt)

Dette er ikke for å være kjepphøy eller ubehagelig, men det er endel av dere som blander subjektiv oppfattelse, med hva som virkelig skjer, og hva som skapes akustisk av elementet. Det er også en generell mangel på kunnskap til å se de sammenhenger som er innen akustikk.

Da blir det vanskelig å diskutere vitenskaplig.

Det er som sagt ikke ment å snakke nedsettende om noen av dere som mennesker, sikkert kjempe trivelige alle sammen, men tror det er lurest å legge denne diskusjonen på is for min del, da dette vi her diskuterer er mer komplekst enn det det blir gitt uttrykk for.

mvh

Åja. Det var en saklig uttalelse.

I en diskusjon så er det snakk om forklaringer og meninger om sine erfaringer.

Når jeg snakker om bass, og mer bass. Så snakker jeg ikke om mer Db i samme Hz. Men en dypere Hz.

Tydlig klarer ikke du å få fram hva du mener om dette, derfor trekker du fram et slikt svar som dette. I stede for å si hva du mener, men det er vel vansklig å forklare noe du tydlig ikke kan, etter som du velger å gå til angrep på skrive samenheng.

Med andre ord, du diskuterer ikke, men er ute etter krangling, men klarer ikke å komme noen vei.

T....

Greit at jeg ikke er ekspert, det har jeg heller aldri sagt. Eneste jeg har sagt, er at jeg bygger monitor høyttalere for salg, og basserer mine erfaringer fra dette, og mine meget fornøyde kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tOFFY

Åja. Det var en saklig uttalelse.

I en diskusjon så er det snakk om forklaringer og meninger om sine erfaringer.

Når jeg snakker om bass, og mer bass. Så snakker jeg ikke om mer Db i samme Hz. Men en dypere Hz.

Tydlig klarer ikke du å få fram hva du mener om dette, derfor trekker du fram et slikt svar som dette. I stede for å si hva du mener, men det er vel vansklig å forklare noe du tydlig ikke kan, etter som du velger å gå til angrep på skrive samenheng.

Med andre ord, du diskuterer ikke, men er ute etter krangling, men klarer ikke å komme noen vei.

T....

Greit at jeg ikke er ekspert, det har jeg heller aldri sagt. Eneste jeg har sagt, er at jeg bygger monitor høyttalere for salg, og basserer mine erfaringer fra dette, og mine meget fornøyde kunder.

Skjønner at inlegget mitt kunne virke nedsettende, men var faktisk ikke ment som det. Poenget var at jeg kom med observarsjoner, basert på min deltakelse her på forumet, og alt var ikke nødvendigvis henspeilet på deg.

Når det gjelder min kunnskap, tror jeg ikke du bør ta forhastede konklusjoner. Jeg driver tross alt med lyd til daglig, og er en del av et team som utvikler rimelig heftige (les: High-End) høyttalere til hjemmebruk.

Problemet er at jeg diskuterer ut i fra et vitenskaplig synspunkt, du diskuterer ut i fra et subjekitvit oppfattelsessynspunkt. Noe jeg ser nå etter ditt siste inlegg. Det var derfor jeg skrev det jeg skrev. Det er helt tydlig at vi må samordne definisjoner før vi kan fortsette diskusjonen.

Bassen man hørere er gjengivelse av frekvenser, man kan derfor ikke bruke betegnelsen 'mer' bass så fremt vi ikke snakker om tonalt volum. En bass gjengivelse ned til 25 Hz kontra gjengivelse ned til 40Hz gir bare et større frekvensområde, men ikke 'mer' bass. En person som er ubevandret i terminologi vil nok muligens betegne det som 'mer' bass, men det blir feil. Bass er ikke bare bass. Bassgjengivelse er et resultat av måten et visst antall frekvenser gjengis.

Ta følgende eksempel:

Et oppsett som spiller 80db ved 25Hz og 140db ved 40 Hz presumptivt gi 'mer' bass enn et system som spiller 95db ved 25Hz og 110Hz ved 40Hz. Dette fordi det tonale nivået ved 40Hz er såvidt mye høyere. Det siste eksemplet vil derimot spille mer lineært, og riktig.

Innlegget mitt var faktisk saklig, da jeg tok opp diskusjonen og nivået den lå på ikke personene som diskuterer.

Tror vi kan være enige på flere punkter, men som sagt så bruker vi ulike definisjoner.

Ellers tviler jeg ikke på at du kan bygge spl biler kay arne, men det er ikke det jeg her diskuterer. Men ser at vi har en ulig defifnisjon av bass. Spl handler og om bass, men ikke dypbass. det er jo ikke en 500Hz tone det måles på. Og du har nok rett, jeg kommer aldri til å bygge en spl bil, da jeg ikke ser vitsen;).

For meg så handler dette om en brennede lidenskap for musikk, og alle omkretsende faktorer som spiller inn for å gjøre dette på best mulig måte. DBdrag har ikke noe med musikk å gjøre.

Ser som sagt ut som vi ikke er så uenige som det ser ut som, men dere har en helt annen definisjon enn hva som brukes innen elektroakustikk.

Tar juleferie nå så dere må alle ha en riktig god jul. Selvfølgelig også du tOFFY.:D

Så kan vi "krangle" litt mer over nyttår (eller kanskje allerede i mellomdagene);)

No hard feelings?

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skjønte jeg endelig hva du mente, sorry.

jeg er fulstendig enig med deg att db drag ikke har noe med musik og bil å gjøre, vi kunne like godt spilt i en kontainer.

spl i en bil handler 99% om frekvenser, grader (celsius) og luft fuktighet i rette forhold..

hva har det med bilsterio og gjøre? spør ikke meg:D :D

men db drag er da den eneste konkuransje formen innen bilsterio som er retferdig, det skal db drag ha for

TEAM BILRADIOHUSET

thumb_sett%20fra%20siden.jpg www.splnorway.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider