Gå til innhold

Varig rustbeskyttelse av grenrør (manifoil)

Ranger emnet


Bluum

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg må bytte grenrør på min BMW og har skaffet meg en brukt del.

Denne har en del overflaterust som jeg vil pusse vekk før den monteres. Men det jeg er redd for er at ny rust vil angripe det bare metallet som står igjen etter jeg har pusset vekk den gamle rusten.

 

Vet om noe som heter kaldgalvanisering (en sprayboks), men jeg vet ikke om den tåler mye temperatursvingninger.

 

Finnes det noe som kan smøres eller sprayes på for å forhindre ny rustdannelse?

Det må være noe som tåler ekstreme temperaturer.

 

Håper på å få pussa klar delen i løpet av helgen, og skal sette den på på mandag, så svar i kveld hadde vært glimrende. Så kan jeg kjøpe inn ting i morra.

 

På forhånd takk for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry

 

Bare å glemme.

 

Du kan bruke varmebestandig lakk, men de er utrolig svake. Tåler nesten ingenting (tynne sjikt). På en manifold er temp. så høy at det er lite brukenes.

 

Eksosbandasjen samler fuktighet og får godsakene til å ruste fortere.

 

Løsning: Få deg et manifold i rustfritt stål eller lev med litt rust.

 

 

 

Hei,

jeg må bytte grenrør på min BMW og har skaffet meg en brukt del.

Denne har en del overflaterust som jeg vil pusse vekk før den monteres. Men det jeg er redd for er at ny rust vil angripe det bare metallet som står igjen etter jeg har pusset vekk den gamle rusten.

 

Vet om noe som heter kaldgalvanisering (en sprayboks), men jeg vet ikke om den tåler mye temperatursvingninger.

 

Finnes det noe som kan smøres eller sprayes på for å forhindre ny rustdannelse?

Det må være noe som tåler ekstreme temperaturer.

 

Håper på å få pussa klar delen i løpet av helgen, og skal sette den på på mandag, så svar i kveld hadde vært glimrende. Så kan jeg kjøpe inn ting i morra.

 

På forhånd takk for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zink + 490 grader, alu zink(litt blankere) +490

syregrunning + 200 max, vanlig spraylakk +120

varmebestandig lakk +650,

selger dette daglig, og garanterte grader. eneste som holder på grenrør er faktisk crom, men dette tar hk da ikke det for kvittet seg med varmen,

 

slip rent for rust ev, sandblås. ta så på eksosbandasjen, ikke stim på varmt\lunka grenrør, da vil det begynne og ruste, og etter motorvask start bil med en gang,

om det er grenrør bør du gjøre det, mens om det kun er vanlig manifold kan du drite i rust da den aldri vill ruste bort, kan derimot sprekke om kaldt vann kommer på den når den er varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eksosmanifold kan lett bli over 450 grader hvis motoren blir belastet hardt, ved utløpet fra motoren. Rødglødende faktisk.

 

Varmebestandig lakk, har prøvd det meste. Fester dårlig og svak. Bortkastete penger. Kan like gjerne bruke ovnsot.

 

Crom tar ikke HK. Hvor har du det fra?

 

Det som tar HK er om eksosgassen blir avkjølt.

 

Da retarderes eksosgassen (bremses) i røret og skaper mottrykk. Dette er spesielt viktig på turbomotorer som fungerer best uten mottrykk etter turbinen i turboen.

 

Grunnen til at eksosgassen retarderes er at det oppstår et kaldt sjikt i periferien til røret. Dette skaper turbulens.

 

Er jo litt av det som er salgspoenget med eksosbandasje: Du opprettholder temperauren på ekosen slik at den ikke bremses unødvendig opp. Kaldere motorrom er jo også ikke å forakte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en helt standard BMW eksosmanifold, og selve rørene er i og for seg ikke rustne, bare belagt med et tynt lag overflaterust. Der det er litt rust er i enden lengst vekk fra motoren, som skal skrus fast i røret som fører til katalysatoren.

 

Vi har noe greier på jobb som er beregnet for rustbeskyttelse av metall som er konstant utsatt for store temperaturendringer og ekstremt høye temperaturer. Link

Det stod at den tålte opptil 600 grader hvis jeg husker rett.

Kan det være brukbart?

 

Det er som sagt bare i overgangen mellom manifolden og neste del det er noe særlig rust ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble kanskje litt galt formulert med at crom tar hk. det som skjer er at crom ikke kvitter seg med varmen like lett som en manifold uten crom, derav høyere motorromstempratur derav mindre hk, hvor dette kommer fra er innen trimming av nyere snø\vannscootere med 4takts motorer, disse kan med visse settinger miste opptil 4 prosent på dette,de har det ikke mer lukket en en bilmotor, en ser på trimmet biler med høyt uttak at det kun er bandasje som gjelder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår