Laaars Skrevet Desember 15, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2003 Har overtatt et Biltema sveiseapparat av fatter'n... egner dette seg til sveising av bur? Han brukte det bare for div. hobby-greier, men jeg har brukt det til å sveise på en bakskjerm på en Suzuki SJ410. Men når man skal sveise bur, så burde det jo tåle litt... Sveiseapparatet bruker ikke gass. Burde dette funke eller? Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mark1 Skrevet Desember 15, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2003 Hvis du skal ha bur for at det ser kult ut så kan du sikkert få satt det sammen på sett og vis. Skal det være der for sikkerhet, så bør du få noen med god peil til å gjøre dette for deg. Siter NorskEscortRegister.Net Escort Mk1 og Mk2 register Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet Desember 15, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 15, 2003 Du finner none metall biter som er like tykke som det tykkeste metallet du skal sveise og tester om du klarer å få ordentlig gjennomsveis. Men for guds skyld, om du er usikker på å stille inn apparatet og å sveise, så få hjelp for om du stiller det inn feil kan sveisen se fin ut og å sitte om du banker og sånn men når det kommer større båkjenninger kan den ryke om du ikke har gjort det riktig, og det er ikke serlig gunstig i ett bur:) Mark1: så vidt jeg vet så bygger han en bilcrossbil:) Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet Desember 16, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2003 Skal være til bilcrossbil ja... Hum, er ikke helt rå på sveising, men driver å øver meg nå. Skjermen på Suzukien hang hvertfall på, men jeg vet ikke hvor godt! :rolleyes: Får se om jeg greier det på noen biter først, ellers må jeg nok få noen andre til å ordne det. :) Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Integrale Skrevet Desember 16, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2003 Originally posted by Laaars Skal være til bilcrossbil ja... Hum, er ikke helt rå på sveising, men driver å øver meg nå. Skjermen på Suzukien hang hvertfall på, men jeg vet ikke hvor godt! :rolleyes: Får se om jeg greier det på noen biter først, ellers må jeg nok få noen andre til å ordne det. :) fiks deg noen sveiseplater iallefall. bygg opp litt fra gulvet med noen sveiseplater. hvertfall det de jeg kjenner som driver med dette gjør! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
"BMW" Skrevet Desember 16, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 16, 2003 Sveising er da ingen heksekunst. Men d er som de fleste andre ting her i livet: ØVELSE GJØR DEG FLINKERE... (eller noe sånt) D viktikste er at overflatene er rene og at sjøtene passer, ikke for store glipper mellom arb. stykkene. Legg mye tid i å tillpasse før du sveiser!!! Siter JUST REAL POWER!! NO TURBO SHIT!! 84 mod 320i 2.5 bilcross 88 mod 520ia 96 mod vw passat 84 mod 323i 2.5 83 mod 323i 2.5 x85 mod skropel x80 mod 320 2.8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Desember 17, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2003 Originally posted by "BMW" Sveising er da ingen heksekunst. Men d er som de fleste andre ting her i livet: ØVELSE GJØR DEG FLINKERE... (eller noe sånt) D viktikste er at overflatene er rene og at sjøtene passer, ikke for store glipper mellom arb. stykkene. Legg mye tid i å tillpasse før du sveiser!!! Hei! Hovedbøylene bør du koste på deg å sveise med pinner for sikkerheten sin skyld. Kompakt tråd har forferdelig dårlig strekkfasthet og egner seg bedre til "pynterørene" enn hovedbøylene... Mvh Realace Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
"BMW" Skrevet Desember 17, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2003 Det er bare tull!!!!!! Selv om du bruker kompakttråd har du mer enn nok styrke. Bruker du pinner, som er mye vanskeligere å sveise med, er sjansen større for å få heftefeil! Dessuten kommer d meste an på hvilken type tråd/pinner du bruker, når d er snakk om strekk/slag fasthet! Å si at kompakt tråd har "forferdelig dårlig" strekk/slag fasthet er d samme som å si at tyggegummi ikke kan tygges fordi den er for seig! Ikke kom med gode råd om ting du ikke har peiling på! Det har heller ikke vært snakk om å bruke kompakt tråd her, han har et rørtråd sv.app. (fluss fylt tråd), som da ikke trenger ekstern gass-flaske. Denne typen tråd har tilnærmet like egenskaper som pinner, bare mye enklere å ha kontroll på! Siter JUST REAL POWER!! NO TURBO SHIT!! 84 mod 320i 2.5 bilcross 88 mod 520ia 96 mod vw passat 84 mod 323i 2.5 83 mod 323i 2.5 x85 mod skropel x80 mod 320 2.8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet Desember 17, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2003 Så styrken på sveisingen enten du bruker gass eller flussfylt tråd er omtrent det samme? Er jo kjekt at buret holder :) Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
"BMW" Skrevet Desember 17, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2003 kan egentli ikke sammenlignes. Det kommer ann på sv.app. Siter JUST REAL POWER!! NO TURBO SHIT!! 84 mod 320i 2.5 bilcross 88 mod 520ia 96 mod vw passat 84 mod 323i 2.5 83 mod 323i 2.5 x85 mod skropel x80 mod 320 2.8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet Desember 17, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2003 Originally posted by "BMW" Sveising er da ingen heksekunst. Men d er som de fleste andre ting her i livet: ØVELSE GJØR DEG FLINKERE... (eller noe sånt) D viktikste er at overflatene er rene og at sjøtene passer, ikke for store glipper mellom arb. stykkene. Legg mye tid i å tillpasse før du sveiser!!! Men om det er feil stilt inn,om man drar for fort så kan det hende du ikke svieser ordetnlgi og det merker du ikke før du trenger buret sårt. Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Desember 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2003 Originally posted by "BMW" Det er bare tull!!!!!! Selv om du bruker kompakttråd har du mer enn nok styrke. Bruker du pinner, som er mye vanskeligere å sveise med, er sjansen større for å få heftefeil! Dessuten kommer d meste an på hvilken type tråd/pinner du bruker, når d er snakk om strekk/slag fasthet! Å si at kompakt tråd har "forferdelig dårlig" strekk/slag fasthet er d samme som å si at tyggegummi ikke kan tygges fordi den er for seig! Ikke kom med gode råd om ting du ikke har peiling på! Det har heller ikke vært snakk om å bruke kompakt tråd her, han har et rørtråd sv.app. (fluss fylt tråd), som da ikke trenger ekstern gass-flaske. Denne typen tråd har tilnærmet like egenskaper som pinner, bare mye enklere å ha kontroll på! Hei! Jeg vet hva jeg sier ja, jeg jobber hver dag med det og er utdannet i det... Hvilken erfaring du har vet ikke jeg. Mulig du forklarer deg på en klossete måte eller så har du lite erfaring. Hvis man skal bruke kompakt stiller det krav til store åpninger for at man skal være sikker på en god sammenføyning. En person som ikke jobber mye med det klarer umulig å få til gode fuger slik det må være. kompakt tråd har bortimot null innbrenning i godset når skjøten er butt mot butt. DERFOR sier jeg at man bør bruke pinner. Dette for at pinner har god innbrenning slik at kvaliteten på forarbeidet ikke er "kritisk" slik at du får god sveis likevel. En annen ting du må huske på når det gjelder sveising på ett bur. Hvis buret er rett laget så klarer du ikke å sveise rundt alle skjøter med en "stor" pistol, langt på nær holde den i rett stilling slik at sveisen blir god! Slik at du kommer ikke til med noe annet enn pinner. Skal man lære sveising er det ett krav at du bør håndtere pinner før du går over på halv-automat.. Rørtråd egner seg ikke på tynnplate, dessuten snakker om han rørtråd uten dekkgass. Mvh Realace Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
"BMW" Skrevet Desember 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 18, 2003 Jeg tror jeg vet hva jeg snakker om! Har sikkert ikke like mye utdanning som deg, men fagbrev og sertifikat for pinner, kompakttråd, rørtråd med dekkgass og rørtråd uten dekkgass har jeg ihvertfall. I tillegg er jeg en jævel på tig. Siter JUST REAL POWER!! NO TURBO SHIT!! 84 mod 320i 2.5 bilcross 88 mod 520ia 96 mod vw passat 84 mod 323i 2.5 83 mod 323i 2.5 x85 mod skropel x80 mod 320 2.8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet Desember 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2003 høres ut som om du har det minste apparatet til biltema. hadde dette selv før, og vil ikke akkurat påstå at det egner seg for gjennomsveising av så tjukt gods som det er i bur. er tross alt din egen sikkerhet det er snakk om her! Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet Desember 19, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2003 Er det noen firmaer som gjør dette da? Men da koster det vel mye? Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.