Jonte Skrevet Desember 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2003 Finnes der ikke bur til Golf 1 som du kan skru sammen? Siter - 02 Porsche Carrera 4 - 98 Porsche Boxster (selges) http://www.jonte.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Desember 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2003 Originally posted by "BMW" Jeg tror jeg vet hva jeg snakker om! Har sikkert ikke like mye utdanning som deg, men fagbrev og sertifikat for pinner, kompakttråd, rørtråd med dekkgass og rørtråd uten dekkgass har jeg ihvertfall. I tillegg er jeg en jævel på tig. Hei! Hvis dette er saken burde egentlig du vite bedre hva sveising av bur angår... Hvilke serfikater har du da? (da mener jeg ikke "pinner") Og ja. det finnes bur i byggesett som man skrur sammen. disse er litt dyre men sikkerheten er ivaretatt istede for ett bur som ikke holder mål. Mvh Realace Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet Desember 19, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2003 Jo, du får skru-bur, men disse er som regel beregnet for gate-bruk og ikke FIA godkjente, og kan dermed ikke brukes i bilcross. :) Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Desember 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2003 Originally posted by Laaars Jo, du får skru-bur, men disse er som regel beregnet for gate-bruk og ikke FIA godkjente, og kan dermed ikke brukes i bilcross. :) Hei! Hvis jeg ikke husker feil står det flere annonser i den siste regelboken ifra NMK hvor du får kjøpt slike "byggesett" beregnet for dette og godkjente for bilsport. Mvh Realace Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V Racing Skrevet Desember 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2003 Ehhh, ikke for å virke snusfornuftig her, men et sikkerhetsbur er IKKE det man bør starte å sveise på. Dersom sveisene er dårlige er det en ting at buret ikke stiver av bilen slik det skal, og at sveisene kan sprekke opp under kjøring. En annen, og mye værre, følge kan være at rør ved en ulykke løsner og buret ikke fungerer slik det skal (i værste fall kan røra spidde de i bilen - det har skjedd før...) Det er derfor viktig å trene litt på forhånd. Kjøp litt rør av de dimensjonene du skal bygge buret av (f.eks 45x2,5 mm), fas endene, og prøvesveis med forskjellige styrker slik at du ser gjennobrenningen på innsiden av røret. Mesteparten av buret sveiser man utenfor bilen, slik at man bare sveiser inn de ferdige modulene, så dersom man planlegger litt er ikke tilgjengelighet noe problem. Jeg ville også satt meg litt inn i hvordan røra best mulig bør trekkes for optimal sikkerhet og avstiving (f.eks ved å se på andre bur i tilsvarende bil). Siter 4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G_Yog Skrevet Juli 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2004 Sitter å vurderer å sveise et halvbur selv, mest for show.. Jeg jobber som tig sveiser og vi bruker bakgass inne i røra.. Og med en god gjennombrenning da, skulle jeg mene sveisene er like gode som røret selv.. Siter PoloGti-99: 8x14",clean,Bur,omnicomp bremser Impala-65: To be: torq trust II 8x18", lav! MantaB-82: Slædde :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sneaker Skrevet Juli 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2004 Realace, av ren nyskjerrighet: hva er du utdannet som? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Juli 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2004 Fagbrev i plate og sveis men er gått over til arbeidsledelse... Og har i tillegg en god porsjon sunn fornuft og erfaring fra mye rart :O) Mvh Realace Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TypeC Skrevet Juli 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2004 sitter her å håper på at det buret aldri ble sveiset i en bilcross bil uten at bilsportboka ble lest, er en del regler for sveising av bur... åssen bil var det egentlig snakk om her? Siter Saken er biff!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MK1RACER Skrevet Juli 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2004 Hadde jeg vært deg Laaars så hadde jeg heller fått noen til og sveise og montere buret for deg. Det finnes noen ild sjeler som gjør dette for ca 2000 kr. Da kan du bare levere bilen ferdig ribbet og få den igjen med ferdig bur som passer din bil. Er skikkelig kjedelig og komme på teknisk tidlig på morgenen før ett løp og få beskjed om å pakke sammen dritten og heller være tilskuer. vet ikke om noen i asker området som gjør dette, men ta kontakt med nærmeste bilcross bane og forhør deg der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Juli 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2004 Originally posted by T5RACER Er skikkelig kjedelig og komme på teknisk tidlig på morgenen før ett løp og få beskjed om å pakke sammen dritten og heller være tilskuer. Mange som tenker slik at buret må være der bare for at det må være der ifølge regelboka. Det er der for at det skal redd sjåføren mot seriøs skade. Jeg har vært på teknisk og sett mye dårlige eksempel på bur sveiset av "en kamerat" som "kan" sveise siden han går på plate og sveis. Sveising av bur er og skal være nøye! Siste buret jeg laget til en s40 brukte jeg 40 timer på og av de timene så gikk vel 4-5 timer med til sveisingen. Men så fikk eieren skryt på lyngåsbanen for ett av de beste burene de hadde sett den NM helgen :D Mange synder med sveisingen på steder der det er trangt og trøster seg med at der er det ingen som ser d uansett.. En sveis er ikke sterkere enn det svakteste punktet og hvis det svakteste punktet er ingen sveis så er det farlig. Da har du en bruddanvisning og ved en uheldig kollisjon kan buret bli farligere enn at det ikke har vært der. Og ikke minst så vet jeg at de som ikke har holdt på så my med burkonstruksjon ender opp med en hovedbøyle som er litt kort etter bøying.. og ender opp med å skjøte denne siden de ikke orker å gjøre en til. Dette er ikke lov og skal ikke forekomme men jeg har sett det veldig ofte.. Det finnes mange utrolig flinke der ute som kan hjelpe for en liten sum og er han seriøs så leker han ikke med livet til han som skal sitte i buret.. Jeg har ikke tid bare så det er sagt! :o) Mvh Realace Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MK1RACER Skrevet Juli 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2004 Veldig bra innlegg Realace! Vi som har sett en og annen bilcross bil gå en 4-5 runder ++++ rundt skjønner det. Når det som en gang var en bil er borte og man sitter litt svimmel og skam banket med nesten bare buret rundt seg..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rdl Skrevet Juli 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2004 Originally posted by "BMW" Jeg tror jeg vet hva jeg snakker om! Har sikkert ikke like mye utdanning som deg, men fagbrev og sertifikat for pinner, kompakttråd, rørtråd med dekkgass og rørtråd uten dekkgass har jeg ihvertfall. I tillegg er jeg en jævel på tig. du vet faen ikkke hva du snakker om når du sier noe slikt. hvis du prøver å påstå at en hvem som helst amatør som ikke har sveiset mere enn max1 time i hele sitt liv plutselig kan gå over til å proff sveise et veltebur som skal beskytte sitt eget liv så har du driti deg ut lange veien! Selve teknisk er jeg ikke helt sikker på hvordan ting fungerer med sveis. alt jeg vet er at de siste 5åra jeg har sveiset har ingenting ryki hos meg. ennå! dermed velger jeg å tro at jeg gjør en god jobb. Men skulle jeg noen gang sikret mitt eget liv som f.eks et veltebur ville jeg faen meg latt noen som kan ette gjøre jobben! og jo. sveising er en heksekunst om du skal ha det gjort onkli!! Siter Verdensmester'n © EPC Chiptuning Spyshop Overvåking Dekkpartner Holmen-Bilgummi Autover Bilglass Crazy Wheels Design Felgimport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rdl Skrevet Juli 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2004 Originally posted by Laaars Jo, du får skru-bur, men disse er som regel beregnet for gate-bruk og ikke FIA godkjente, og kan dermed ikke brukes i bilcross. :) joda.. er jo ikkeno verre enn å bare sveise dem igjen de fleste burene jeg har hatt i mine biler er ferdig tilpassa "byggesett" fra sparco. dem monterer du og skrur fast om du i tilegg vil føle deg tryggere kan du jo bare sveise fast i tilegg til skruene:) Og de fleste burene er fia godkjente. værtfall om du kjøper merke bur. og ikke bygger selv av lyktestolper :) :D Siter Verdensmester'n © EPC Chiptuning Spyshop Overvåking Dekkpartner Holmen-Bilgummi Autover Bilglass Crazy Wheels Design Felgimport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg