Gå til innhold

Volvo 244Gl 91modell oljelekkasje i toppdeksel

Ranger emnet


Stra6

Anbefalte innlegg

Heisann, er ny på forumet og nokså fersk på skruing på motor.

Men tror jeg har kommet rett? :P

 

Men det gjelder hvertfall at jeg har kjøpt en 244 Gl 91 modell med innsprøtning. Det var en dag her forleden at motor gikk varm, å det begynnte å lekke olje fra toppdekselet. Jeg stoppa å kjøre å gikk hjem for å se på det.. Jeg skrudde av topplokket. men kunne ikke se noe tegn på at det skulle gå ann å lekke derifra, siden pakkningen var helt fin..

Men så skrudde jeg på dekselet igjen å startet bilen får å se hvor det kunne komme ut. Da så det ut som det kunne komme fra bakmotoren. ikke langt fra toppdekselet, det var igrunnen bak på toppdekeselet tror jeg..

 

Noen som har peiling, så setter jeg pris på litt hjelp :)

Member of: VMB (Vennesla MAX breit)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har 91mod, har du ikke forgasser med 398/160 topp. Du har enten 530 eller 530, og der skal det ikke være halvmåne, men en hel måne.. Altså en hel sirkel. Om denne spretter ut, noe som kan skje pga tett veivhusvent, kommer all olja ut der.

 

For å fikse dette, må du av med toppdekslet, løsne den bakerste kambukken med 13 eller 14mm kopp ellernoe, å da skal den sirkelen stå der..

 

Koster forresten 30kr på volvo.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har 91mod, har du ikke forgasser med 398/160 topp. Du har enten 530 eller 530, og der skal det ikke være halvmåne, men en hel måne.. Altså en hel sirkel. Om denne spretter ut, noe som kan skje pga tett veivhusvent, kommer all olja ut der.

 

For å fikse dette, må du av med toppdekslet, løsne den bakerste kambukken med 13 eller 14mm kopp ellernoe, å da skal den sirkelen stå der..

 

Koster forresten 30kr på volvo.

 

 

Flott, Jeg regner med at det er problemet da ; )

Member of: VMB (Vennesla MAX breit)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å putte inn en ny "fullmåne" løser jo ikke problemet med tett veivhusventilasjon...

 

 

Med kjærlig hilsen

 

Reodor F

Politidirektør

Veivhusventilasjonspolitiet

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å gå på volvo og forklar hva du skal ha, så finner dem delenr til deg. :)

 

Men som reodor sier, du må nok ta en titt på veivhusventilasjonen din. Er mest sannsynlig filteret inni der som er tett, da dette har for vane å bli tett etter en periode.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å gå på volvo og forklar hva du skal ha, så finner dem delenr til deg. :)

 

Men som reodor sier, du må nok ta en titt på veivhusventilasjonen din. Er mest sannsynlig filteret inni der som er tett, da dette har for vane å bli tett etter en periode.

 

Ja, det må jeg nok.

Men hvordan går jeg frem for å fikse dette.

Jeg er ganske ny på såntno. Men nå får jeg jo lært det ;)

Member of: VMB (Vennesla MAX breit)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke oljefilteret nei, men det filteret som sitter i enden av slangen som går fra luftfilterboksen og under innsuget til en svart boks. I enden av slangen er det et filter. Dette går tett med jevne mellomrom om man er litt slurven med oljeskift.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke oljefilteret nei, men det filteret som sitter i enden av slangen som går fra luftfilterboksen og under innsuget til en svart boks. I enden av slangen er det et filter. Dette går tett med jevne mellomrom om man er litt slurven med oljeskift.

 

Jeg tror ikke det er et filter, men en flammefelle. På f eks 850 er det et ganske vanlig inngrep å pirke vekk denne flammefella.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår