Gå til innhold

Batteri kaputt?

Ranger emnet


Golf IV 2001

Anbefalte innlegg

Bilen min var plutselig helt død i desember. Symptomene tydet på at det kunne være batteriet. Jeg fikk tak i nytt batteri, og skiftet det. Bilen startet med en gang, men gikk litt rart. Fikk skifta en tennspole og det så ut til at det var løst. Skifta sikring til sentrallås, og pære til lyset i varmeapparet. Alt var da i orden så det ut til. I jula kjørte jeg den en del, minst to turer med en varighet på over to timer. Stod stille noen dager, å så var jeg ute med den 3 jan. 3-4 dager senere var den helt død igjen. Ingen lamper "advarte" meg før jeg satte den fra meg. Samme symptomer som sist. Sentrallåsen slutter å virke etterhvert som man prøver, den kjinner ikke engang, og svært svakt lys. Den er livløs rett og slett. Jeg har jo nytt batteri, men tok det ut for å sette på batterilader. Alle lampene lyste på laderen etter ca 30 sek-1 min, men en etter en slukker etter bare noen minutter. Oppå batteriet (fra biltema) er det et "kikkehull", det indikerer at batteriet skal lades (sort). Det ser altså ut til at batteriet ikke tar lading fra lader. Hva kan dette være? Nytt batteri helt kaputt etter 2-3 uker? Kan det isåfall være noe som gjør dette? (skal nevnes at jeg er ei jente som bare gjør så godt jeg kan, og ikke kommer meg noe sted da jeg har lite nettverk her jeg bor. Har ikke muligheter eller peiling nok til å selv få målt strømmen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du har en dårlig batterilader som ikke klarer å få liv i et batteri som er helt flatt? Jeg ville sjekka om det er noe som står og trekker strøm når bilen er slått av. Ta av +polen og sett en prøvelampe/voltmeter mellom +ledningen og polen på batteriet når bilen er slått av. (og det er strøm på batteriet) Hvis prøvelampa lyser/gløder da, er det noe som trekker strøm (den vil sansyligvis gløde littegrann p.g.a. klokke og sånne ting) Når evt. prøvelampa lyser er det bare å begynne å dra ut sikringer til den slutter å lyse. Da ser du hvilken krets det er på, og kan forske litt nærmere. (ikke glem forsterkere og annen ettermontert dritt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha en batteribooster som kan levere litt strøm.

 

Koble den på og la den gå i 30-45 minutter, les av at strømmen kommer over 10 ampere. Prøv så igjen.

 

Er usannsynlig at det nye batteriet ditt er 100% defekt. Da må cellene enten ha kollapset eller du har fått polaritetsreversering. Dette som sagt lite sannsynlig hvis batteriet er korrekt montert. Dype utladninger ødelegger kapasiteten, men skal uansett litt til å totalt ødelegge batteriet. Til informasjon har jeg jobbet profesjonelt med blysyrebatteri og har hovedoppgave om emnet.

 

Du må også se over batteripol klemmene. Rengjør godt klemmer og poler med stålbørste, bruk så syrefri vaselin på polsko og klemmer. Syrefri vaselin fordi: Dette hindrer korrosjon av positiv pol, den slipper ikke til oksygen eller elektroner. Den negative polen er galvanisk beskyttet mot korrosjon, men et oksidbelegg på blyet kan gi dårlig kontakt (blyoksid leder veldig dårlig strøm).

 

Klarer du å få igang motoren, bruk et voltmeter og mål ladespenningen fra dynamoen. Den skal være 14.4 volt minimum på rask tomgang. En dårlig polsko kan raskt gi 0.2-0.3 volt spenningsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de skal ha blitt satt på riktig vei. Jeg har jo kjørt en del etter at jeg skifta batteri. Jeg lar laderen stå på over natta, så får jeg se.. Rart at det er bare en lysdiode som lyser på laderen. Det er 4 der, og de skal slukkes etterhvert som det lades opp. De lyste jo noen minutter de tre andre også, men slukket etter kort tid.. Litt vanskelig å se skikkelig gjennom "kikkehullet" på batteriet, men ser fortsatt sort ut- noe som indikerer at batteriet trenger lading.. Håper på grønt i morgen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville klaga på batteriet jeg. mn skulle fått målet spenninga di da.. om bilen lader eller om batteriet er flatt... kan sikkrt være behjelpelig med å se på bilen din om du vil..siden det virker som det er ingen som kan hjelpe deg så. bor i tr.heim selv.. send en PM så skal vi se hva vi får til..

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar, og en spesiell takk til deg BORA2000SR for det sjenerøse tilbudet om å komme og hjelpe! :) Jeg har holdt på med lading utrolig lenge, men i dag så det nesten fullt ut. Jeg kobla batteriet til i ettermiddag, og da starta den tvert (som før jul). Jeg kjørte rett til verksted, så i morgen skulle de sjekke den for strømtyver! :) Dette har krevd utrolig mye tålmodighet, men nå håper jeg at det blir ei ordning! Spent på hva de finer ut i morgen.. Takk til alle iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår