Gå til innhold

Kjøpe Octavia 4x4 2001 modell

Ranger emnet

StianfraTrondheim

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg vurderer å kjøpe en brukt Octavia 4x4 i prisklassen 100k-150k.

Er det noen som vet historikken på facelift og liknende på Octaviaen? Jeg tror det kom noen endringer i slutten av 2000. Har jeg rett i det? Og hva skjedde da? Når ble neste oppgradering utført?

Har noen erfaringer med hva som kan være feil på Octavia?

På forhånd, Tusen takk for svar :)

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

stemmer det faceliften kom i 2000 og da kom det andre frontlykter, frontfanger, grill, bakfanger eventuellet avtagbart henger feste, fangerene er også lakkert helt ned, bak lyktene er like så vidt jeg veit og også er det litt innvendig, som helt sort dashbord, ikke halvt sort og halvt grått, resten kommer helt ann på utgavene elegance og L&K utgavene her mye utstyr og skinn seter ++ hvis jeg tar feil eller har glemt noe så bare si i fra folkens..

det er lite feil med disse bilene som jeg veit om, jeg har ikke hatt noe feil med min, :D

Lykke til med kjøpet ditt.

Ole

Toyota RAV4 2.0 automat

Skoda Octavia 1.9 tdi automat (solgt)

Skoda Octavia 1.8 Turbo (solgt)

Sjekk ut mini SUV`n vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som Ole-mann sier, i oktober 2000 for å være nøyaktig kom en ansiktsløftet 2001-modell av Octavia. Det var endringer på front, hekk og interiør, ny grill, nye støtfangere, mer sikkerhetsutstyr og utvidet beinplass i baksetet visstnok (hele 22 millimeter, så ikke rare utvidelsen).

Dette med avtagbart hengerfeste er jeg litt usikker på, min er en 2002 registrert i 2001 å den har ikke avtagbar krog hvor det blir helt skjult men det blir stående igjen en liten klump.

2007 Mazda 6 2.0D

2012 Peugeot Partner HDI EMG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som Ole-mann sier, i oktober 2000 for å være nøyaktig kom en ansiktsløftet 2001-modell av Octavia. Det var endringer på front, hekk og interiør, ny grill, nye støtfangere, mer sikkerhetsutstyr og utvidet beinplass i baksetet visstnok (hele 22 millimeter, så ikke rare utvidelsen).

Dette med avtagbart hengerfeste er jeg litt usikker på, min er en 2002 registrert i 2001 å den har ikke avtagbar krog hvor det blir helt skjult men det blir stående igjen en liten klump.

Hei, og takk for svar til dere begge :)

Er 1,9Tdi motoren på 90hk byttet/justert til 100hk også?

Er denne motoren kraftig nok til bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar til dere begge :)

Er 1,9Tdi motoren på 90hk byttet/justert til 100hk også?

Er denne motoren kraftig nok til bilen?

1,9 tdi 90 er ikke byttet ut, dette er en vanlig fordelerpumpe , samme som i min 1,9 tdi 110, 1,9 tdi 100 hk er vel pumpedyse. Har ikke prøvd 90 hk , men tror den skal gå greit nok, den har vel 215 nm om jeg ikke tar feil. 100 hk har 250 nm mens min 110 hk har 235nm.

2007 Mazda 6 2.0D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,9 tdi 90 er ikke byttet ut, dette er en vanlig fordelerpumpe , samme som i min 1,9 tdi 110, 1,9 tdi 100 hk er vel pumpedyse. Har ikke prøvd 90 hk , men tror den skal gå greit nok, den har vel 215 nm om jeg ikke tar feil. 100 hk har 250 nm mens min 110 hk har 235nm.

OK, bør vel gå greit å chippe til 110hk uansett da :)

Noen av dere som har erfaring med denne:

http://www.butikknett.no/bil/tuning/skoda/nettbutikk1250.htm

Plug an play, koster ca 6000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, bør vel gå greit å chippe til 110hk uansett da :)

Noen av dere som har erfaring med denne:

http://www.butikknett.no/bil/tuning/skoda/nettbutikk1250.htm

Plug an play, koster ca 6000

Har ingen erfaring med slike bokser. Jeg skal chippe min på tradisjonelt vis til våren. Trenger ikke å koste mer enn slike bokser. Å får muligens flere hk og nm. Fordelen med slike bokser er vel at man kan plukke den av igjen.

Es Tuning tar 7000, å da får 90 hk, + 34 hk å + 60 nm, finnes sikkert rimeligere....

2007 Mazda 6 2.0D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil er 2001 og har avtagbart hengerfeste slik at alt blir skult.

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med slike bokser. Jeg skal chippe min på tradisjonelt vis til våren. Trenger ikke å koste mer enn slike bokser. Å får muligens flere hk og nm. Fordelen med slike bokser er vel at man kan plukke den av igjen.

Es Tuning tar 7000, å da får 90 hk, + 34 hk å + 60 nm, finnes sikkert rimeligere....

Ja, det virker som at det blir best med vanlig chipping. Har lest litt rundt og en slik Powerbox overstyrer visstnok hjernen til bilen, noe som ikke er bra i lengden...

Noen som vet om det er enkelt å senke 4x4 ned til normal Octavia høyde?

Blir kanskje litt teit med 17" når den er såpass høy som 4x4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det virker som at det blir best med vanlig chipping. Har lest litt rundt og en slik Powerbox overstyrer visstnok hjernen til bilen, noe som ikke er bra i lengden...

Noen som vet om det er enkelt å senke 4x4 ned til normal Octavia høyde?

Blir kanskje litt teit med 17" når den er såpass høy som 4x4?

Det vet vel skodaracing?!

Tror heller ikke alle 4x4 er levert høyere, tror det bare er de som ble levert med "bad road" pakke, andre må rette meg hvis jeg tar feil nå.

2007 Mazda 6 2.0D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chipsenteret.no er flinke og billige, der får du chip til bilen din billig,

som noen av dere på forumet her vet har jeg to Octaviaer nå, en "RS" og en 1,9 tdi 90hk automat, tdi`n går helt greit, den gjør det den skal uten problemer, har kjørt biler som er mye dauere en den...

jada bare og senke det, SkodaRacing har justerbart på sin tror jeg, men dette kan han jo svare på selv ;)

Ole

Toyota RAV4 2.0 automat

Skoda Octavia 1.9 tdi automat (solgt)

Skoda Octavia 1.8 Turbo (solgt)

Sjekk ut mini SUV`n vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noen små tilføyelser.

4x4 Octavia fikk fra "facelift" (fra 2001 mod) som første Skoda 100 hk pumpedyse, og fikk da også 6 gir. Til tross for at pumpedysemotorene er utskjelt for bråkete gange, er denne motoren endel sterkere enn gamle 90hk motoren. Mest p.g.a. sine 240 nm og en flatere momentkurve. Så for 4x4 syns jeg det er viktig å velge nyere enn 2001.

4x4 er endel høyere enn 2wd. Tror det var omtrent 2 cm høyere.

Lykke til med bilkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du klarer deg med 20mm senk bak,er det senkefjærer å få,vil du lenger ned er det justerbart som gjelder.

Jeg gikk for justerbart til min,kjøre rundt på stylter var uaktuelt...:D

Jeg gikk for et rimelig sett,da jeg føler at min kjørestil ikke krever det beste merke. Jeg kjøpte cobra,bestilte fra http://www.carlab.dk i Danmark. Hatt det kitet på bilen i ca 2år snart,og er fornøyd med det.

Bilder før og etter senking

Siste_bilder_001.jpg

Siste_bilder_009.jpg

0_122.jpg

Kitet

Siste_bilder_003.jpg

En ting du må huske på når du senker disse med 4x4,er at bakstillinga får "bmw-stuk" på hjula,det må derfor justeres for å ikke slite ut dekka,60 mil holdt til det på min... ;)tur-retur Arendal...he he

Det egentlig ikke mulig å justere nok på vinklene,det jeg gjorde på min var å frese avlange spor i opphengsarmene,for å få rettet opp hjulene. Om det ikke lar seg å skaffe justerbare armer,går jeg med planer om å lage det.

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider