Gå til innhold

understell på volvo 240 varebil

Ranger emnet


devil duck

Anbefalte innlegg

hey jeg har en 240 stv varebil jeg skal bygge til bilcross bil med audi femmer i fronten så lurer jeg på hvordan opsett jeg burde gå for på understells siden ? er det noe stivere på en vare bil ?

 

kom gjerne med inspill om hva annet jeg burde gjøre også =)

Ah, the 1920s - when men were men, cars were Avions-Voisins, and pedestrian impact standards were "get out of the way or my car will literally shank you in the face.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har de såkalte varebilstagene eller taxiplater eller hva dem heter (de som stiver av karossen), er den stivere enn en vanlig 240 ja.

 

Gå for noen koni dempere foran og bak (justerbare), samt orginale varebilfjærer.. Da blir den stiv og delvis høy. Mange som kjører slik i bilcross..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har hørt så er de 264 og varebilfjører så å si like. Varebil-fjørene burde være stive nok de egentlig, for de er da godkjent for V8 etter veien, så..

Trenger ikke å bruke Koni-dempere. Unødvendig dyrt!

Gabriel gassdempere er veldig fine etter veien værtfall, og de får du billig hos f.eks Mekonomen. Selv har jeg kjørt med KYB-gassdempere og det fungerte meget bra.

 

Bak så holder det med Biltema oljedempere, tro det eller ei. Hehe

Stoler du ikke på Biltema-dempere, så kjøp noen andre vanlige oljedempere. Sett også på bakfjører bra Volvo 740. De er litt mykere enn 240-fjørene, og funker finfint på crossbana!

 

Foran kan fjørene godt ha orginal lengde, og bak så kapper du noen runder så den blir lav og fin. Kombinerer du dette med gode grushjul så har du mye morro for penga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanelig dette er aner jeg ikke, men på den 244'n jeg kjørte noen løp med i sommer var det fjærnet stab-staget foran, men det satt på bak. Viste seg att bilen var veldig fin å kjøre med det slik. Ble tipset om att det kunne være en fordel å ha det på baner med høy hastighet, og å fjærne det igjen på "knotbaner", men jeg kjørte da både på Krabyskogen og på Gardermoen uten stab-staget, og jeg likte det slik værtfall. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange måter å få til det på..

 

Jeg vil anbefale deg 15" hjul, for det ble jeg tipset om av mange med lang erfaring den gangen jeg selv lurte.

 

Alternativ 1: Kjøp deg aluminiumsfelger. De har som oftest ett innpress som gjør att hjulet kommer nærmere skjermkanten. Volvo 240 har 5x108, og felger fra 140-serien og helt opp til V70 passer på. Eneste du må tenke litt på er att felger som er til fremhjulstrekk-Volvo'r ikke bygger så mye ut som på bakhjulstrekk-felger. Du kan få litt trangt om plass til fjørbeina dine, men Biltema har billige spacere.

 

Alternativ 2: Dra til ett bilopphuggeri evt annonser etter f.eks Volvo 940-stålfelger. De kler en 240 bilcrossbil meget godt (syns jeg værtfall)

 

Alternativ 3: Skaff deg 15" stålfelger fra f.eks Opel Omega B. De har 5x110, men passer uten problem på en 240. Du kan da bruke spacere for å få dem litt ut, eller gjøre som jeg gjorde med mine. Jeg brukte vinkelsliper med tynn kappeskive og slipte bort alle sveisene på innsida av felgen, og brukte slegga og slo ut felgsenteret. Flyttet hele felgsenteret ca 1.5cm lengre inn mot senter på felgen, og sveiste det fast igjen. Fikk da litt breddekant på felgen + hjulet kom lengre ut mot hjulbua.

 

Det samme kan du gjøre med andre stålfelger også, selvsakt. Om du finner noen bilder av bilene til f.eks Tommy Eng så ser du han bruker ofte Volvo 940-felger med snudd senter. Da får du en ekstrem kant, og ett heftig utseene! Men, i min teori værtfall, så er det mye enklere å hekte hjula i en kant, å ødelegge bærebru og slikt om de bygger så mye. Men, han selv hevder å aldri hatt det problemet så prøv selv.. Hehe

 

244BC61.jpg

Foran her er det 6x15 Alu fra en Opel Omega A og bak er det 6x15 fra en 240 Turbo

 

244BC66.jpg

En Omega B stålfelg jeg har flyttet senteret på. Blir god plass, så kan godt bredde mye mer. Det skal jeg neste gang værtfall.

 

244BC68.jpg

6x15 stålfelger fra en Volvo 850 jeg har gjort det samme med + Omega B-felgene. Syns selv de kunne bygd ett par cm ekstra, men får ta det neste gang..

 

244BC74.jpg

God senk + 240 Turbo-felger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

omega b felgene er helt knall å kjøre på.. kjørte med omega b felger og gullabo acropolis forra hele forrige sesongen, på absolutt alle bilene jeg kjørte og absolutt alle løpa.. jeg er ganske fan av 15'' forran og 14'' bak men det er selvfølgelig en smaksak.. 15 forran og bak funker fett nok det også men jeg kjørte kun 2 løp med sprek nok bil til det. hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ja den audi femmern er jo ikke akkurat det sprekeste som er å finne under panseret på en 240 :D (136hk å 184nm) men lyden blir jo bedre enn alle de andre 240ene her i området =P men jeg blir nokk først å kjøre med de orginale 14" felgene med orntlige dekk å se hva som kommer etterhvert (om jeg beholder bilen)

Ah, the 1920s - when men were men, cars were Avions-Voisins, and pedestrian impact standards were "get out of the way or my car will literally shank you in the face.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har behold orginal høyde på framme, har kappet ca en runde bak, har sotte noen stivere gass dempere framme å orginale gass dempere bake, monterte doble stab stag framme, jeg blir å kjøre med orginale 14" felger med nye grus hjul, de er vell og merke litt bredda:)

Volvo 142 dl Prosjekt

Volvo 240 Glt Bruksbilen

Volvo 245 Turboo!

Opel Ascona b N/A tunded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår