Gå til innhold

Lurer på kjøp av Merc 124. Ønsker råd


vol740

Anbefalte innlegg

Er grønn på Merc, foruten om at eg veit at 123 og 124 serien er "tankser" av dimensjoner av kva som gjeld slite styrke.

 

Det eg ønsker nøyare info om, er spes diesel utgaver. Er på utkikk etter stv, da dette er mest praktisk for min del.

 

Følgane ting ønsker eg å få meir info om;

 

- Vanlige 124 feil / mangler

- Rust?

- Delepriser

- Drivstoff forbruk (gjerne også bensinutgaver)

- Kva eg må betale for en bil i god brukbar stand (som sagt spes intr i 300TDT)

- Korleis er det å skru på desse?

 

Det er vel dette som er mest interessant å få greie på, men er det noko anna eg bør vite så er eg takknemmelig for å få info om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har ikke store bilkunnskaper, men vurderer s124 selv.

 

Noen ressurser for deg:

http://www.mercefreaken.com/modellene/124/124.htm Teknisk data. Der kan du for eksempel sjekke forbruk.

 

Kjøpe guide for 124 fra www.mbentusiastklubb.com

 

 

Lurer også veldig på dette med pris, ser ut som om det spriker veldig på finn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har en "utrangert" 220 TE 93 modell og har ikke vært særlig imponert av driftsikkerheten. Bakaksel/diff takket for seg på rundt 200000 km, og så fort denne var byttet (DYRT!) tok vannpumpa kvelden (denne er også i følge historikken til bilen byttet to ganger før). Når vannpumpa var byttet røyk radiatoren... Festet til stablisatorstaget på venstre side rustet av + div andre rustskader, velger mellom E og S på automatkassa har kilt seg fast og ikke funker... Og med en garantert kilometerstand på ca 230000 km bruker motoren betydelige mengder olje og svetter både her og der. Nå står Mercen avskiltet under en halv meter snø, det blir hvertfall for dyrt bilhold for meg å holde i gang en gammel E-klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er grønn på Merc, foruten om at eg veit at 123 og 124 serien er "tankser" av dimensjoner av kva som gjeld slite styrke.

 

Det eg ønsker nøyare info om, er spes diesel utgaver. Er på utkikk etter stv, da dette er mest praktisk for min del.

 

Følgane ting ønsker eg å få meir info om;

 

- Vanlige 124 feil / mangler

- Rust?

- Delepriser

- Drivstoff forbruk (gjerne også bensinutgaver)

- Kva eg må betale for en bil i god brukbar stand (som sagt spes intr i 300TDT)

- Korleis er det å skru på desse?

 

Det er vel dette som er mest interessant å få greie på, men er det noko anna eg bør vite så er eg takknemmelig for å få info om det.

 

124 er kåra til tidenes beste bil faktisk(ikke enig) Men dem er veldig bra;)

-delepriser er ikke gærne

-forholdsvis lettskrudde

 

husk det går mange av dem, så er ikke problem med dyre deler.

 

du må betale alt ifra 30-70 00kr.

 

 

Styr unna 300e og større bensinmotorer, dem er tørste. Men 220te er ganske rimelige å kjøre med.

Anbefaler 300tdt på det sterkeste! Men blir aldri like tøft som s123 300tdt og heller ikke like slitesterkt..

 

 

Vi har(hatt) MANGE av dem og vi har nesten ikke skrudd på dem i det hele tatt. Sjekk om automatkassa girer mykt og fint, er som regel det som blir litt småslitent etter 600-800 000km, men er jo biler som har gått det dobbelte.

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en "utrangert" 220 TE 93 modell og har ikke vært særlig imponert av driftsikkerheten. Bakaksel/diff takket for seg på rundt 200000 km, og så fort denne var byttet (DYRT!) tok vannpumpa kvelden (denne er også i følge historikken til bilen byttet to ganger før). Når vannpumpa var byttet røyk radiatoren... Festet til stablisatorstaget på venstre side rustet av + div andre rustskader, velger mellom E og S på automatkassa har kilt seg fast og ikke funker... Og med en garantert kilometerstand på ca 230000 km bruker motoren betydelige mengder olje og svetter både her og der. Nå står Mercen avskiltet under en halv meter snø, det blir hvertfall for dyrt bilhold for meg å holde i gang en gammel E-klasse.

 

2.2 liter i w124 er byggd på ett "nytt" moytor design, den gamle 8 ventilern er mye mer driftsikker, 230E f.eks. min '94 E220 krangler den også, men den starter hvær morgen, selv i 20 blå uten motorvarmer etter 350 000 km på målern. høres ut som det er rådebank i den, men lyden har ikke endra seg på snart 15 000 km så ille kan det vel heller ikke være :P

 

men over til topic

 

skal du ha en e klasse av w124 design må du skjekke for rust! kanaler skjermbuer traværser or bærende konstruksjoner. km stand har ikke så mye si bare den er velholt. girkassa bør gire greit (helst ikke sluring og hard giring) enerel stand bør ses over!

'91 W124 230TE

'94 W124 E220 Sportline

'76 W116 280S

('73 W116 280SE)

'87 4x4 D21 KingCab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Vanlige 124 feil / mangler

- Rust?

- Delepriser

- Drivstoff forbruk (gjerne også bensinutgaver)

- Kva eg må betale for en bil i god brukbar stand (som sagt spes intr i 300TDT)

- Korleis er det å skru på desse?

 

Vanlige feil, slitedeler som alt annet, diesellekkasje ved filter, tikking fra dyser, varmeapp. vifte kan ta kveld, foringer i bakstilling og bunnkuler.

 

Rust, skjermer, skjermbuer, jekkfester, under pyntelister, bakluke og dører innvendig.

 

Delepriser, varierer, men stort sett er det ikke så ille :) Lykter er dyrt(les: 1000,- kun for orginalt frontlykteGLASS..)

 

Drivstofføkonomi: Ligger veldig lavt, min 250D brukte 0,5 på lang, og 0,7 på råning.

 

Priser: 300TDT ligger på alt fra 60-80 000, avhengig av km.stand, modell, utstyr, vedlikehold og utseende. Mye fine T-modeller ute å går

 

Vedlikehold: Er egentlig ganske kurrant og skru på disse! Til en så "moderne" bil å være, så er det masse enkle løsninger, og er du litt nevenyttig og har verktøy, så er ikke dette noe problem :)

 

Lykke til :D

 

Mercefreaken.com/forum/index.php er din Mercedes-Benz venn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Priser: 300TDT ligger på alt fra 60-80 000, avhengig av km.stand, modell, utstyr, vedlikehold og utseende. Mye fine T-modeller ute å går

 

det er jo HELT feil, de ligger fraa 20-30 opptil 70-80!:hello:

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en "utrangert" 220 TE 93 modell og har ikke vært særlig imponert av driftsikkerheten. Bakaksel/diff takket for seg på rundt 200000 km, og så fort denne var byttet (DYRT!) tok vannpumpa kvelden (denne er også i følge historikken til bilen byttet to ganger før). Når vannpumpa var byttet røyk radiatoren... Festet til stablisatorstaget på venstre side rustet av + div andre rustskader, velger mellom E og S på automatkassa har kilt seg fast og ikke funker... Og med en garantert kilometerstand på ca 230000 km bruker motoren betydelige mengder olje og svetter både her og der. Nå står Mercen avskiltet under en halv meter snø, det blir hvertfall for dyrt bilhold for meg å holde i gang en gammel E-klasse.

 

 

 

I alle dager har man mishandlet denne bilen med? s

 

Min 93 220E har ikke antydning til oljeforbruk etter 255K på uret. Snart kjørt 10000 km siden oljeskift og nivået på peilepinne er bittelittegranne lavere. Ingen etterfylling. Svetter littegrann, eneste forbruket jeg har.

Motor og gir fungerer helt fint. Ikke antydning til ulyd i diff, ASD ser også ut til å fungere....

 

200K på diff er jo ingenting. 2 av mine biler hadde nær 400K med original diff, den ene uten en eneste ulyd.

 

Relativt lite rust har jeg hatt på alle utenom en 86 modell jeg kjøpte i tussmørket en vinternatt i oslo for 2 år siden.

 

 

Av egne og andres erfaringer så kan jeg med sikkerhet si at M111 sin største svakhet er luftmengdemåler og tendenser til feil på spjeldhus.

Tekniske feil på motor forekommer svært sjeldent, og de tåler høy km betraktelig bedre enn M102..

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår