Gå til innhold

olje på b230fk.

Ranger emnet

Buøyvolvo

Anbefalte innlegg

Er egentlig litt overkill på en helt vanlig FK da Roger.

Med tanke på pris, så vil jeg si det vil være lik så greit å kjøre på helt vanlig syntetisk olje ved vanlig kjøring.

Men, 10w-60 er en kjempebra olje da. Som tåler høy temp.

http://www.volvo-racing.i2.no

Volvo 242 Turbo

Volvo 242 Turbo banebil 1984

Volvo 244 Arbeidsbil/Reservebil 1987

BMW 320d touring E46 2001(Familiebilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig litt overkill på en helt vanlig FK da Roger.

Med tanke på pris, så vil jeg si det vil være lik så greit å kjøre på helt vanlig syntetisk olje ved vanlig kjøring.

Men, 10w-60 er en kjempebra olje da. Som tåler høy temp.

joda, sant det.

Når jeg kjørte med 5w-40 syntetisk Esso olje, hadde jeg problemer med oljetrykket på varm motor. Derfor jeg bruker 10w-60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det kan bli litt problemer, men ikke på en standard FK, aldri i verden.

10w-60 er en utmerket olje, bare så det er sagt.

Så er det opp til trådstarter hva han vil koste på seg.

http://www.volvo-racing.i2.no

Volvo 242 Turbo

Volvo 242 Turbo banebil 1984

Volvo 244 Arbeidsbil/Reservebil 1987

BMW 320d touring E46 2001(Familiebilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det kan bli litt problemer, men ikke på en standard FK, aldri i verden.

10w-60 er en utmerket olje, bare så det er sagt.

Så er det opp til trådstarter hva han vil koste på seg.

Viskositeten sier ikke noe om det er en utmerket olje eller ei. 10W-60 er for tykk for de fleste motorer og er en olje man ikke bør benytte medmindre man kjører langvarig på full gass, feks 24-timers løp, eller har en motor med svært store lagertoleranser.

Selv benytter jeg for tiden Castrol Sport Edge 0w-40 og finner ingen grunn til å ha høyere varmviskositet enn det.

En tykkere olje vil øke friksjonen, og derigjennom øker drivstofforbruket og synker effekten. I tillegg øker oljetemperaturen og de fullfilmsmurte flatene vil ikke få optimal smøring.

Hva man derimot bør se etter ved valg av olje er hvilke kvalitative egenskaper den har. Og en helsyntetisk olje er aldri feil.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider