Gå til innhold

olje på b230fk.

Ranger emnet


Buøyvolvo

Anbefalte innlegg

Er egentlig litt overkill på en helt vanlig FK da Roger.

 

Med tanke på pris, så vil jeg si det vil være lik så greit å kjøre på helt vanlig syntetisk olje ved vanlig kjøring.

 

Men, 10w-60 er en kjempebra olje da. Som tåler høy temp.

http://www.volvo-racing.i2.no

Volvo 242 Turbo

Volvo 242 Turbo banebil 1984

Volvo 244 Arbeidsbil/Reservebil 1987

BMW 320d touring E46 2001(Familiebilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig litt overkill på en helt vanlig FK da Roger.

 

Med tanke på pris, så vil jeg si det vil være lik så greit å kjøre på helt vanlig syntetisk olje ved vanlig kjøring.

 

Men, 10w-60 er en kjempebra olje da. Som tåler høy temp.

 

joda, sant det.

Når jeg kjørte med 5w-40 syntetisk Esso olje, hadde jeg problemer med oljetrykket på varm motor. Derfor jeg bruker 10w-60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det kan bli litt problemer, men ikke på en standard FK, aldri i verden.

 

10w-60 er en utmerket olje, bare så det er sagt.

Så er det opp til trådstarter hva han vil koste på seg.

http://www.volvo-racing.i2.no

Volvo 242 Turbo

Volvo 242 Turbo banebil 1984

Volvo 244 Arbeidsbil/Reservebil 1987

BMW 320d touring E46 2001(Familiebilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det kan bli litt problemer, men ikke på en standard FK, aldri i verden.

 

10w-60 er en utmerket olje, bare så det er sagt.

Så er det opp til trådstarter hva han vil koste på seg.

 

Viskositeten sier ikke noe om det er en utmerket olje eller ei. 10W-60 er for tykk for de fleste motorer og er en olje man ikke bør benytte medmindre man kjører langvarig på full gass, feks 24-timers løp, eller har en motor med svært store lagertoleranser.

 

Selv benytter jeg for tiden Castrol Sport Edge 0w-40 og finner ingen grunn til å ha høyere varmviskositet enn det.

 

En tykkere olje vil øke friksjonen, og derigjennom øker drivstofforbruket og synker effekten. I tillegg øker oljetemperaturen og de fullfilmsmurte flatene vil ikke få optimal smøring.

 

Hva man derimot bør se etter ved valg av olje er hvilke kvalitative egenskaper den har. Og en helsyntetisk olje er aldri feil.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår