Gå til innhold

TV2 nyhetene om galenmannkjøring

Ranger emnet


gt-tuner

Anbefalte innlegg

Skjeldent eller aldri jeg grisekjører lenger. Dessuten er det mye artigere å ta de ut på banen enn på motorveien, mindre sjanse for å skade bilen og andre. Alle har jo en periode hvor de kjører idiot, som regel etter de akkurat har fått lappen, men fornuften slår jo inn før eller senere forhåpentligvis. Kommer seff ann på din definisjon av grisekjøring:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Originally posted by Bullit

Skjeldent eller aldri jeg grisekjører lenger. Dessuten er det mye artigere å ta de ut på banen enn på motorveien, mindre sjanse for å skade bilen og andre. Alle har jo en periode hvor de kjører idiot, som regel etter de akkurat har fått lappen, men fornuften slår jo inn før eller senere forhåpentligvis. Kommer seff ann på din definisjon av grisekjøring:rolleyes:

 

ja.. hvis noen har en fornuft å selge billig til meg, så tar jeg det gjerne imot. har både samboer og ei lita datter, så fornuft hadde kommet godt med på toppen. Kjører ofte som en idiot, og har altfor kort lunte tongue.gif

 

Men det har seg ofte slik at moralpreken, eller kjeft og smell cussing.gif ikke hjelper på de "unge udødelige".. det er nå engang sånn at de fleste kjører idiot en eller annen gang i livet, og jeg har ikke noe problem med å innrømme at jeg gjør det for ofte..

 

Flere som tør å stå fram? ices_angel_g.gif

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kort lunte i trafikken, men planter ikke bilen min i bagasjerommet til fyren av den grunn. Tror heller ikke skremselspropaganda fungerer på ungdommen, selv ikke når en nær venn av deg måtte dø som følge av "grisekjøring" har det innvirkning. Som sagt, håper jeg og tror jeg at litt fornuft kommer før eller siden, kanskje siden for noen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by triggerhappy

"Grisekjøring "på vei er morsomt, det syns dere selv og det gjør dere selv, så hvorfor komme med denne moraliseringen hver gang det skjer en ulykke eller er en reportasje om det?

 

Nå er det litt forskjell på grisekjøring og grisekjøring også. For det første har vel noen her omtrent hatt lappen lenger enn visse andre her har klart å uttale sitt eget navn nogenlunde klart og tydelig, dermed er har de rimeligvis en bedre forutsetning for å uttale seg.

 

For min egen del skal jeg helt ærlig innrømme at de norske fartsgrensene ikke akkurat er den delen av lovverket jeg holder oftest, men det betyr ikke at min kjøring på noe som helst vis kan sammenlignes en 18-åring som kommer over i feil kjørebane i sving mens han ligger i 130km/t i 50-sone....

 

Enkelte på forumet og på irc-kanalen viser jo helt sinnsyke holdninger, og da er det jo vanskelig å la være å prøve å banke knock litt vett i skolten på dem :)

--

Hybris / Thorbjørn

http://www.getawayinoslo.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dessverre naturens gang. At noen dør i bilulykker, enten det er grisekjøring eller ikke, er like sikkert som at noen vinner førsteprimien i lotto. Det er helt utrolig når det skjer, men alle vet at det skjer omtrent 2 ganger i uken... Trist men sant.!

 

Å tro man kan oppnå null døde i trafikken er helt tåpelig, ref regjeringens hyklerske null-visjon, når det gjøres så altfor lite for å begrense det.

 

Her er noen av de beste alterntivene slik jeg ser det:

 

- 20 års aldersgrense for sertifikatet på bil. Man er rett og slett ikke voksen nok til å forstå konsekvensene av de kreftene man rår over som sjåfør. Jeg var overhodet ikke voksen nok da jeg for 10 år siden var 18. Det er jeg førstemann til å innrømme.

 

- 4-felts motorveier med midtdeler på alle europaveiene og de mest traffikerte riksveiene. Uansett hvor pent man selv kjører er det like garantert at noen i motgående kjøreretning før eller senere vil komme over i "ditt" kjørefelt.

 

- Obligatorisk banekjøring med og uten instruktører ved førerkortopplæringen. Det er umulig å forstå hvilke små marginer du har ved griskjøring på offentlige veier før du faktisk har vært på en bane og testet grensene. En mer skremmende "aha-opplevelse" har jeg foreløpig ikke vært vitne til for min egen del.

 

- Opprydning og sikkerhetsoppbygging av det norske veinettet. Det er for mange fjellknauser, trær og lyktestolper som utgjør umiddelbar dødsrisiko ved den minste førerfeil. Sjåfører er mennesker og mennesker gjør feil, forklarlige eller ikke - feilene gjøres like fordømt, men med enkle metoder kan man minske konsekvensene når det skjer.

 

- Fjerne bilavgiftene så mennekser med normal økonomi kan ta seg råd til tryggere transport. Dagens avgiftsnivå er det største overgrepet mot norges befolkning siden tyskerne seilte inn Oslofjorden for godt over 60 år siden. Still regjeringen for retten !

 

 

well

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Loppa.

 

BTW: Når jeg fikk lappen så kjørte jeg faktisk pent og stort sett fornuftig, var ofte sjåfør de første årene og fikk kjeft av mange av de fulle folke som var med men eierene av bilene jeg kjørte(ikke egen) sa det var bra og de hadde aldri noe problem med å låne bort bilen til meg for de visste at jeg kjørte fornuftig.

Hvordan jeg kjører nå er en annen sak. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man skal jo leke seg litt, men å kjøre fort i 50-soner og den slags... Så lave fartsgrenser er det jo som regel fordi det er mye FOLK der.. Men på rette avsidesliggende vei er det ikke so mye som taler imot å prøve seg litt. Når jeg fikk lappen var det herjing på industriområdet her hjemme UTEN folk overalt. Herjing med en gang en hadde sjangsen, det tror jeg var bra. Lærte pappas bil å kjenne da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å kjøre rolig hvis jeg går inn for det... Men herregud.. De fleste som har eller har hatt (som meg) en bil som går kurrant vet at når det kommer en på sida deg med en bil du vet du drar fra, og han prøver seg.... Mange ville vist at det ikke gikk og parkert han.. Men seff...det kommer ann på hvor og når... Gjør det ikke i boligoråder etc. Har selv vært med å gått på taket i 160km/t og vet vi burde fått alvorlige skader i det tilfelle, men vi var heldige. Vi burde lære, men vi har kanskje ikke lært alt for mye...

2010 Peugeot 207 Feline (nr. 41/80) 1.6 HDI

 

x- 2003 BMW 316i Touring | x- BMW 318i Cab 92' | x- Ford Sierra Cosworth 4x4 90'| x- VW Golf GL 89' | x- Ford Sierra 2.0iS 86' | x- Ford Sierra 2.0CL 87'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Loppa

.

 

Her er noen av de beste alterntivene slik jeg ser det:

 

- 20 års aldersgrense for sertifikatet på bil. Man er rett og slett ikke voksen nok til å forstå konsekvensene av de kreftene man rår over som sjåfør. Jeg var overhodet ikke voksen nok da jeg for 10 år siden var 18. Det er jeg førstemann til å innrømme.

 

 

.....og jeg er andremann til å inrømme at du ikke var voksen nok :D :D :D :D :D :D :D :D :D

 

( btw; Er du det nå da ? :rolleyes: )

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Loppa

Dette er dessverre naturens gang. At noen dør i bilulykker, enten det er grisekjøring eller ikke, er like sikkert som at noen vinner førsteprimien i lotto. Det er helt utrolig når det skjer, men alle vet at det skjer omtrent 2 ganger i uken... Trist men sant.!

 

Å tro man kan oppnå null døde i trafikken er helt tåpelig, ref regjeringens hyklerske null-visjon, når det gjøres så altfor lite for å begrense det.

 

Her er noen av de beste alterntivene slik jeg ser det:

 

- 20 års aldersgrense for sertifikatet på bil. Man er rett og slett ikke voksen nok til å forstå konsekvensene av de kreftene man rår over som sjåfør. Jeg var overhodet ikke voksen nok da jeg for 10 år siden var 18. Det er jeg førstemann til å innrømme.

 

- 4-felts motorveier med midtdeler på alle europaveiene og de mest traffikerte riksveiene. Uansett hvor pent man selv kjører er det like garantert at noen i motgående kjøreretning før eller senere vil komme over i "ditt" kjørefelt.

 

- Obligatorisk banekjøring med og uten instruktører ved førerkortopplæringen. Det er umulig å forstå hvilke små marginer du har ved griskjøring på offentlige veier før du faktisk har vært på en bane og testet grensene. En mer skremmende "aha-opplevelse" har jeg foreløpig ikke vært vitne til for min egen del.

 

- Opprydning og sikkerhetsoppbygging av det norske veinettet. Det er for mange fjellknauser, trær og lyktestolper som utgjør umiddelbar dødsrisiko ved den minste førerfeil. Sjåfører er mennesker og mennesker gjør feil, forklarlige eller ikke - feilene gjøres like fordømt, men med enkle metoder kan man minske konsekvensene når det skjer.

 

- Fjerne bilavgiftene så mennekser med normal økonomi kan ta seg råd til tryggere transport. Dagens avgiftsnivå er det største overgrepet mot norges befolkning siden tyskerne seilte inn Oslofjorden for godt over 60 år siden. Still regjeringen for retten !

 

 

well

Stort sett enig i alt du sier, men har et par ting å føye til:

 

Angående 20 års grense for lappen. Jeg tror egentlig ikke folk er noe mer voksen nok til å kjøre bil da heller. Det du lærer av er å oppleve kreftene selv! Har du ikke anelese om hva som skjer når det går galt eller hvilke krefter som er i sving når du er 20 så tror jeg du ikke er mye mer fornuftig..

Løsningen tror jeg er som du sier: Mer banekjøring og testing av grenser når du tar lappen.

Det burde stilles høyere krav til bilforståelse og bilkontroll , og trafikk lærerern din burde være den som bestemmer om du får lappen.

Han har vært med deg gjennom hele opplæringen og begynner å kjenne deg ganske godt. Vet hvordan du er, reagerer og sånne ting. Når du har en sensor som bestemmer så er det jo mange ganger ren flaks!

Kjører du en tur så ser du jo levende eksempler på dette hele tiden!

 

Mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lethal

Stort sett enig i alt du sier, men har et par ting å føye til:

 

Angående 20 års grense for lappen. Jeg tror egentlig ikke folk er noe mer voksen nok til å kjøre bil da heller. Det du lærer av er å oppleve kreftene selv! Har du ikke anelese om hva som skjer når det går galt eller hvilke krefter som er i sving når du er 20 så tror jeg du ikke er mye mer fornuftig..

Løsningen tror jeg er som du sier: Mer banekjøring og testing av grenser når du tar lappen.

Det burde stilles høyere krav til bilforståelse og bilkontroll , og trafikk lærerern din burde være den som bestemmer om du får lappen.

Han har vært med deg gjennom hele opplæringen og begynner å kjenne deg ganske godt. Vet hvordan du er, reagerer og sånne ting. Når du har en sensor som bestemmer så er det jo mange ganger ren flaks!

Kjører du en tur så ser du jo levende eksempler på dette hele tiden!

 

Mvh

Lethal

 

WORD!

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også huske på at barn lærer fortere enn voksne, dvs. at man burde lære seg fortest mulig.

Det betyr ikke at man burde få lappen tidligst mulig, men at man starter kjøretreninga fortest mulig.

 

Kjenner en som startet med "grusveirally" hjemme i 10 års alderen. Er kanskje ikke så ansvarsfull, men han har ikke bulket en eneste gang på nesten 7år. Og han kjører som faen hele tida!!

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår