Gå til innhold

Skifte bremser

Ranger emnet

tommynes

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha bilen min på eu- kontroll om 2 uker og fant ut at bremseskivene er litt rustne. Vil det hjelpe å vake dem i oppvaskmaskinen? Hvis jeg ikke kommer gjennom må jeg skifte og da lurer jeg på hvoran det er å skifte klosser og skiver på min bil. Det er en toyota carina 1991 sedan. Er det vits å skifte bremseskjold og hvordan gjør man dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk latterlig enkelt, når du først har begynt, og har verktøyet klart :)

Kalippern må nok skrues av, da kan man ta ut klossene(etter du har tatt ut klips/låsestag som holder de på plass), og da skal du kunne ta skiva rett av, evt. skru av en "settskrue" som holder den på plass :)

Bremseskivene blir neppe bedre av å bli vaska i oppvaskmaskin, nei ;)

Så godt som null vits i å skifte bremseskjold, de du har gjør nok jobben sin mer enn godt nok.

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, om det er litt rust på kontaktflata der klossene ligger mot er det veldig enkelt. kjør i 80-100 km/t og trykk forsiktig på bremsen i noen sekunder, slik at du kjenner de tar litt.

Har du skivebremser bak som er rustene holder det med noen harde oppbremsinger.

Men er skivene godt rusta i ytterkant følger du annvisningen til mr cart ;)

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha bilen min på eu- kontroll om 2 uker og fant ut at bremseskivene er litt rustne. Vil det hjelpe å vake dem i oppvaskmaskinen? Hvis jeg ikke kommer gjennom må jeg skifte og da lurer jeg på hvoran det er å skifte klosser og skiver på min bil. Det er en toyota carina 1991 sedan. Er det vits å skifte bremseskjold og hvordan gjør man dette?

Tror du bør konsentrere deg om å få bilen på EU-kontroll først og fremst. Har den mangler, så utbedrer du de manglene.

Metall ruster, til og med rustfritt stål.

Sjekk heller bremseklossene og bredden på bremseskivene.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en enkel guide om hvordan man bytter bremseklosser, skiver og hvordan bremsene luftes. Men dette er til Honda da :)

Kanskje det kan være av interesse:

http://www.honda-club.no/index.php?categoryid=22&p2_articleid=18

Lenke til kommentar
Del på andre sider