Gå til innhold

Mister oljetrykket ved kjøring

Ranger emnet


emilhetty

Anbefalte innlegg

Begynte å kjøre med min nyoverhalte b21et motor om lørdagen, bunnen er orginal og kun med ny lagere sammen med en 531 topp.

Har ikke fått tak i noe turbo enda så kjører det som en vanlig f motor.

olje til turboen og oljekjølern er blenda.

 

Når jeg begynner å kjøre så er oljetrykket helt greit, ihvertfall så høyt at lampa ikke lyser.

Men etter noen mils kjøring så begynner lampa å lyse når den går på tomgang, men med engang jeg ruser til høyere turtall så slukker den.

Hvis jeg da fortsetter å kjøre så må jeg ha høyere turtall for at oljelampe ikke skal lyse.

Men hvis jeg stopper å venter i 15min så slukker lampa når den går på tomgang.

 

Oljepumpa er fra en nyere type F motor, jeg hadde den opp før jeg monterte den, og alt så bra ut.

Oljenivået ligger på maks merke hele tiden, så det lekker ikke noe olje.

 

Det virker som at når olja blir varm så får jeg lavere oljetrykk.

Noen som har opplevd dette før eller har et forslag til hva som kan være galt?

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde dette på en d24t engang i mangel på oljekjøler. Det resulterte i 0 oljetrykk da ALL oljen må igjennom oljekjølern før den kommer ut i systemet.

 

Vet ikke om det gjelder for bensin motorer.

Aiii, du sier noe der.

Olje går mest sannsynlig fra pumpa -> gjennom filtere -> gjennom oljekjøleren -> inn til filtere igjen -> til alt mulig rart!?

 

Det sitter 95graders termostat i sandwichen min, så det forklarer hvorfor jeg miste trykket etter som olja blir varm.

 

Men er rart jeg får noe trykk i det heletatt når jeg ikke har blenda den, er kanskje trykk brytern som ikke er helt bra.

Får ta den med på jobben i morra å teste den med trykk for å se hvor høyt trykk jeg må ha for at den ikke skal lede.

 

Hvor høyt trykk burde jeg ha? ikke under 1.5 bar vel? eller høyere enn det?

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høyt trykk burde jeg ha? ikke under 1.5 bar vel? eller høyere enn det?

Haynesboka sier 0,6 eller 0,7bar på tomgang og 2,5-6bar i drift. Ellers er det vel en grov tommelfingerregel med 0,9-1,0bar per ett tusen omdreininger.

 

Det står ikke hva som er inn og ut på sandwichen min. Har det egentlig noe å si hvilken nippel på sandwichen som går til hvilken ende på oljekjølern? Mange har den jo liggende, men når den står på høykant virker det litt unødvendig å la pumpa presse olja oppover selv om det sikkert ikke har noe som helst å si i praksis. Noen som vil utdype?

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår