Gå til innhold

trenger hjelp til å koble anlegg

Ranger emnet


Flyndra90

Anbefalte innlegg

Ok det var akkurat sånn jeg kobla det, bare at jeg tok fra - til + på 1 på forsterkeren, men fikk ikke liv i det(bare protection som lyste og power lyste ikke. Men på kassa er det både signal ingang og strømingang, skal jeg kun koble signal eller?

 

Jeg gadd heller ikke med sikring når jeg skulle teste, men det har jo egentlig ikke noe å si. Lurer på om kanskje forsterkeren er gåen :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke helt sikker, men kan sjekke når jeg kommer hjem. Er noe sånn jalla lys i den, tenkte kanskje det var det strømmkoblingen var til. Har prøvd å koble strømtilkoblingen rett på batteriet og da ble det ihvertfall lys, men null lyd.

 

Powerknappen på forsterkeren lyser som sagt ikke i det hele tatt, snakket med han som som jeg fikk det av og han sa rødt lys på protection betydde dårlig jordingsforbindelse, men kan ikke skjønne det. Har brukt kabelsko og strammet skikkelig, samt skrapt bort lakken der jeg har festet jorda. Har målt også og var 0.2 ohm eller noe, så tror ikke det er riktig. Det har ikke noe å si at jeg ikke har på sikring mellom batteriet og forsterkeren?

 

Remote kabelen gikk til et eller annet baki cdspilleren der så det jeg gjorde var å klippe den i 2 og koble på et koblingspunkt bare, splitta den liksom, er det feil? Sto antenne remote eller noe men regna med det var riktig, og du kan trekke vanlig pn 1,5mm som remote ikke sant?

 

Mye spm men er første gang jeg gjør dette så feilen kan være mange steder :P

 

Jeg hadde to kabler til mellom forsterker og spiller også, phonokabler eller noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok nå har jeg fått lånt en forsterker på jobb og nå funker det, men tror ikke forsterkern utnytter subben fullt ut akkurat, er en 350w monoforsterker tror jeg, på suben står det iaf 1000w. Noen som har tips til en bra forsterker jeg kan kjøpe?

 

Den forsterkeren jeg brukte i utgangspunktet er død btw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm dårlig med svar her nå, men jeg prøver meg på et spm til.

Jeg har nå fått lyd i basseren som sagt, og det rister ganske greit selv med bare 350w forsterker. Men problemet er at for å få så mye bass jeg vil ha må jeg skru opp lyden på spilleren noe jævli og da begynner bare høytalerne å knitre, når det kun er høyfrekvente lyder i sangen så spiller den klart, men så fort det kommer litt bass i sangen begynner høytalerne å knitre. Dette er da kun når jeg spiller høyt, men må spille høyt for at bassen skal merkes i det hele tatt. Så spm er hva jeg burde kjøpe nå, nye høytalere? Ny spiller? Forsterker til høytalerne, eller ny sub forsterker? Den forsterkeren jeg har nå har minimalt med innstillinger, kan stille low pass og high pass, volt og frekvens eller noe.. Er heller ingen gode innstillinger på spilleren som jeg har funnet ihvertfall.. er en lg spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel skru opp bassen på forsterkeren?

Eller bare gå på EQ på spilleren og sette den til max bass..

 

Ja du er smart! Dette vil resultere i at høyttalerne hans "spraker" enda mer, for å bruke samme ordlyd.

 

høypass delefilter til høyttalerne er å foretrekke.

 

hmm dårlig med svar her nå, men jeg prøver meg på et spm til.

Jeg har nå fått lyd i basseren som sagt, og det rister ganske greit selv med bare 350w forsterker. Men problemet er at for å få så mye bass jeg vil ha må jeg skru opp lyden på spilleren noe jævli og da begynner bare høytalerne å knitre, når det kun er høyfrekvente lyder i sangen så spiller den klart, men så fort det kommer litt bass i sangen begynner høytalerne å knitre. Dette er da kun når jeg spiller høyt, men må spille høyt for at bassen skal merkes i det hele tatt. Så spm er hva jeg burde kjøpe nå, nye høytalere? Ny spiller? Forsterker til høytalerne, eller ny sub forsterker? Den forsterkeren jeg har nå har minimalt med innstillinger, kan stille low pass og high pass, volt og frekvens eller noe.. Er heller ingen gode innstillinger på spilleren som jeg har funnet ihvertfall.. er en lg spiller.

 

Har du justert gain på forsterkeren? Står den på maks eller minimum? Om den står på minimum kan du justere den litt opp. Kanskje Halvveis, men ikke noe mer. Så får du ta det derifra. Juster gjerne delefrekvens og

 

Og "bare" 350 watt... vet du hvor mye det ER sånn egentlig? Jeg kjørte med det i heeele sommer og det rocka GODT i bilen ass. Dette var med en 10" som skulle være tungdreven, med "bare" 85dB sensitivitet.

 

Man MÅ ikke opp mot 1000 watt i forsterkereffekt for at det skal basse litt!

 

Selv blir det 1700 watt på frontsystemet i bilen min, men det er av andre grunner ;)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fikset det sånn at det har blitt brukbart nå, problemet var at jeg hadde stilt på maks bass på spilleren og på ipoden som jeg spiller musikk fra, derfor ble det masse bass i høytalerne som de ikke taklett og derfor begynte å sprake.

 

Stilte gain på maks også skiftet jeg til l-pass eller noe, det gjorde ihvertfall at bassen slo inn selv ved lav lyd. Nå har jeg fått såpass med bass at jeg kan skru på bassreduksjon på ipoden og samtidig ha mye bass. Da kan jeg skru opp lyden litt uten at lyden blir fucked også^^

 

Men er det dumt og ha gain på maks? Syntes egentlig jeg fant en bra blanding mellom diskant og bass nå, høytalerne er ikke noe sånn dritbra så ble en stund at jeg ikke hørte en dritt av diskanten.. Kan stille frekvens også men har latt det stå..

 

Er forresten en monoforsterker, men det fungerer brukbart nå. Høytalere og sånt er orginalt tror jeg, så nå som jeg har fått fikset bassen tror jeg at jeg går for et ordentlig frontsett før jeg eventuelt kjøper en kraftigere forsterker og eventuelt flere basselementer.

 

Rister greit i bilen ihvertfall ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg hadde prøvd å kikke litt på spilleren min hadde jeg vært deg. Sjekke at phono-kabel er koblet til Rear eller Sub out, og så begynte å sjekke menyer på spilleren, for eventuelt equalizer eller sublevel innstilling... De fleste nyere spillere har en eller annen form for det.

Post navnet på spilleren din i denne tråden, så er det kanskje mulig for oss å finne ut om du har noen mulighet for å regulere sånne ting på den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LG LAC4700R

 

Skal byttes uansett, men så bare 2 set med phono plugins eller kall det hva dere vil :P, trodde ikke det var noe forskjell på dem, men så ikke noe med sub på noen av dem.

 

Hvordan merker du at det ikke er bra for forsterkeren da? Dårlig lyd eller at den tar skade av det? kan kanskje skru ned litt på den, men har ikke merket noe hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den spilleren har du to linjeutganger, det stemmer. Den ene er front, og den andre rear. Koble phonokabelen på den som er merket Rear.

Mye mulig at du i en eller annen meny på spilleren kan velge om denne skal være SUB, altså med innebygget delefilter og mulighet for å justere SUB-level.

Ser også at du har åtte fabrikksinnstilte Equailzer innstillinger, og to som du kan lage selv. Hvis du ikke har noen som helst forståelse for equalizer, så prøv å få litt hjelp av noen.

 

GAIN på forsterkeren bør ifølge meg ikke stå noe særlig over halveis til tre-kvart av maks. Da tvinger du forsterkeren til å jobbe hardt med å forsterke ett dårlig signal.

 

Har du bakhøyttalere koblet på spilleren? Hvis ikke kan du bruke fading-kontroll på spilleren, og flytte mer av lyden bakover. Da vil suben spillere høyere, og frontsettet lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår