Gå til innhold

Oppussing av felg, syrebad?

Ranger emnet


Baldrick

Anbefalte innlegg

Originally posted by Baldrick

Kom over denne linken der de tilbyr bl.a. syrebad for fjerning av all lakk. Høres umiddelbart ut som en veldig bra løsning istedet for glassblåsing eller? Noen som har kjennskap til denne behandlingsformen og/eller firma?

 

Passa ypperligt:) ligger jo i asker/bærum omerådet jo:) sweet

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Baldrick

Kom over denne linken der de tilbyr bl.a. syrebad for fjerning av all lakk. Høres umiddelbart ut som en veldig bra løsning istedet for glassblåsing eller? Noen som har kjennskap til denne behandlingsformen og/eller firma?

 

Hei!

 

Hvis du ser etter så står det "i kombinasjon med sandblåsing" Syrevaskingen gjøres etter blåsingen for å få lakken til å sitt godt.

Glassblåsing egner seg kun til å fjerne veistøv. Kun sandblåsing som hjelper..

 

Søk på forumet så vil du finne flere artikler på dette

 

Mvh Realace

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by realace

 

Hei!

 

Hvis du ser etter så står det "i kombinasjon med sandblåsing" Syrevaskingen gjøres etter blåsingen for å få lakken til å sitt godt.

Glassblåsing egner seg kun til å fjerne veistøv. Kun sandblåsing som hjelper..

 

Søk på forumet så vil du finne flere artikler på dette

 

Mvh Realace

 

Glassblåsing fjerner mye mere enn veivstøv :-).. Det sier seg jo litt selv. Sandlåsing og glassblåsing fungerer veldig likt, det er jo nesten samme sak. glass er noe av det hardeste som finnes.

 

Plast eller nøtteblåsing er fint å fjerne lakk med, fjerner ikke noe særlig metall, men man må være litt forsiktig med trykket hvis man skal blåse karrosseri deler, man bør blåse med litt vinkel, feks 45 grader for å ikke lage bulker i platene, på felger er det ikke så nøye med vinkelen. Etter man har blåst med plast/nøtteskall så kan man forsiktig ta evt rust eller korrosjon med glass eller sandblåsing.

 

Stripper fungerer best på aluminium, på stål karosseriplater fungerer det også, men man kan få et rustproblem senere, mulig denne BS-stripperen forhindrer det, har ikke hørt om BS stripper før, er ikke akkurat ekspert på stripper men den vi bruker på jobben er ikke anbefalt å bruke på stål hvertfall.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

 

Glassblåsing fjerner mye mere enn veivstøv :-).. Det sier seg jo litt selv. Sandlåsing og glassblåsing fungerer veldig likt, det er jo nesten samme sak. glass er noe av det hardeste som finnes.

 

 

Hei!

 

Hvis du søker på forumet så finner du en som satt i 50 timer å glassblåste men ga opp til slutt...

 

Vi brukte ca 1 time på alle felgene med sandblåsing.. Å vi har ikke brukt mere tid hvis han ikke har sittet 50 timer heller siden det var mye lakk igjen slik at de måtte helblåses..

 

Glassblåsing er faktisk ikke egnet til det. jeg sa det med litt humor, men det er faktisk ikke langt unna sannheten. I vår industri brukes glassblåsing til b.l.a å fjerne blånering etter sveising uten å skade metallet...

 

Jeg anbefaler faktisk ingen å kjøpe seg utstyr selv siden tiden du bruker på å få det bra gir deg en latterlig timepris for jobben..

 

Men hvis man har lite å gjøre så kan jeg forstå at noen gidder å sitte flere dager... og tjener for det en eller to hundre lapper :D

eller ikke...

 

Mvh Realace

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Schlasken

hva tar dere for å sandblåse 4 felger da?

 

Hei!

 

Kommer litt an på.. om det er stål eller aluminium.. om der er mye sår evt..

 

Fra 100 kroner felgen har vi brukt å tatt.. fleste rundt 200-250 pr. felg.

 

Da er det 100% helt blåst slik at pulverlakkering blir bra

 

Mvh Realace

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by realace

 

Hei!

 

Hvis du søker på forumet så finner du en som satt i 50 timer å glassblåste men ga opp til slutt...

 

Vi brukte ca 1 time på alle felgene med sandblåsing.. Å vi har ikke brukt mere tid hvis han ikke har sittet 50 timer heller siden det var mye lakk igjen slik at de måtte helblåses..

 

Glassblåsing er faktisk ikke egnet til det. jeg sa det med litt humor, men det er faktisk ikke langt unna sannheten. I vår industri brukes glassblåsing til b.l.a å fjerne blånering etter sveising uten å skade metallet...

 

Jeg anbefaler faktisk ingen å kjøpe seg utstyr selv siden tiden du bruker på å få det bra gir deg en latterlig timepris for jobben..

 

Men hvis man har lite å gjøre så kan jeg forstå at noen gidder å sitte flere dager... og tjener for det en eller to hundre lapper :D

eller ikke...

 

Mvh Realace

 

Merkelig dette her da? blåser en del på jobben jeg og, jobber som flystrukturmekaniker, vi bruker plast når vi blåser av maling, glassblåseren vår fjerner aluminium som bare det, så den bruker vi kun forsiktig for å fjerne korrosjon, når jeg blåste et par halv rustne bilskjermer brukte jeg plast for å fjerne lakken, så tok jeg rusta med glassblåsing, glassblåsing røsker bra i metallet ja.

 

Prøv litt mere trykk kanskje?

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by realace

 

 

 

Hvis du søker på forumet så finner du en som satt i 50 timer å glassblåste men ga opp til slutt...

 

Vi brukte ca 1 time på alle felgene med sandblåsing.. Å vi har ikke brukt mere tid hvis han ikke har sittet 50 timer heller siden det var mye lakk igjen slik at de måtte helblåses..

 

 

Mvh Realace

 

Og hvor lang tid holder dere på når dere blåser for 100-lappen per felg?

 

En liten komentar oss to i mellom: Om blåseren nede på TS står å banner over å blåse 4 felger på en time, så kanskje det er på tide å gi fyren nye oppgaver.

 

mvh

The Boss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by realace

 

Hei!

 

Kommer litt an på.. om det er stål eller aluminium.. om der er mye sår evt..

 

Fra 100 kroner felgen har vi brukt å tatt.. fleste rundt 200-250 pr. felg.

 

Da er det 100% helt blåst slik at pulverlakkering blir bra

 

Mvh Realace

 

Hvor holder du/dere til? har ett sett BBS stjerner jeg skulle ha pusset opp nemlig...

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

 

Merkelig dette her da? blåser en del på jobben jeg og, jobber som flystrukturmekaniker, vi bruker plast når vi blåser av maling, glassblåseren vår fjerner aluminium som bare det, så den bruker vi kun forsiktig for å fjerne korrosjon, når jeg blåste et par halv rustne bilskjermer brukte jeg plast for å fjerne lakken, så tok jeg rusta med glassblåsing, glassblåsing røsker bra i metallet ja.

 

Prøv litt mere trykk kanskje?

 

Hei!

 

Kan forklare meg litt bedre...

 

Rent vann sliper ned stein det også.. Poenget mitt er avvirket masse på tid. Det vil si hvor lenge du bruker på å oppnå det du skal på kortest mulig tid.

 

Når du snakker om fly så kommer det spesielle ting inn i bilde. Høy avvirkning=høy varme b.l.a. Tynne plater vil med f.eks. stargrit bli deformert ved blåsing. Så det er klart at alt til hver sin bruk.

 

Jeg mente ikke at glassblåsing ikke fungerer men hvis du ser på bruken så egner det ikke seg i det hele tatt på felger..

 

Prøv på en pulverlakkert felg så skal du se selv.. :eek:

 

Mvh Realace

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du refererer til at glassblåsing ikke funker på en pulverlakkert felg. Det stemmer, men ikke alle er pulverlakkert fra fabrikk. Jeg antar at de jeg har blåst og fått blåst originalt er lakkert med pulverlakk, derfor tidsbruken (og så kokte ikke lakken på hjulbanen (innsiden av dekket), der var det lakk igjen etter blåsinga på TS). Gutta på Teknolakk sier at de felgene som er lakkert med våtlakk ikke er noe problem å få blåst rene med glass. I følge dem så har flere blåst felgene sine med blåseutstyret nede på verkstedet (Teknolakk), og at dette ikke tok spesielt lang tid.

 

Og så mener jeg de sa at pulverlakk ikke koker om det blir pulverlakkert utenpå, da denne lakkformen er laget for å tåle 200 grader, det er ikke vanlig våtlakk. Ergo må ikke felger som er pulverlakkerte blåses helt rene før lakkering. Men spørr ditt lokale pulverlakkeringsverksted om dette for sikkerhets skyld, da det kan hende at ei lang uke på jobben har forvirret de små grå.

 

mvh

The Boss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår