Gå til innhold

Flatt batteri

Ranger emnet


randulfen

Anbefalte innlegg

Hei, har ett lite problem med min Golf 3. I det siste har batteriet blitt tappet helt(absolutt ingen strøm) selv om jeg skrur av alt i bilen som kan bruke strøm. Har sjekket batterivannet og det er ok. Har brukt hjelpestart på bilen og da starter den og så lenge jeg kjører med den er den ok, men når bilen står over natten og jeg skal kjøre neste dag er batteriet flatt igjen...

 

Lurer kanskje på om det har noe med CD-spilleren og gjøre siden den ikke vil slå seg på, men den har funket fint før. Byttet iso kabel og prøvde en ny spiller for ikke lenge siden, men byttet til den gamle sammen med den gamle iso'en igjen akkurat slik som det var koblet og virket en stund etter det.

 

Any ideas om dette batteriproblemet og om det har en sammenheng med CD-spilleren?

 

Setter stor pris på hjelp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel.. ikke alltid like lett! det sies at du egentlig bare skal koble av + polet fra batteriet og koble det av og på og se om det gnister, da har du forbruk av strøm!

 

 

men om det slår gnist kan det jo være HVA som helst! kan være alarmen, lille dioda/klokka på spillern din, kan være interiør lys av no slik.. Minne på hjernen..

 

beste er at du prøver med et annet batteri du VET funker! skjer dette igjen om en dag eller 2 vet du at det er noe på bilen!

 

kan være en grønn overledning f.eks?

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel.. ikke alltid like lett! det sies at du egentlig bare skal koble av + polet fra batteriet og koble det av og på og se om det gnister, da har du forbruk av strøm!

 

En annen slager er å koble av minuspolen mens bilen går. Stopper den er det dårlig lading.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen slager er å koble av minuspolen mens bilen går. Stopper den er det dårlig lading.

 

 

Eirik

 

Eeeh, kutter du jordinge, altså - polen, så er det klart bilen stopper, da går det jo ikke noe krets med strøm rundt i bilen.

Unnskyld at jeg kritiserer deg, men hvor i all verden har du hørt det kjerringrådet?

Ford Escort 1.6 GL 1986-modell -(ANGRET BITTERT AT DEN BLE) SOLGT-

Mitsubishi Lancer 2.0 GL 1994-modell -(VEEEEEEEEEEELDIG GLAD DEN ER) SOLGT-

VW Passat 1.9 TDI Comfort -(FORNØYD) INNEHAVER- Selger masse deler fra den, ta kontakt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha krypp-strøm, altså strøm så krypper mellom pluss og minus polen, høres rart ut men er mulig.

Hvis det er det så er det beste å vaske HELLE batteriet, men pass på så du ikke kortslutter batteriet under vask. vask det med en godt vrid tue.

 

Og siden jeg er innom batteriet, kan det være at det lekker?

Har faktisk opplevd at et så og si nytt batteri har slått sprekk under batteriet.

 

Du sier du må starte bilen med startkabler, vel det hjelper ikke selv om du får start, hvis du tror batteriet blir laddet ved at du kjører 1-2 mil, vel da tar du feil, du må faktisk kjøre i 30 mil uten lys eller noe som kan slåes av, for at du skal få fult oppladdet batteri.

Har du 12-volts-ladder, så er det det beste, og helst med få amper, jo lenger ladde-tid jo bedre for batteriet leve-tid.

 

Forklar hvordan spilleren i bilen er koblet.

Vet det er de som har koblet spillerne slik at den kan står på konstant. Det beste er at den er koblet slik at du må ha tenningen eller park-lys på for å få den på.

Ford Escort 1.6 GL 1986-modell -(ANGRET BITTERT AT DEN BLE) SOLGT-

Mitsubishi Lancer 2.0 GL 1994-modell -(VEEEEEEEEEEELDIG GLAD DEN ER) SOLGT-

VW Passat 1.9 TDI Comfort -(FORNØYD) INNEHAVER- Selger masse deler fra den, ta kontakt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kobler av minuspolen når bilen går vil den stoppe uansett, fordi dynamoen mister magnetiseringsspenninga. Så den går ikke, med mindre du har en skikkelig gammal diesel. Men uansett tror jeg ikke det er så sunt for noe som helst i bilen.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du har et voltmeter eller en prøvelampe mellom + lednilgen og polen på batteriet, ser du hvor mye strøm som forsvinner.

 

Voltmeter? Amperemeter mener du vel? Voltmeter måler spenning mens amperemeter måler strøm ;)

 

Til trådstarter. Et utladet batteri vil aldri bli skikkelig oppladet vha dynamoen. Det MÅ lades opp med batterilader, gjerne en pulslader (CTEK). Om du har et vanlig syrebatteri så er ok ladespenning ~15V. Har du gelebatteri eller syrefattig batteri må ikke ladespenningen overstige 14,5V, ellers kan/vil batteriet ryke.

Kjør til næremste bilrekvisitabutikk og kjøp deg en syrevektmåler. Dette er det beste måleapparatet hva syrebatterier gjelder. Med denne måler du syrevekten på hver celle. Får du ~1,27 til 1,29 på alle cellene så er batteriet fulladet og ok. Får du 1,16 eller mindre er batteriet tomt. Det må da lades til syrevekten på alle cellene er minimum 1,26. Av og til hender det at fem av cellene på batteriet er helt topp, mens en celle har lav syrevekt. Batteriet kan da kastes siden en celle er kortsluttet, ikke mulig å reparere!

 

Husk at et batteri med spenningen 12,0V er utladet. Et fulladet batteri holder tett oppunder 12,8V :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår