Gå til innhold

Spørsmål om stab.stag.

Ranger emnet


rs_cr

Anbefalte innlegg

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det vi snakker om her er ett AVSTIVINGS-stag og ikke ett STABILISATOR-stag.

 

Avstivnings stag er alltid positivt uansett så lenge de er montert riktig. Økt vridnings stivhet i karosseriet vil gi deg en mer presis sryrerespons og en mer stabil bil. Avstingsstag finner man oftest mellom støtdempertårn forran og bak. X stag under bilen som knyter sammen bunnplatens fire hjørner er også meget effektivt ( men ikke alltid like praktisk ). I stag som binder sammen høyre og venstre bære armsfester er også tilgjengelig til mange biler.

 

Stabstag ( krengningshemmere ) skaper en forbindelse mellom høyre og venster bærearmer. Det er disse som hindrer krengninger når du svinger i kombinasjon med fjærene dine. Å oppgradere stabstag er noe av det smarteste man kan gjøre. Det er en vinn vinn situasjon, du reduserer "bodyroll" uten at det går utover fjæringskomfort. Ved bytte av stabstag så anbefales det å finne noen som er justerbare, gjerne i 3 trinn. Nye polyurethan foringer er å anbefale dersom dette ikke følger med.

 

BTW; til Golf IV/ A3 / Bora platformen så finnes det ett stag som du fester mellom høyre og venstre bærearmsfeste. Dette staget har ett "øre" som man fester til gearkassens bakre del. Dette staget hindrer "bunnyhopp" syndromet som denne plattformen er plaget av ( særedeles 1.8T utgavene ).

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gringo

Stabstag ( krengningshemmere ) skaper en forbindelse mellom høyre og venster bærearmer. Det er disse som hindrer krengninger når du svinger i kombinasjon med fjærene dine. Å oppgradere stabstag er noe av det smarteste man kan gjøre. Det er en vinn vinn situasjon, du reduserer "bodyroll" uten at det går utover fjæringskomfort. Ved bytte av stabstag så anbefales det å finne noen som er justerbare, gjerne i 3 trinn. Nye polyurethan foringer er å anbefale dersom dette ikke følger med.

 

BTW; til Golf IV/ A3 / Bora platformen så finnes det ett stag som du fester mellom høyre og venstre bærearmsfeste. Dette staget har ett "øre" som man fester til gearkassens bakre del. Dette staget hindrer "bunnyhopp" syndromet som denne plattformen er plaget av ( særedeles 1.8T utgavene ).

 

Har du noen ca-priser, samt linker til produsenter eller forhendlere? Regner med at ingen av tingene du nevner er veldig vanskelig å montere?

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zamot

 

Har du noen ca-priser, samt linker til produsenter eller forhendlere? Regner med at ingen av tingene du nevner er veldig vanskelig å montere?

 

Avstivningsstag til støtdemper tårn foran ligger vanligvis på 1000 - 1500.-, leveres lakkert, polert eller carbon/polert feks.

 

Avstivnings stag bak ligger på 600 - 1200.- lakkert, polert, eller carbo/polert etc. Her skal man være oppmerksom på at bilen ofte ikke blir fullt så bagasje vennlig etter montering.

 

Golf IV/ A3 / Bora og Leon ( glemte den i sted ), stag til å redusere "bunnyhopp" ligger på ca 800 - 1200.- Levers lakkert og polert som regel. Ofte omtalt som "Q-lenke strebe" eller noe sånt på tysk.

 

X stag til å ha underbilen vet jeg ikke hva koster eller hvem det er som leverer det, egentlig en litt sjelden sak som ofte bli brukt i rally.

 

Stabstag foran/bak ligger som oftest på ca 2500.- for forran bak inkludert foringer. Justerbare ligger rundt 3000.- settet.

 

Hva gjelder produsenter så må du søke litt til nettop din bil, men her er noen;

 

Bonrath, OMP, Eibach, MOMO, Wiechers, Sparco, Neuspeed, etc etc

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boramannen

 

Med andre ord, så monteres det på nyere biler mest for syns skyld? For det ser jo unektelig bra ut med et blankt stag under panseret.:D

 

Niks, det meina ikkje ej, men i og med at en Ascona B er like sterkt bygd som en pappkasse, så vil det kanskje ha litt meir virkning på ein Ascona B ein på ein ny bil som er sterkere bygd og dermed ikkje vrir seg så mykje:)

Ej trudde det var mest vanlig å montere det på ny biler som var trimmma og som hadde modifisert hjuloppheng.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boramannen

Takk til Gringo for deling av kunnskap, men kan du utdyppe dette "bunnyhoppet" du snakket om? har ikke hørt om det før..

 

Enorme vibrasjoner i foringer/fester til motor/drivverk ved rivstart/kraftig akselerasjon som resulterer i at hjula vibrerer og hopper i stedet for å ligge jevnt mot bakken og drive bilen fremover

Prosjekt: BAD'ROC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår