Skody Skrevet Januar 15, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2009 Jeg var dritlei av å skrape skit i motorrommet og har ikke tilgang på vann og høytrykk der bilen står, så jeg kjøpte meg en sånn en en damprenser. Har lenge lurt på om de orker grøvre rengjøringsjobber. Her skal jeg prøve å svare på det. Dyr pappeske. Gjett hvor den er kjøpt a. Vasking av kamdrev fullt av gædd. Gædd = gammal olje og kamreim. :D Ingen røyk uten ild. Eller? Add mini-maglight for cool fx. Det begynner å løsne. Skal de være gule eller maskingrå av farge egentlig? :confused: Dampen vasker bort det mørke om du peker lenge nok på ett sted. Det ble da rent til slutt. Så ei ZF tannstang: Den lysegrå lakken på traversen i bakgrunnen gjemte seg under den beige skitfargen. Nå kan du i det minste lese hva som står på den. Til slutt prøvde jeg å vaske innsiden av panseret på Mazdaen min. Jeg aner ikke hvor all denne oljegørra kommer fra, *kremt* men den er relativt fersk og myk så den er lett å "spyle" vekk. :rolleyes: Her har jeg gjort rent krysset i midten samt klusset litt rundt for å vise hva dampen tar. Her måtte jeg tørke av jevnlig med ei fille da det ikke er mulig å spyle det av. Det bare griser bortover. Jeg er ikke helt fornøyd, men det visste jeg egentlig på forhånd. Alternativet var en "vannkoker" til 200kr fra Kjøkkentema eller en proff bilrenser til $2.795,- Men hva kan man forvente for en lusen tusenlapp i dag? Denne går lenge på én 1,5L tank, og den løsner opp det meste unntatt tredve år gammel asfalt slik som på denne rattaksel-mansjetten: Du må som antydet vente opptil ti sekunder når den går tom for damp, og effekten er ikke all verden. Det funker som en mellomting av sandblåsing og høytrykkspyling, bare med damp. Av andre ting kan jeg nevne at verken denne eller tekokern til 'tema har to kjeler. Dvs at den må stå til avkjøling før påfylling. Det tar litt tid å koke opp 1,5L selv med 2.000W. Til gjengjeld varer det så lenge at du går lei i mellomtiden. ;) For å unngå kalk bør det brukes destillert vann eller i det minste ristes løs eventuell kalk en gang i måneden eller så. Etter kjøpet har jeg sett på reklamevideoer på dotube for de store, dyre maskinene som brukes til proff bilvask både inn og utvendig. Det er vel det man skulle hatt hjemme. :win Forøvrig skal man visstnok være forsiktig med å spyle på eller i nærheten av elektriske komponenter og ledningsnett da noen sier de ble plaget av det etter motor(rom)vask. Det blir utrolig "mye" vann etter en stund, så det tror jeg på. I proffvideoene spyler de knapper og brytere i midtkonsoll uten skrupler. Best å være føre var alikevel? Konklusjon? Denne funker nok best som det den er laget for: bruk i hjemmet. Rensing av fliser, baderomsarmaturer og forsåvidt alt man bruker bøtte og kost til. Det følger med diverse forlengere, "støvsugermunnstykke" og børster og kluter. Neste gang blir det å kjøpe seg en STOR ultralydvasker til små deler og en tradisjonell karusell-type vaskemaskin til girkasser og større ting. Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Soerheim Skrevet August 18, 2009 Rapporter Share Skrevet August 18, 2009 Interesting.. Brukte du noen løsemidler/såpe eller går det kun på damp hele opplegget ? Siter Den som har begge beina på jorda, står stille. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet August 18, 2009 Rapporter Share Skrevet August 18, 2009 Se der ja, du liker deg på clas ohlson du og? :D Angående kalk, så tror jeg det er en advarsel beregnet på det internasjonale markedet, da vi har svært lite kalk i vannet vårt i dette langstrakte land. Har du prøvd å fylle vann på den selv om den er varm eller? Vil tro det skal gå fint, blir nok litt fresing i begynnelsen, men det roer seg fort :) Fin test :thumb Edit: Ang.panseret ditt, vi har vel ikke kjørt av gårde uten oljelokket på, har vi vel? Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet August 18, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 18, 2009 Sørheim: Det går kun på damp ja. Er som en tekoker nesten. Men skader jo ikke å ha på litt egnet såpe på skikkelig møkk. Den er gull til å vaske glassruter (hjemme,) følger med gumminal med dampdyser. Og messing og nylonbørster til å vaske kjøleskap, kjøkken og bad. Fin til plast og skai-plater inni bilen også. :) Men ikke på skikkelig oljete og grisete ting. Her på Hedemarken er det ihvertfall så mye kalk at det danner seg et hvitt belegg på ymse husholdningsartikler. Før jeg kjøpte luftfukter brukte jeg ei panne/gryte på peisen. Den ble det et TYKT kalklag i. Hos noen blir det også et tyyynt lag på bestikk og glass i oppvaskmaskina. Muttern brukte alltid sitronsyre i vannet. Det med oljelokket var før min tid. Men grisete er det. Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg