Gå til innhold

Sette xenon i tusen metringer?

Ranger emnet

jimmen

Anbefalte innlegg

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har 3 runde Britax lykter av middels størrelse, med klart glass. Og de samler mesteparten av lyset i en kule som dekker veibanen lengst framme, samtidig som de sprer litt lys i en større sirkel rundt. Resultatet med xenon i disse ble dagslys i 2 kilometer foran bilen min. Helt sinnsykt bra. Disse tre lyktene sammen danner en rett strek med hvitt lys bortimot så langt øyet kan se, og rundt omkring lyser de opp såpass at nå trenger jeg ikke å myse med øya for å se etter elg i skogkantene lenger. Står det en elg der så vil den synes!

Dette er med 55w ballaster og 6000k H3 pærer.

Hadde 100w bluelight i de fra før, og det var som en lommelykt til sammenligning.

Poblemet er i hovedsak to ting, det ene er at skilt blender noe sinnsykt tilbake. Og det andre er at man må være meget påpasselig etter møtende trafikk. For man ser ikke lengre langlysa fra møtende biler rundt neste sving, for hele svingen er badet i hvitt lys allerede! Så man må nesten blende ned av og til før svinger for å sjekke, så man ikke risikerer å gjøre noen sveiseblinde..

Måtte lage et lite ekstra hull i plastikkhuset på lykta for å få inn de ekstra ledningene til pæra, da disse lyktene også har parklys i tillegg. Men det var for meg et lite offer da jeg var mer redd for at de gamle 100watts pærene skulle smelte plastikken, nå blir ikke lyktene varme lengre;) Og bilen har mer strøm.

Xenon017.jpg[/img]

Britax er btw, noen dritt lamper!

Hadde slike på lastebilen fordi sjefen var for gjerrig til å kjøpe noe onkli!

Og jeg slet med veldig konsentrert lys forran meg! lyste ikke opp veien i bredden i det heletatt!

en anen ting du må være påpasselig på er at de ikke er helt vanntette! Flere av de jeg hadde begynte å ruste innvendig i reflektoren! pass på så du ikke får vann på pærene!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 4stk Hella Rallye 3000 lamper liggende som jeg tenkte jeg skulle ha på kua mi.Derfor vil jeg ikke kjøpe nye lykter.

Trenger bare 4 stk billige xenonpærer med H3 sokkel.

Sjek med anders på DIODER.NO

han her er drit rå å handle fra! har handlet alt jeg har av lys til bilen miun av han, og sleit litt med at noen ballaster tok, kvelden! vi vet enda ikke om det var noe spenningsfeil på bilen fordi dynamoen min var svak, om det var fukt eller hva det nå var!

Men det var bare å ta med de gamle delene i retur, og hente nye bare! ;)

Samme balast kit, jeg har på bilen min nå har muttern hatt i 2 år! ;) så de funker

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Britax er btw, noen dritt lamper!

Hadde slike på lastebilen fordi sjefen var for gjerrig til å kjøpe noe onkli!

Og jeg slet med veldig konsentrert lys forran meg! lyste ikke opp veien i bredden i det heletatt!

en anen ting du må være påpasselig på er at de ikke er helt vanntette! Flere av de jeg hadde begynte å ruste innvendig i reflektoren! pass på så du ikke får vann på pærene!

Hmm, har ingen problemer med å se ting 45 grader ut til skogs med de lysa jeg har. Men det kan jo være fordi jeg har xenon i hovedlysa også, som lyser godt opp i tillegg.

Men Britaxlyktene lyser langt, de lyser mye lengre enn man har behov for å se egentlig. Men jeg syns de er behagelige å kjøre med, sånn som jeg har justert mine så dekker de veien iallfall!

Blir kanskje noe annet om man setter de på hytta på en lastebil, men mine står i knehøyde, og lyset dekker veien og mer til.

Og dugg har jeg ikke vært plaget med, bruker lyktene på andre året nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når jeg tenker tilbake på hvordan de lyktene mine var med vanlige halogenpærer, så kan jeg være enig i at lyset ble litt for konsentrert ja. Sleit med å finjustere de så det ble helt optimalt. Men 55w xenon lyser opp såpass kraftig at hele lysbildet ble mye bredere med en gang. Bare refleksene fra lyset lyser opp mer enn nok.

Så jeg er igrunn litt glad for at de er såpass konsentrerte rett fram, å at de ikke lyser opp allt for mye rett foran bilen. For da hadde jeg rett og slett ikke orket å kjøre med dem tror jeg.. Syns jeg blir blendet mer enn nok som det er fra skilt og snø langs veien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider