Gå til innhold

b230k med atkit. passer det? blir det brukanes?

Ranger emnet


a4turbo

Anbefalte innlegg

Vet dere om AT-kitet passer på b230k motoren?

Hvis A gasseren gjør det må vel AT også gjøre det?

Isåfall, hva trenger jeg?

Tenker litt på dette: http://forum.volvoforum.no/viewtopic.php?f=4&t=28958

 

PS. skal på en billig førstegans bil som sikkert skal vrakes etter meg uansett, så forventer ikke fk/ft kvalitet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det?

 

En kjenning av meg prøvde AT-kit på K-motoren, men var ikke noe effekt der, før han nærma seg 1bar i trykk...

 

Faktisk, så tror jeg han kjørte med en 531-topp noe som forklarer problemet..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten er snarere at en B230K har høyest kompresjonsforhold av alle rødblokker i original stand. 10,5:1 mener jeg å huske.

 

Men den er fortsatt uegnet til turbobruk...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten er snarere at en B230K har høyest kompresjonsforhold av alle rødblokker i original stand. 10,5:1 mener jeg å huske.

 

Men den er fortsatt uegnet til turbobruk...

 

Kan du utdype hvorfor den er uegnet!? Er så tullete med påstander uten at man kommer med noe som backer de opp!

;)

 

Vil påsta at det fint går å kjøre med opptil 0,3bar trykk med et AT-kit på den kompen.

Ellers så går det fint å sette på to toppakninger og lade litt mer. (fungerer fint for sniktrim,snakker av egen erfaring.)

 

Er jo aldri snakk om noen monstereffekt uansett på et AT kit. 0,3-0.6bar som kanskje er et realistisk trykk man kan kjøre med,er jo noe som gir en veldig merkbar økning i motorstyrken.

 

Et AT kit inneholder jo alt men behøver for konvertering til overlading (turbo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype hvorfor den er uegnet!? Er så tullete med påstander uten at man kommer med noe som backer de opp!

;)

 

Vil påsta at det fint går å kjøre med opptil 0,3bar trykk med et AT-kit på den kompen.

Ellers så går det fint å sette på to toppakninger og lade litt mer. (fungerer fint for sniktrim,snakker av egen erfaring.)

 

Er jo aldri snakk om noen monstereffekt uansett på et AT kit. 0,3-0.6bar som kanskje er et realistisk trykk man kan kjøre med,er jo noe som gir en veldig merkbar økning i motorstyrken.

 

Et AT kit inneholder jo alt men behøver for konvertering til overlading (turbo)

 

Vel sparess, dersom du mener den er så jævla velegnet for overlading så får det stå for din regning. Kan vel ikke vente annet fra en fyr som stundom har en hang til åpen veivhusventilasjon... ;)

 

  • For det første har den grusomt høy komp
  • For det andre har den stempler med skarpe kanter som legger til rette for glødetenning
  • For det tredje har den råder laget av fyrstikker
  • For det fjerde blir det ekstra mikk siden AT-settet er beregnet for en motor med gulkorker eller annen forgasser med variabel venturi
  • For det femte synes jeg AT-trim er noe halvveist og useriøst tøys som den stolte motorinteresserte nordmann bør holde seg for god til
  • For det sjette snør det ute
  • For det syvende må jeg til Elkjøp for å levere tven til reparasjon
  • For det åttende har jeg rotet bort kvitteringen og er redd jeg må ta på meg utestemmen når jeg skal hevde min rett til å få tven reparert

 

Der tenker jeg du fikk en del å tenke på jeg ditt lille trumfkort...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel sparess, dersom du mener den er så jævla velegnet for overlading så får det stå for din regning. Kan vel ikke vente annet fra en fyr som stundom har en hang til åpen veivhusventilasjon... ;)

 

  • For det første har den grusomt høy komp
  • For det andre har den stempler med skarpe kanter som legger til rette for glødetenning
  • For det tredje har den råder laget av fyrstikker
  • For det fjerde blir det ekstra mikk siden AT-settet er beregnet for en motor med gulkorker eller annen forgasser med variabel venturi
  • For det femte synes jeg AT-trim er noe halvveist og useriøst tøys som den stolte motorinteresserte nordmann bør holde seg for god til
  • For det sjette snør det ute
  • For det syvende må jeg til Elkjøp for å levere tven til reparasjon
  • For det åttende har jeg rotet bort kvitteringen og er redd jeg må ta på meg utestemmen når jeg skal hevde min rett til å få tven reparert

 

Der tenker jeg du fikk en del å tenke på jeg ditt lille trumfkort...

 

Hehe. Men som sagt skal det bare på en billig førstegangs bil. Så forventer ikke 500hk og ekstrem holdbarhet heller.

:drive2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm...

-Velegnet er vel å ta i..

-Kompen er da ikke grusomt høy for lavt ladetrykk og ikke noe som to toppakninger kan bøte på.

-rådene er de samme som sitter i alle andre 230 og holder for rundt 300nm på lave stempelhastigheter

-ang. forgasser så river man resolutt av den eksisterende gasseren med dertil tilhørende ormebol av vaakumslanger. og setter dit den turbopreparerte gasseren som er inkludert i AT-kitet.

-Stemplenes skarpe kanter er neppe noe problem da det ikke er snakk om noe skarp trim. Tviler på at kantene på e K stempel er noe mer aggressiv enn noen andre stempler i rødblokkfam. Trenger neppe avrundede kanter for NOS bruk på et AT-kit.

-Angående seriøsitet så må ikke vi som har en hang til stadig og gå til innkjøp av flotte og dyre/re motordeler glemme at kua har vært kalv!! Det er jo tross alt gleden ved å skru og skru og atter skru som er halve gleden ved motortrim på lavt budsjett. Om ikke annet så lærer man den harde veien og det er intet at kimse over!

-muligens er dette innlegg for influert av min stadige innånding av ymse gasser i fri utfoldelse men det får stå sin prøve.

 

PS! lykke til med TV rep. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord, det går, men det blir ikke ett kjempe resultat.

0.3 i ladetrykk er ikke så veldig mye akkurat, men tror ikke jeg gidder å bytte toppakning med det første.

Skruinga er ikke det ikke så farlig med egentlig, jobber på bilverksted (skal jobbe dit til februar så får jeg se om jeg får fortsette eller ikke, derfor så haster det litt å få gjort mest mulig med bila når jeg har tilgang til bukk og ordentlig verktøy).

Og hvor mye mener dere det er verdt å gi for ett sånt kit? Mangler fordeler, men jeg kan vel bare finne en A fordeler på høggern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår