Gå til innhold

b230k med atkit. passer det? blir det brukanes?

Ranger emnet


a4turbo

Anbefalte innlegg

Med andre ord, det går, men det blir ikke ett kjempe resultat.

0.3 i ladetrykk er ikke så veldig mye akkurat, men tror ikke jeg gidder å bytte toppakning med det første.

 

du må av med både insug og eksosmanifold da, så å skifte toppakning tar ca 15 min ekstra da.

http://www.volvo-racing.i2.no

Volvo 242 Turbo

Volvo 242 Turbo banebil 1984

Volvo 244 Arbeidsbil/Reservebil 1987

BMW 320d touring E46 2001(Familiebilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm...

-Velegnet er vel å ta i..

-Kompen er da ikke grusomt høy for lavt ladetrykk og ikke noe som to toppakninger kan bøte på.

-rådene er de samme som sitter i alle andre 230 og holder for rundt 300nm på lave stempelhastigheter

-ang. forgasser så river man resolutt av den eksisterende gasseren med dertil tilhørende ormebol av vaakumslanger. og setter dit den turbopreparerte gasseren som er inkludert i AT-kitet.

-Stemplenes skarpe kanter er neppe noe problem da det ikke er snakk om noe skarp trim. Tviler på at kantene på e K stempel er noe mer aggressiv enn noen andre stempler i rødblokkfam. Trenger neppe avrundede kanter for NOS bruk på et AT-kit.

-Angående seriøsitet så må ikke vi som har en hang til stadig og gå til innkjøp av flotte og dyre/re motordeler glemme at kua har vært kalv!! Det er jo tross alt gleden ved å skru og skru og atter skru som er halve gleden ved motortrim på lavt budsjett. Om ikke annet så lærer man den harde veien og det er intet at kimse over!

-muligens er dette innlegg for influert av min stadige innånding av ymse gasser i fri utfoldelse men det får stå sin prøve.

 

PS! lykke til med TV rep. :)

 

Innleveringen av tven gikk absolutt smertefritt. Jeg trengte bare å hviske mitt budskap,hvorpå de tastet inn navnet mitt og vips så var tittekassa ferdig innlevert.

 

Stemplene på en B230K har skarpe kanter ifm forbrenningsrommet midt i stempeltoppen. Det har ingen andre av rødblokkene uansett om de har flat eller forsenket stempeltopp. Det må fremstå som vitenskapelig bevist og hevet over enhver tvil at en skarp kant lettere fører til glødetenning enn en glatt flate. Problemer med glødetenning øker med høy kompresjon og overlading. En motor med forgasserturbo har mindre forseggjorte innretninger for ladetrykkskompensasjon, noe som øker faren for et forbrenningstrykk beyond kontroll. Høye forbrenningstrykk gjør livet surt for fyrstikkrådene i alle 230-motorer før 1989 - jeg sa jo ikke at en 230A heller er særlig velegnet...

 

Videre skriver du at man resolutt river av K-forgasseren. Jepp, det gjør man, men man må også røske vekk innsuget, noe man slipper på en A-motor (jeg forutsetter her at A- og AT-innsugene er de samme).

 

Konklusjonen etter ovenstående må være at jeg fastholder mitt standpunkt om at K-motoren er uegnet til turbotrimming.

 

Når det gjelder gleden ved å skru har du selvsagt helt rett.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodor sa:Stemplene på en B230K har skarpe kanter ifm forbrenningsrommet midt i stempeltoppen. Det har ingen andre av rødblokkene uansett om de har flat eller forsenket stempeltopp. Det må fremstå som vitenskapelig bevist og hevet over enhver tvil at en skarp kant lettere fører til glødetenning enn en glatt flate. Problemer med glødetenning øker med høy kompresjon og overlading. En motor med forgasserturbo har mindre forseggjorte innretninger for ladetrykkskompensasjon, noe som øker faren for et forbrenningstrykk beyond kontroll. Høye forbrenningstrykk gjør livet surt for fyrstikkrådene i alle 230-motorer før 1989 - jeg sa jo ikke at en 230A heller er særlig velegnet...

 

Videre skriver du at man resolutt river av K-forgasseren. Jepp, det gjør man, men man må også røske vekk innsuget, noe man slipper på en A-motor (jeg forutsetter her at A- og AT-innsugene er de samme)

 

Jeg vet hvordan et K stempel ser ut og er klar over hvilke forutsetninger som skaper en glødetenning, poenget mitt er at kanten neppe er noe problem ved moderate effektuttak. De er neppe noe skarpere enn kanten på f.rommet i alle de andre rødblokktoppene.

Fungerer f.eks. finfint med lavt trykk på en std. B23E (komp. 10:1)uten de problemene du påstår vil intreffe.

En forgasser er langtfra optimalt for tubobruk men den gir en fet blanding ved ladetrykk (innenfor gasserens kapasitet) og skaper dermed både kjøling og en blanding som ikke er i nærheten av en optimal forbrenning.

 

En old school T3 spooler ikke så raskt at forbrenningstrykk blir noe problem. Kompensasjon for sånt måtte det uansett være en elektronisk tenningskontroll koblet opp mot en bankesensor som måtte stått for! (ja jeg vet forskjell på bank og glødetenning)

Noe som f.eks. ikke B230ET med fyrstikkråder hadde ,meg bekjent.

Kun beskyttelse mot høyt ladetrykk. f.eks avhoppet slange til aktuator var vel det den var utstyrt med. Fordi den ikke hadde det før nevnte system med bankesensor.

 

Det der med gassermanifolder er flisepikkerier som jeg velger å omtrent overse! Tar maks. noen minutter å skru den skjiten løs uansett.. Trodde virkelig ikke jeg måtte ta frem teskjeen her!? Den er forresten der den hører hjemme,dypt nede i karsken min ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvordan et K stempel ser ut og er klar over hvilke forutsetninger som skaper en glødetenning, poenget mitt er at kanten neppe er noe problem ved moderate effektuttak. De er neppe noe skarpere enn kanten på f.rommet i alle de andre rødblokktoppene.

Fungerer f.eks. finfint med lavt trykk på en std. B23E (komp. 10:1)uten de problemene du påstår vil intreffe.

En forgasser er langtfra optimalt for tubobruk men den gir en fet blanding ved ladetrykk (innenfor gasserens kapasitet) og skaper dermed både kjøling og en blanding som ikke er i nærheten av en optimal forbrenning.

 

En old school T3 spooler ikke så raskt at forbrenningstrykk blir noe problem. Kompensasjon for sånt måtte det uansett være en elektronisk tenningskontroll koblet opp mot en bankesensor som måtte stått for! (ja jeg vet forskjell på bank og glødetenning)

Noe som f.eks. ikke B230ET med fyrstikkråder hadde ,meg bekjent.

Kun beskyttelse mot høyt ladetrykk. f.eks avhoppet slange til aktuator var vel det den var utstyrt med. Fordi den ikke hadde det før nevnte system med bankesensor.

 

Det der med gassermanifolder er flisepikkerier som jeg velger å omtrent overse! Tar maks. noen minutter å skru den skjiten løs uansett.. Trodde virkelig ikke jeg måtte ta frem teskjeen her!? Den er forresten der den hører hjemme,dypt nede i karsken min ;D

 

Det eneste jeg har igjen er at jeg er mye flinkere enn deg til å treffe quote-knappen på forskriftsmessig måte. Og det er da noe...

 

Jeg er klar over at en forgasserturbo når den er ny og i god stand gjerne feter opp litt ekstra for å være på den sikre siden. Men jeg er ikke mer glemsk enn at jeg husker Volvos advarsler mot f eks å kjøre uten eksosanlegg på en AT, da dette kunne føre til motorskader. Poenget mitt er at mye kan skje under en hobbymekanikers kommando.

 

Innsuget valgte jeg å trekke fram for å illustrere at en K-motor er enda dårligere egnet enn en A-motor. Jeg påstår ikke at man må være kjernefysiker for å bytte innsuget.

 

Slutt med dette AT-riffraffet nå og ta den helt ut som oss normale folk. Hvorfor skal jeg være den eneste som bruker hundrevis av tusen specidaler på å trimme? Det er jo dønn urettferdig...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ingen stor qouter nei,der treffer du usedvanlig godt min herre. Kanskje fordi jeg sjelden finner det nødvendig... :) Nuvel!

 

Kjøring uten eksosanlegg trenger man vel ikke teknisk avd. på Volvo til å fortelle seg. Er man derimot så lite oppegående så får det stå for egen "hobbymekanikers" regning.

 

Personlig syns jeg hele At-riffraffet kan tillegnes museum,men folk må få gjøre som de vil.

Og da gir jeg gjerne et råd helt uten fordommer og snev av å måtte fortelle hva som nødvendig og best. Sef. er det av og til lov å råde til en noe lurere teknisk løsning.

 

Men at det er fullt mulig å konvertere en K motor,d e bættere bra sekkert ja!

 

Selv har jeg aldri kjørt gasserturbo og har brent av uante mengder penger på motortrim og den vanen burde trådztarter legge til seg også!! Men tilknytningen til grasrota er viktig vettu!! hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den må da tåle f.eks 0.5bar om jeg bytter toppakning da? Så uegnet kan vel ikke motoren være?

 

Som Ace sier så får du det sikkert til å funke, men jeg er ikke så sikker på om du vil bli spesielt førnøyd med driftssikkerheten.

 

På den annen side er ikke en velbrukt 230K et under av driftssikkerhet as is heller...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den må da tåle f.eks 0.5bar om jeg bytter toppakning da? Så uegnet kan vel ikke motoren være?

 

ja det er bare å ladde så mye du kan bare du ikke har tenningsbank. litt dumt att du ikke har rett fordeler. Da det blir litt høy tenningskurve. men bare senk tenninga noen grader så funker det nokk. Bare å prøve seg litt frem det.

Volvo 242 x00hk x80nm

Volvo 242 Gr-A 350hk

Volvo 242 Banebil 350hk

Volvo 245 Turbo bruksbil x00hk

http://www.volvo-racing.i2.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleng på to toppakninger og prøv deg frem!

 

Begrens ladetrykket så du ikke ender opp med å må backe tenninga under +5 grader fortenning på tomgang. Da får du en ekstremt lat motor med null bunndrag og utpreget plagsom ketsjupeffekt.det meste av varmen fra sylindrene/forbrenning går også tildels rett ut i manifolden. Noen bieffekter er sprekker i støpegods og etterhvert gåen tetning/radiallager på turbinside turbo.

 

Er ikke så nøye å ha høyt trykk nødvendigvis (selv om det er kult) viktigste er at motoren svarer best mulig på den lufta den får!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten tanke... Trådstarter skriver at han mangler AT-fordeleren, som jo har en annen vakumklokke som skal justere fortenninga ved ladetrykk. Tenningsanlegget på B230K har faktisk noe så sofistikert som bankesensor, som har til hensikt å bakke tenninga når detonasjoner oppstår. Kanskje denne faktisk ville fungert noenlunde greit på en turbomotor?

(Sannsynligvis ikke, men kanskje verdt et forsøk for en vedbodstrimmer?) ;)

I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy! -Tom Waits

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår